Welke wants op Grove Den?

Gestart door hoven, maart 07, 2014, 16:36:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82179766
onzeker Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2014-03-07 Soest - De Stompert
Foto's:


bij voorbaat dank Alrik Hoven
Mvg,
Alrik

thijsdegraaf

'k zou zeggen Kleidocerys resedae, maar er zijn look a likes.  :) . Bij ons onder de berk zijn er altijd heel veel.

hoven

Ja daar ken ik ze ook van. Maar deze 2 zaten in het topje van een grove den. Kan natuurlijk nog steeds dezelfde soort zijn...
Mvg,
Alrik

Arp

Hoe groot/klein precies?
Heide in de buurt?

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hoven

Een lijfje van 4 mm (dus excl de vleugels die iets uitsteken). En inderdaad, veel heide in de buurt.
Mvg,
Alrik

Arp

Tjanouja. Het beestje is tamelijk licht gekleurd, en dat na de winter, dus ik zat toch wel aan misschien ericae te denken. Heide pleit daarvoor, maar de afmeting past toch beter bij resedae.

Voor zover ik begrepen heb is het erg gebruikelijk dat ze in dennenappels overwinteren. Zelf zou ik vanwege kleur en heide teruggaan, er een paar verzamelen en de stridulatiekammetjes of genitaal bekijken om zeker te gaan, maar op afmeting zou je ze toch als resedae moeten wegzetten lijkt me.

Zie o.a. ook dit topic (en de daarin verlinkte andere topics):
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=259741.0
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hoven

"stridulatiekammetjes"... Weer iets geleerd  ;D

Ik heb nog 2 exemplaren, maar dit vereist vast een  :micro: Arp? In dat geval bewaar ik ze tot ik de beschikking over een binoc heb. Waar vind ik trouwens het aantal stridulatiekammetjes dat ik zou moeten tellen voor de verschillende soorten?
Mvg,
Alrik

Arp

Hoi Alrik,

Het gaat om het aantal tandjes op het kammetje. Een opmerking van Berend hierover vind je hier. Voor zover ik me correct herinner van een vorige zoeksessie heb ik wat tegenstrijdige info over de precieze locatie en mis nog een publicatie die waarschijnlijk handig is om erbij te hebben:

Carayon, Jacques‎ (1989) Systématique et biologie des Kleidocerys d'Europe (Hem. Lygaeidae). - Bulletin de la Société entomologique de France, vol.94(5/6), pp.149-164, 9 figs. (Splitst ericae af van truncatulus en plaatst de laatse als endemisch op Madeira)

Zelf heb ik ook nog geen exemplaren uit elkaar gepeuterd (ik heb als het goed is één ericae liggen en natuurlijk plenty resedae), mede omdat ik alle documentatie nog niet bij elkaar had gescharreld en het wel in één keer goed wilde doen. Ik zou weer even door de verzamelde PDFjes heen moeten om terug te vinden waar de onduidelijkheid precies zat.

Een kladje voor een overzichtje van de 4 soorten heb ik 90% af klaarliggen maar er moeten nog wat puntjes op de i en ik wilde daar eigenlijk ook mee wachten tot ik alle documentatie op m'n verlanglijstje compleet heb.

Vandaag heb ik geen tijd, maar misschien kan ik vannacht of morgen nog wat verder komen met m'n broddelwerkje. Wellicht toch maar alvast eens proberen het kammetje op een resedae te fotograferen.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark Lammers

In 2009 heb ik K. ericae gevonden ten zuidenvan Amersfoort (zie http://waarneming.nl/waarneming/view/44771159). Dit was volgens Berend de 3e populatie van Nederland. Deze waarneming is daar best dicht bij in de buurt!
En verder ben ik het met Arp eens: deze is héél licht. Heeft iemand Berend al ingeseind?

arpwifi

#9
Citaat van: Arp op maart 08, 2014, 12:17:00 PM
Het gaat om het aantal tandjes op het kammetje. Een opmerking van Berend hierover vind je hier. Voor zover ik me correct herinner van een vorige zoeksessie heb ik wat tegenstrijdige info over de precieze locatie en mis nog een publicatie die waarschijnlijk handig is om erbij te hebben:

Carayon, Jacques‎ (1989) Systématique et biologie des Kleidocerys d'Europe (Hem. Lygaeidae). - Bulletin de la Société entomologique de France, vol.94(5/6), pp.149-164, 9 figs. (Splitst ericae af van truncatulus en plaatst de laatse als endemisch op Madeira)
Zojuist kwam ik deze discussie weer tegen en zie dat ik mijn opmerking van hierboven (en indirect dus ook de opmerking van Berend over het stridulatiekammetje) moet nuanceren.

