Chartoscirta cocksii ?

Gestart door Libelleke, maart 16, 2014, 18:42:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Hoi forum,

Vandaag vond ik op onze telpost Strabrechtse Heide dit fraaie gigantje van net iets onder de 4mm.
Zit ik met Chartoscirta cocksii in de goede richting?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82472475
Chartoscirta cocksii gezien op 2014-03-16 Strabrechtsche Heide
Foto's:
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Mark Lammers

Kan niet missen (hoewel ik deze zelf nog nooit gevonden heb).

Libelleke

Mark, dank voor de bevestiging  :duim:
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Arp

#3
Berend, kun je bovenstaande bevestigen als Chartoscirta cocksii (voor familieoverzicht) ?

P.S. en deze Saldula arenicola?

en als we dan toch bezig zijn .... deze twee S. pilosella? : wrn 61095714; wrn 75694594?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Chartoscirta cocksii en Saldula arenicola zijn OK. Die van S. pilosella ook, maar die zou ik niet gebruiken, omdat de karakteristieke beharing - onder andere op de kop - wel aanwezig is, maar op deze foto niet echt duidelijk uitkomt ...

Arp

Hartelijk dank Berend  :duim:

Tja, daar snijd je een probleempje aan. Bij een paar andere soorten heb ik ook foto's toegevoegd van waarnemingen die jij gevalideerd hebt, maar op basis van toegezonden materiaal (genitaal/whatever).

Er moet dus ergens een keuze gemaakt worden tussen
A: "goede foto geschikt voor determinatie"
B: "gevalideerde foto die een indruk geeft van de soort, maar niet geschikt voor determinatie"

Vooralsnog heb ik ervoor gekozen om (gevalideerde) foto's toe te voegen onder het motto "beter iets dan niets" zodat er tenminste een "idee" is van hoe de soort er grofweg uitziet. Wanneer er betere foto's beschikbaar komen waarop determinatiekenmerken duidelijker zichtbaar zijn hebben die uiteraard de voorkeur (al kan ik dat ook niet altijd inschatten vanwege gebrekkige soortkennis) ...

Maar jij mag het zeggen:
- alleen foto's waarbij de determinatie van foto mogelijk is?
- ook foto's van op andere wijze gevalideerde specimen?

Ik kan er helaas niet per foto een opmerking bij kwijt, tenzij ik dat op de één of andere manier in de soortinfo verwerk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema


Arp

Okay, dan moet ik de overzichten van veel soorten/families weer leeghalen, want dat kan ik niet voor allemaal goed genoeg beoordelen. Tot nu toe ben ik ervan uitgegaan dat het okay is om foto's bij een soort te presenteren als deze gevalideerd waren (op waarneming, forum of Nederlands soortenregister).

Hoe ga je daar bij het soortenregister mee om? Mag ik ervan uitgaan dat die foto's dus van foto te derermineren zijn? Dat is namelijk niet bij alle foto's die ze presenteren het geval (er zitten bijvoorbeeld kevers tussen die Theodoor aan de kever heeft gecontroleerd).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Alles weghalen lijkt me zonde Arp. Zo gaat het je ook veel te veel tijd kosten lijkt me. Handig is het misschien dat je je lijst zo nu en dan op het forum zet en de experts of anderen hun opmerkingen er bij zetten. Welke vervangende foto als die er is, of anders kort aangeven als er iets bij soortinfo moet ter verduidelijking van de niet helemaal perfecte foto.