Hoofdmenu

Keverlarve?

Gestart door huub schmitz, december 17, 2013, 15:39:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

huub schmitz

Is dit een larve van een kever? Zo ja van welke? Zat op afgevallen Robinia tak.
Hg
Huub

Ton van Haaren

nee, ik denk een zakdrager o.i.d. ik verplaats je vraag naar de micro's
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Hetty Soetekouw

Deze mag terug naar de kevers :) Het is een larve van een Clytra spec.
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

huub schmitz

Bedankt Hetty, ik plaats ze.
Hg
Huub

Arp

Hoi saampies,

Goed gezien van Hetty dat het een kevertje is  :duim:

Wel vraag ik me af hoe zeker Clytra sp. - er zijn meer "zakkevers" (Cryptocephalinae s.l. inclusief "Clytrinae" als je die apart zou zetten) met dergelijke larven. Van de zes in Nederland voorkomende genera weet ik alleen van Lachnaia en Smaragdina niet zeker of de larven dergelijke beschermkapsels bouwen (maar dat zal wel), de rest wel: Clytra, Cryptocephalus, Labidostomis, Pachybrachis.

Deze heeft een behoorlijk typisch gevormde en ruw afgewerkte "zak", misschien dat er op basis daarvan nog wat te zeggen valt. Juist Clytra lijkt me minder waarschijnlijk - die zouden in een mierennest van Formica moeten zitten. Grote kans dus dat het een Cryptocephalus zal zijn (dat zijn de meeste en algemeenste soorten in deze subfamilie(s) en ik kom daar op internet ook modellen van tegen met ruwe/vreemde zakken (o.a. op deze fraaie pagina).

Ik stel voor om er Cryptocephalus spec. onzeker van te maken tot er iemand langskomt die ze beter kent ?!?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Volledigheidshalve: De zakkevers worden van oudsher samengevat in een "taxon" Camptosomata en daartoe wordt traditioneel ook de huidige onderfamilie Lamprosomatinae gerekend met in Europa één soort: Oomorphus concolor (Sturm 1807). Dit is een wat noordelijke soort die o.a. bekend is uit Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken, Zweden, Polen etc. Niet geheel ondenkbaar dat die misschien een keer in NL gevonden zou kunnen worden. Deze zal vanwege de indeling in de Captosomata dus ook wel zakvormende larfjes hebben ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

huub schmitz

Bedankt Arp.
Ik zet haar op Cryptocephalus spec.
Hg
Huubv