Mooi gekleurde wants

Gestart door jantine6, april 27, 2014, 14:48:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

jantine6

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming. Let op! Datum 2011-09-15.
http://waarneming.nl/waarneming/view/83825400
onzeker Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2011-10-17 Neede - Needse Berg
Foto's:


Toelichting:
2011-09-15!
bij voorbaat dank Jantine Raaben-Goossen

Berend Aukema


jantine6

#2
Berend bedankt. Ik zal de naam Berkenwants, Elasmucha sp invoeren. Is het trouwens niet zeker dat het de Elasmucha grisea is? Deze naam kom ik steeds weer tegen op internet bij deze nimf.
Groet,Jantine

Arp

#3
Hoi Jantine,

Er zijn in Nederland drie soorten Elasmucha, waarvan vooral grisea en fieberi erg op elkaar lijken, en waarschijnlijk ook de nimfen. Ik weet eigenlijk niet eens zeker of de nimfen van fieberi en ferrugata goed genoeg bekend zijn (ik ken ze niet), maar dat Berend er "sp." van maakt spreekt boekdelen.

Qua algemeenheid is het uiteraard heeeeeeel veel waarschijnlijker dat jouw nimfje grisea zal zijn, dan één van de beide andere en als je het beest op een eigen fotopagina zo noemt zal er niet snel iemand langskomen die kan zeggen dat het onjuist is, maar voor waarneming is de foto dus geen "bewijs" van de soort.

Wel is het zo dat we geen verzamelsoort voor Elasmucha sp. hebben, dus zou ik voorlopig adviseren om het diertje als onzekere nimf Elasmucha grisea in te voeren, tenzij Berend meldt dat hij hiervoor liever een nieuwe verzamelsoort zou zien - dan maken we die natuurlijk aan.

P.S. Ah, duh - dat had je al zo gedaan :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)