Het één en ander heb ik net wat uitgebreider min of meer beschreven in deze discussie op een Duits Forum. Voor wat betreft het kammetje komt het neer op het volgende:

Carayon gaat in het artikel op verwarrende wijze om met de naam truncatulus - hij noemt in het artikel alles wat "klein" is zo (ook beesten van Els!!) en geeft pas helemaal op het einde aan dat de echte trucatulus alleen op Madeira voorkomt en dat dus eigenlijk vrijwel overal waar hij het in het artikel over truncatulus heeft uiteindelijk ericae gelezen moet worden.

Verder stellt hij vast (pg.156) dat het stridulatieapparaat op "truncatulus" en resedae gelijk gebouwd is. Het is onduidelijk of hij hier vergelijkt met "truncatulus" (==populatie kleine beesten) die hij van Els opkweekte of dat hij daadwerkelijk met beesten van Heide heeft vergeleken. De enige uitzondering die hij maakt, is de lengte van de stridulatiekam op de vleugels van truncatulus van Madeira - dus van de echte truncatulus en niet van truncatulus ericae. Daar is de lengte 0,32-0,38mm tegen "rond 0,45mm" bij resedae. Overigens geeft hij deze lengtes niet in verhouding tot de totale lengte van het beest, zodat onduidelijk blijft of de door hem vastgestelde gelijkvormigheid tussen zijn kleine beestjes en resedae alleen betrekking heeft op het aantal tandjes (rond 250 - andere publicaties reppen van 200-300) of ook op de lengte. Tussen de regels door zou je moeten concluderen dat de lengte van de kam op de kleinere exemplaren net zo lang is als op de standaard (grote) resedae - maar dat is wel wat gewaagd.

Wel correleert hij één en ander aan de metingen van ritme en frequentie uit een eerdere publicatie van Haskell (1957) die bij gelijke frequentie een verschil in ritme vaststelde tussen "truncatulus" en resedae. Aangenomen mag worden dat Haskell in elk geval kleine beesten van Heide voor zich had en dus de huidige "ericae".

In de interpretatie van Carayon moet je tot de conclusie komen dat:

  • De bouw van het stridulatieapparaat alleen verschilt voor truncatulus van Madeira (kortere kam op onderkant vleugel), zonder dat hier metingen van frequentie en ritme voor bekend zijn. Maar dit is wel één van de sterkste argumenten om deze de eigen soortstatus te geven.
  • De bouw van het stridulatieapparaat voor zijn "truncatulus" van Europa (=="ericae"*) niet verschilt van resedae. Hij koppelt dit aan de bevindingen van Haskell en stelt dat bij gelijke bouw/lengte, gelijk aantal tandjes en (dus) gelijke frequentie ericae een andere ritme heeft dan resedae (namelijk 16x/seconde voor ericae en 8x/seconde voor resedae).
Uit de publicatie van Carayon kan ik dus niet halen dat het stridulatieapparaat van ericae fysiek anders zou zijn dan van resedae en dus ook niet geschikt voor microscopische analyse(!)

Maar.... ik ben ook niet blij met de manier waarop Carayon aanvankelijk de kleinere dieren allemaal onder de noemer truncatulus (ericae) schaart, ongeacht herkomst en waardplant (veel van Els!!), vervolgens allerlei analyses op de kenmerken loslaat, en later dit weer correleert aan het sterke argument van het stridulatieritme van de ukkies van Heide, zonder naderhand dit stridulatieritme weer terug te koppelen op zijn kleintjes van Els. Wat heeft hij bekeken/opgemeten destijds? Kamstructuur van ukkies van Els of van ukkies van Heide? En die beesten van Els? Waarom verwerpt hij van meet af aan privignus daarvoor. Kortom: Er zitten nog wel wat haken en ogen aan ...

P.S. Voor wie wil heb ik de publicatie van Carayon wel beschikbaar als DjVu
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hoven

Jemig Arp, je hebt er wel weer werk van gemaakt zeg! Dank voor het interessante relaas.
Mvg,
Alrik