Hoofdmenu

Roze Pelikaan

Gestart door Edwin Russer, februari 06, 2014, 18:02:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

Via de mailgroep Delta Vogelnet Nederland wordt melding gemaakt van twee Pelikanen die ongeveer een dik uur geleden, met stelligheid, zijn gezien bij Neeltje Jans. De vogels vlogen rond en toen richting Schouwen. De poster heeft ook inmiddels een vage foto gezien en ziet er wel redelijk spannend uit. Tevens zijn er vanmiddag drie Roze Pelikanen boven Belgie op trek gezien.

Via Belgian Birds: Er zijn deze middag 3 roze pelikanen overvliegend gezien te gent ( België )( +/- 13u30 )

http://waarnemingen.be/waarneming/view/81610614

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

caliprobola

In België voelen we weinig spanning bij waarnemingen van roze pelikaan... Als je even verder kijkt op waarnemingen.be zie je dat er in Henegouwen een animatiepark is waar nogal eens roze pelikanen ontsnappen...  De website van het park vermeldt zelf:


CiteerEnkele mannetjes in Pairi Daiza ontsnappen telkens aan de jaarlijkse kortwiek-campagne. Met de opwaartse luchtstromingen van hete zomerdagen nemen ze een hoge vlucht, het is een prachtig gezicht om hen in formatie rond de abdijtoren te zien cirkelen.


Bij een waarneming van 6 exemplaren van enkele jaren terug werd het park gecontacteerd en stuuurden ze volgend antwoord:


CiteerCher Monsieur, Nous sommes 100% sûrs qu'il s'agit des oiseaux de Pairi Daiza. Jusqu'ici nous avons bien été informés de rayons d'escapade de 10 à 15 km, 20 km donc, à ce jour. Lors d'une belle journée, nous les voyons partir aux alentours de midi, souvent à 3 ou 5, ici à 6. Ils prennent souvent de la hauteur en tournant autour de la tour abbatiale du domaine de Cambron et nous observons ensuite leur retour avec un atterrissage sur l'étang Montigny en fin d'après-midi. Une éventuelle absence de nuit n'a jamais été constatée.Nous vous remercions pour votre notification attentive et nous sommes évidemment toujours à votre disposition pour d'autres questions et/ou informations.Meilleures salutations,JillAu nom de Steffen Patzwahl, Directeur Zoologique

Of kort samengevat, regelmatig vliegen er eens 3 tot 5 exemplaren weg en worden gezien tot 20km ver...

Vincent Hart

Citaat van: caliprobola op februari 06, 2014, 18:47:39 PM
Of kort samengevat, regelmatig vliegen er eens 3 tot 5 exemplaren weg en worden gezien tot 20km ver...

Nu ligt Brugelette wel wat verder dan 20km van Gent en zou ik vandaag toch niet omschrijven als 'hete zomerdag', maar de lijn Brugelette-Gent-Neeltje Jans is wel een prachtige streep zuid-noord ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2014, 20:00:07 PM
Citaat van: caliprobola op februari 06, 2014, 18:47:39 PM
Of kort samengevat, regelmatig vliegen er eens 3 tot 5 exemplaren weg en worden gezien tot 20km ver...
Nu ligt Brugelette wel wat verder dan 20km van Gent en zou ik vandaag toch niet omschrijven als 'hete zomerdag', maar de lijn Brugelette-Gent-Neeltje Jans is wel een prachtige streep zuid-noord ...

Florien Cus van Artis is wel wat verder gekomen.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=160483.msg1076724#msg1076724
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Roze Pelikaan is weer gevonden: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=68340&page=1.
Maar of hij wild is? Er heeft zeker nog niemand contact opgenomen met Pairi Daiza?
Zijn de vogels van dit park geringd?
Edwin Schuller

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

mhoekstein

Deze vogel is ongeringd, schuw, gaaf en erg roze. Ik ging natuurlijk van een escape uit, maar hij is echt schuw. Rustig gestopt op 100m, in de auto gebleven, toch vond hij het 'te dichtbij'. Eerdere aanvaarde gevallen zijn er ook uit januari en februari, dus....
vr.groet
Mark Hoekstein

