Wantsje

Gestart door Douwe van der Ploeg, december 05, 2013, 21:04:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79820004
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2013-10-20 Drouwenerveld - Hunebed D26
Foto's:




Toelichting:
~4 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Arp

Kleidocerys sp., waarschijnlijk resedae (?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Dankje. Wat is nodig voor een zekere soort?
Douwe van der Ploeg

Arp

Iemand die het op basis van kleur/afmeting kan (Berend?), of het aantal tandjes op de stridulatiekam of het genitaal?

Ze worden meestal wel op naam gebracht van foto, maar na alles wat ik erover gelezen heb geloof ik niet dat ik dat "betrouwbaar" moet willen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Ok, dan wachten we even af, dankje :) Beestje is nog aanwezig, als iemand m wil.
Douwe van der Ploeg

Mark Lammers

Is die 4 mm geschat of gemeten?

Douwe van der Ploeg

Dat was een schatting, met meten kom ik op 3,6 mm uit, alleen lichaam.
Douwe van der Ploeg

Arp

Neus tot vleugelpunt?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Neus tot achterlijfspunt, of moet dat bij wantsen juist niet?
Douwe van der Ploeg

Arp

Ik weet eigenlijk niet wat "ze" doen, maar achterlijf lijkt me onbruikbaar op uitgedroogd/gekrompen collectiemateriaal? Voor kortvleugelige beesten dan weer wel achterlijf, maar is dat dan dood of levend?

Anyway: 3,6mm neus-achterlijfspunt zou ook meer voor resedae/privignus pleiten dan ericae. Maar juist tussen privignus en resedae is er bij mij wat twijfel gezaaid of het goede soorten zijn of misschien alleen variatie op basis van waardplant, dus hoe hou je dat dan uit elkaar? Qua kleur zou deze dan resedae zijn, maar hoe zeker is dat?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Dan voor de zekerheid ook tot vleugelpunt, da's 5.0 mm ;)
Douwe van der Ploeg

Arp

Ja, ook dan wrschnlk resedae - privignus (voor zover een andere soort?) een tikje kleiner en donkerder.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Douwe van der Ploeg

Dank voor de links. Gezien het formaat houd ik het dan voorlopig op resedae onzeker. Ik kan me herinneren dat er in dat stukje bos zowel berk als els stonden, dus daar hebben we helaas niks aan. Hopelijk reageert Berend nog en kunnen we kijken hoe hij dit ziet. Het exemplaar is sowieso nog beschikbaar voor verder onderzoek.
Douwe van der Ploeg

Mark Lammers

Ik twijfelde dus over K. ericae, maar dat is met zo'n lengte wel uitgesloten. Naar mijn ervaring is K. privignus op de rug duidelijk donkerder. En dat is dan ook het enige kenmerk wat ik gebruik om hem te onderscheiden van K. resedae. Geen exacte wetenschap dus. Maar tot nu toe werkt het wel ;)

Arp

Ha Mark,

Citaat van: Mark Lammers op december 09, 2013, 17:40:28 PM
Maar tot nu toe werkt het wel ;)
Hoe bedoel je dat?

Welke methode gebruik je om te controleren of de donkere exemplaren daadwerkelijk privignus zijn? Of de lichte resedae?

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark Lammers

Citaat van: Arp op december 09, 2013, 21:14:48 PM
Ha Mark,

Citaat van: Mark Lammers op december 09, 2013, 17:40:28 PM
Maar tot nu toe werkt het wel ;)
Hoe bedoel je dat?

Welke methode gebruik je om te controleren of de donkere exemplaren daadwerkelijk privignus zijn? Of de lichte resedae?
Ik breng ze naar Berend ;)

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Deze vind jij dus licht genoeg voor een zekere resedae, Mark?
Douwe van der Ploeg

Mark Lammers

Vind ik wel ja. Maar dus nooit met honderd procent zekerheid.

Douwe van der Ploeg

Duidelijk, dankje. Kijken of Berend nog wat te zeggen heeft erover :)
Douwe van der Ploeg