Bladpootwants?

Gestart door PetravdZ, oktober 18, 2013, 13:27:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

PetravdZ

Vandaag dit insect aangetroffen in huis op mijn keukenraam. Sirjansland, Schouwen Duiveland. Zelfde type is gisteren binnen aangetroffen in Dreischor, Schouwen Duiveland. Afgaande op de afbeelding denk ik dat het een bladpootwants is? Kan niets vinden of het een schadelijk insect is. Iemand meer info?

beetlestitch

is goed en deze leeft op de appels van coniferen. dus op het moment niet direkt als schadelijk aan te merken. de soort is afkomstig uit noord Amerika. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#2
Hoi Petra,  (en welkom op het forum!)

Ja, dit is Leptoglossus occidentalis - mooie wants :)

Het beest kan eventueel schadelijk worden in kwekerijen voor Pinus(-zaden), maar heeft voor de bomen in tuinen en parken weinig schadelijke invloed. In het najaar zoekt deze veilige plekjes om te overwinteren in gebouwen e.d. - dit kan als hinderlijk worden ervaren, maar is beslist niet "schadelijk".

Info NVWA
Plant Pest Factsheet

Aukema, B. (2008) De invasieve Noord-Amerikaanse wants Leptoglossus occidentalis bereikt ook Nederland (Heteroptera: Coreidae). - Nederlandse Faunistische Mededelingen, vol.29, pp78-80. PDF

P.S. Ha Toon - je was weer eens net even sneller (moest even tussendoor wat anders doen terwijl ik nog naar links zocht) ;)

P.P.S. Deze info voortaan ook in de soortinfo Leptoglossus occidentalis :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PetravdZ

Hallo Arp en Toon,
dank voor jullie reactie! toch fijn als er bevestigd wordt dat deze wants relatief ongevaarlijk is. Coniferen heb ik niet en een pinuskwekerij ook niet. Toevallig had ik er vandaag weer 1 in huis. Kwam net langs mn oor zoeven..... Ik denk dat ze idd een warm overwinterplekje zoeken. Waarschijnlijk houden ze niet van natte voeten ;-)
grtjs, Petra