Edwin Schuller

Edwin Schuller


Folkert Jan

Citaat van: mhoekstein op februari 07, 2014, 12:31:00 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/81620742

Van die foto's krijg je niet gelijk een 100meter afstand gevoel al zijn ze wel erg groot natuurlijk.
Zou dat hele roze voor jou kunnen duiden op natuurlijk voedsel?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op februari 07, 2014, 12:33:45 PM
Citaat van: mhoekstein op februari 07, 2014, 12:31:00 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/81620742

Van die foto's krijg je niet gelijk een 100meter afstand gevoel al zijn ze wel erg groot natuurlijk.
Zou dat hele roze voor jou kunnen duiden op natuurlijk voedsel?

Of juist op een flinke stoot (kunstmatige) 'kleurvoeding'..... 8)
(Denk aan bijv. rode Kanaries, kruisbekken, barmsijzen, flamingo's en Scarlet Ibis die men in gevangenschap met succes al of niet kunstmatige kleurstoffen toedient om ze maar 'op kleur' te houden.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Ben heel benieuwd naar de reactie van dat park, maar als je dit leest:



Citaat van: caliprobola op februari 06, 2014, 18:47:39 PM
In België voelen we weinig spanning bij waarnemingen van roze pelikaan... Als je even verder kijkt op waarnemingen.be zie je dat er in Henegouwen een animatiepark is waar nogal eens roze pelikanen ontsnappen...  De website van het park vermeldt zelf:


CiteerEnkele mannetjes in Pairi Daiza ontsnappen telkens aan de jaarlijkse kortwiek-campagne. Met de opwaartse luchtstromingen van hete zomerdagen nemen ze een hoge vlucht, het is een prachtig gezicht om hen in formatie rond de abdijtoren te zien cirkelen.


Bij een waarneming van 6 exemplaren van enkele jaren terug werd het park gecontacteerd en stuuurden ze volgend antwoord:


CiteerCher Monsieur, Nous sommes 100% sûrs qu'il s'agit des oiseaux de Pairi Daiza. Jusqu'ici nous avons bien été informés de rayons d'escapade de 10 à 15 km, 20 km donc, à ce jour. Lors d'une belle journée, nous les voyons partir aux alentours de midi, souvent à 3 ou 5, ici à 6. Ils prennent souvent de la hauteur en tournant autour de la tour abbatiale du domaine de Cambron et nous observons ensuite leur retour avec un atterrissage sur l'étang Montigny en fin d'après-midi. Une éventuelle absence de nuit n'a jamais été constatée.Nous vous remercions pour votre notification attentive et nous sommes évidemment toujours à votre disposition pour d'autres questions et/ou informations.Meilleures salutations,JillAu nom de Steffen Patzwahl, Directeur Zoologique

Of kort samengevat, regelmatig vliegen er eens 3 tot 5 exemplaren weg en worden gezien tot 20km ver...



Ontsnappen dus regelmatig, zijn niet gekortwiekt en blijkbaar ook schuw, anders ontsnappen ze niet aan t kortwieken. Zou dan ook helemaal niet gek zijn dat ze niet geringd zijn. Dat komt wel vaker voor bij professionele houders met wat wilde, niet te kortwieken vogels. Plus het feit dat het volgens mij geen juveniele vogels zijn lijkt de kans me erg klein dat dit wilde zijn.
Theo van Veenendaal

Edwin Schuller

Maar dan zou iemand ze daar ter plekke toch missen en direct uitsluitsel kunnen geven... Vincent; al antwoord op je mail?
Edwin Schuller

Theovanv

Vanuit t park een rechte lijn naar 1e waarnemingsplek Nederland, kom je precies ook over Gent...

Theo van Veenendaal

Edwin Schuller

Als ik deze foto zo zie zijn sommige Pelikanen van dat park geringd, en sommigen niet (?). En ook de kleur is niet erg verschillend... Dus ook dat lost niks op :).
Edwin Schuller

Dorine

Schuw hoeft ook niet persé te pleiten voor een wilde vogel. De welbekende pelikaan Groenerik (Beekse Bergen en Dierenrijk) was laatst ook niet te benaderen, zelfs niet door zijn eigen verzorgers. Terwijl de pelikaan in Dierenrijk graag op mensen afging.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Theovanv

Citaat van: Edwin Schuller op februari 07, 2014, 13:19:06 PM
Als ik deze foto zo zie zijn sommige Pelikanen van dat park geringd, en sommigen niet (?). En ook de kleur is niet erg verschillend... Dus ook dat lost niks op :).
Nou ja,  het is nu iig duidelijk dat er in dat park ook ongeringde Pelikanen zitten. Naast dat ze niet gekortwiekt zijn, af en toe uit t park vliegen, de exact rechte trekroute,het bericht van Pieter Vantieghem en dat het geen juveniele vogels zijn, dat zijn wel boel punten die de "verkeerde" kant uit wijzen.

Maar we zullen even de reactie van het park af moeten wachten en er is natuurlijk altijd nog een verschil tussen de regels van het spelletje, wat mag ik wel en niet tellen, en het onderbuikgevoel.
Theo van Veenendaal

Bas vd Burg

#17
Theo, wat heeft het kleed van de vogel te maken met wildheid? Kijkend naar de gevallen in Nederland die aanvaard zijn, zijn dat, op 1 na, allemaal vogels die als adult te boek staan http://www.dutchavifauna.nl/species/roze_pelikaan#1
(stukje even aangepast nav terecht opmerking Justing)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

ruud_altenburg

Hoe zit dat met die binnenste handpennen?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Theovanv

Citaat van: Bas vd Burg op februari 07, 2014, 13:33:17 PM
Theo, wat heeft het kleed van de vogel te maken met wildheid? Kijkend naar de gevallen in Nederland die aanvaard zijn, zijn dat allemaal vogels die als adult te boek staan http://www.dutchavifauna.nl/species/roze_pelikaan#1
Ok, had verwacht dat ook bij deze soort juveniele dwaalgasten t meest voor de hand liggend zouden zijn. Maar ik vind de andere punten veel twijfelachtiger.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Citaat van: Bas vd Burg op februari 07, 2014, 13:33:17 PM
Theo, wat heeft het kleed van de vogel te maken met wildheid? Kijkend naar de gevallen in Nederland die aanvaard zijn, zijn dat allemaal vogels die als adult te boek staan http://www.dutchavifauna.nl/species/roze_pelikaan#1

http://www.bahc.be/documenten/Herziening%20Roze%20Pelikaan.pdf
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: Theovanv op februari 07, 2014, 13:12:47 PM
Vanuit t park een rechte lijn naar 1e waarnemingsplek Nederland, kom je precies ook over Gent...


Zijn redelijk ZO-NW over Gent getrokken, initieel de Schelde volgend, daarna via de Blaarmeersen tot de Bourgoyen. Daar dan NW verdweenen. Jammer dat ze niet eerder opgemerkt zijn, en we eventueel zouden kunnen achterhalen of ze eerder van het zuiden de Schelde volgden, danwel van Antwerpen kwamen.

Is nu toch wel al een redelijke afstand van Ath en kan je niet meer spreken van 10à20km... Ben benieuwd wat het BAHC en CDNA er van gaan maken.


Theovanv

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op februari 07, 2014, 13:46:00 PM
Citaat van: Theovanv op februari 07, 2014, 13:12:47 PM
Vanuit t park een rechte lijn naar 1e waarnemingsplek Nederland, kom je precies ook over Gent...


Zijn redelijk ZO-NW over Gent getrokken, initieel de Schelde volgend, daarna via de Blaarmeersen tot de Bourgoyen. Daar dan NW verdweenen. Jammer dat ze niet eerder opgemerkt zijn, en we eventueel zouden kunnen achterhalen of ze eerder van het zuiden de Schelde volgden, danwel van Antwerpen kwamen.

Is nu toch wel al een redelijke afstand van Ath en kan je niet meer spreken van 10à20km... Ben benieuwd wat het BAHC en CDNA er van gaan maken.
Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op februari 07, 2014, 13:46:00 PM
Citaat van: Theovanv op februari 07, 2014, 13:12:47 PM
Vanuit t park een rechte lijn naar 1e waarnemingsplek Nederland, kom je precies ook over Gent...


Zijn redelijk ZO-NW over Gent getrokken, initieel de Schelde volgend, daarna via de Blaarmeersen tot de Bourgoyen. Daar dan NW verdweenen. Jammer dat ze niet eerder opgemerkt zijn, en we eventueel zouden kunnen achterhalen of ze eerder van het zuiden de Schelde volgden, danwel van Antwerpen kwamen.

Is nu toch wel al een redelijke afstand van Ath en kan je niet meer spreken van 10à20km... Ben benieuwd wat het BAHC en CDNA er van gaan maken.
Ze hoeven ook niet precies in een rechte lijn gevlogen te zijn maar kunnen wel globaal die trekrichting gevolgd hebben. Vanuit park naar Noord, bij de A10 meer afbuigend naar NW, over Gent, richting kust en dan de kustlijn weer volgend richting Noord en zo automatisch bij de Oosterscheldekering uitkomen. Als er idd exemplaren missen in Pairi Daiza lijkt t daar wel op.
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Ik heb redelijk wat Roze Pelikanen gezien maar volgens mij nooit een vogel die ook maar bij benadering zo roze was ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op februari 07, 2014, 14:25:51 PM
Ik heb redelijk wat Roze Pelikanen gezien maar volgens mij nooit een vogel die ook maar bij benadering zo roze was ...

Ik heb ze onlangs nog gezien (Mauritanië en Senegal) en ze waren nog lang niet in het broedkleed (mei/juli) zoals op de foto's uit Zeeland. Erg vreemd inderdaad. Escape?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

leostegeman

Citaat Bas:Theo, wat heeft het kleed van de vogel te maken met wildheid? Kijkend naar de gevallen in Nederland die aanvaard zijn, zijn dat allemaal vogels die als adult te boek staan

Dat lijkt me een cirkelredenering; van de aanvaarde gevallen staat niet vast dat ze wild zijn (of het tegendeel...) dus kun je niet zeggen dat adulte vogels die nu opduiken wild zijn omdat voorheen adulten zijn aanvaard....

(overigens wordt bij andere soorten natuurlijk de leeftijd als argument voor "wild" natuurlijk regelamtig gebruikt als het een jonge vogel betreft, dus zo gek is de opmerking van Theo niet).

Vincent Hart

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 07, 2014, 14:32:58 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 07, 2014, 14:25:51 PM
Ik heb redelijk wat Roze Pelikanen gezien maar volgens mij nooit een vogel die ook maar bij benadering zo roze was ...

Ik heb ze onlangs nog gezien (Mauritanië en Senegal) en ze waren nog lang niet in het broedkleed (mei/juli) zoals op de foto's uit Zeeland. Erg vreemd inderdaad. Escape?
Misschien kijk ik niet goed, maar ik kan ook van prachtkleed-vogels geen enkele foto vinden met deze 'blauwe plek'-kleurige tekening, nog kan ik me die uit het veld herinneren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

Citaat van: leostegeman op februari 07, 2014, 14:35:39 PM
Citaat Bas:Theo, wat heeft het kleed van de vogel te maken met wildheid? Kijkend naar de gevallen in Nederland die aanvaard zijn, zijn dat allemaal vogels die als adult te boek staan

Dat lijkt me een cirkelredenering; van de aanvaarde gevallen staat niet vast dat ze wild zijn (of het tegendeel...) dus kun je niet zeggen dat adulte vogels die nu opduiken wild zijn omdat voorheen adulten zijn aanvaard....

(overigens wordt bij andere soorten natuurlijk de leeftijd als argument voor "wild" natuurlijk regelamtig gebruikt als het een jonge vogel betreft, dus zo gek is de opmerking van Theo niet).

Hoezo is het een cirkelredenering Leo? Ik reageer alleen op de suggestie van Theo dat omdat het een adult is dit niet goed zou zijn, terwijl alle aanvaarde gevallen in NL adulte vogels betrof. Ik heb hierbij niks gezegd over de status van Wemeldinge-vogel, over de beslissingen van de CDNA omtrent de reeds aanvaarde gevallen en over de status van adulte vogels in de toekomst. Ik lees dat iig nergens in mijn bijdrage 8)

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Oenanthe

http://waarneming.nl/waarneming/view/81622277

Zeker ongeringd volgens de waarnemer, maar wat zie ik dan op de derde foto aan de linkerpoot?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips