Grote kruisbek?

Gestart door Erwin Goutbeek, oktober 13, 2013, 21:20:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erwin Goutbeek

Beste mensen,

Thuis achter de computer zag ik appelvink model kruisbek met dikke snavel. Is dit een grote kruisbek? Zie de foto's die op 9 oktober 2013 gemaakt zijn in Dalfsen.

Foto's:







Bij voorbaat dank voor een reactie,

Erwin Goutbeek

Caspergr

Lijkt me een goede kandidaat. Die tweede vogel mag er ook wel zijn. Ik ben zelf alleen niet ervaren met grote kruisbekken dus ik laat het verder over aan de profs. ;)

gerdwichers8

Eens met Casper: De mannelijke vogel vertoont een hoge, recht uit de schedel lopende bovenbrug bs en een groot aandeel van de os ten aanzien van de gehele snavel; de buiging os omhoog is niet verhelderend maar die bs naar beneden wel. En dan die koppen van beide!
De snavel van de vrouwelijk is moeilijk op zich te bepalen maar vergeleken met de man die wel te doen is dan heb je nog een GKB.


Erwin Goutbeek

Heren,

Dank voor jullie reactie. Ik ben altijd (te) voorzichtig met zeldzame soorten. Ik heb alleen de man ingediend bij CDNA. Dan mogen de wijze heren het definitieve oordeel vellen.

Groet Erwin

meeuwissen

#4
In Wateren Ganzenpoel Drente zwerven momenteel ook een aantal Grote Kruisbekken rond in groepen gewone Kruisbekken. Van 2 Mannetjes Grote Kruisbek heb ik een serie foto's gemaakt. Het weer was erg zonnig en ik heb uren besteed om de 2 vogels goed vast te leggen.
De Grote Kruisbek in close-up opname werd bevestigd op waarneming.nl door Gerd Wichers en Guus Peterse.
Deze eerste Grote Kruisbek was lichtrood gekleurd, zware poten, rechthoekige kop, zware boven-en ondersnavel. De os lijkt een bolling te hebben afhankelijk van de stand. Vogel sleepte met dennenappels in de bek naar kaal zittakje (zie foto).
De tweede Grote Kruisbek gefotografeerd op ca 75 m. afstand in een groep Kruisbekken was lichtrood gekleurd, niet zo felrood als het Kruisbekmannetje links op de foto. Deze Grote Kruisbek had een rechthoekige kop, stierennek, zware boven en ondersnavel met bolling. In vergelijking met de Kruisbekken veel groter en logger van postuur.
Ik heb beide vogels ingediend bij het CDNA, zijn jullie het er mee eens dat beide vogels Grote Kruisbekken zijn. Heb geen ervaring met deze soort en twijfel nog een beetje...Nog 1 foto toegevoegd van Grote Kruisbek nr.1
Groet
Guido

m.dijksterhuis

Volwassen man van de 1e 3 foto's is sowieso een Grote Kruisbek. Met name op de 3e foto is goed het verschil te zien in postuur en snavel met de onvolwassen man die er naast zit.
De onvolwassen man in de andere foto's lijkt mij obv de snavel ook een Grote, maar vind ik lastiger.
Goede foto's trouwens.

groeten, Marc

meeuwissen

#6
Marc bedankt voor je reactie. Wat betreft de eerste Grote Kruisbek had ik wel het vermoeden dat ik goed zat met mijn determinatie. Ik zal nog even 2 foto's oploaden van de lastige tweede (Grote) Kruisbek in close-up positie. Op foto kruisbek9 zijn de forse poten goed te zien, vogel heeft nog een zaadje in de bek. Na het pellen van de dennenappel kruipt deze (Grote) Kruisbek door de takken naar links. Op deze foto in dezelfde boom zie ik toch enigszins een hoekige kop met dikke nek. Ook de ondersnavel lijkt wat te bollen. Direct overtuigend is het niet.
Groet
Guido

Guus Peterse

Ik snap eerlijk gezegd de twijfel bij de vogel op foto 4, 5 en 6 niet zo goed. Als er ooit een grote kruisbek overtuigend is, dan deze toch wel? Of snap ik er nou helemaal niks van?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

meeuwissen

Guus, bedankt voor jouw reactie. Je had ook al gereageerd op de foto's op Waarneming.nl
Mijn twijfel gaat nog steeds uit naar de Kruisbek op het zijtakje. Dit betreft de foto's in de bijlagen genummerd als Kruisbek5-6-7-9-11. In zijaanzicht lijkt het alsof de bovensnavel te weinig kromming vertoont en de ondersnavel te weinig bolling. Hierdoor heeft deze vogel niet die typische verkorte snavel, die eigen is aan Grote Kruisbekken. Aan de andere kant is deze snavel verhoudingsgewijs wel erg fors voor een Kruisbek. Voor mij is de Grote Kruisbek zelfs een nieuwe soort, veel ervaring heb ik dus niet.
Groet
Guido

BramtK

De vogels in post 1 vind ik dan weer niet erg duidelijk. Nou, misschien toch wel... Die eerste dan.
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Citaat van: meeuwissen op oktober 27, 2013, 22:23:01 PM
Mijn twijfel gaat nog steeds uit naar de Kruisbek op het zijtakje. Dit betreft de foto's in de bijlagen genummerd als Kruisbek5-6-7-9-11. In zijaanzicht lijkt het alsof de bovensnavel te weinig kromming vertoont en de ondersnavel te weinig bolling. Hierdoor heeft deze vogel niet die typische verkorte snavel, die eigen is aan Grote Kruisbekken. Aan de andere kant is deze snavel verhoudingsgewijs wel erg fors voor een Kruisbek.
Nogmaals: voor mij is dat juist een schoolvoorbeeld van een grote kruisbek. Ondersnavel vrijwel net zo hoog of breed als bovensnavel en een duidelijke verbreding halverwege.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

filipderuwe

#11
De vogel op de zijtak is een klassiek geval eerste jaars grote kruisbek. Er is onder de vogelaars een groot misverstand dat enkel vogels met grote bekken effectief grote zijn, niet dus. Dit is ongeveer maar een 40% zo en in hun oostelijk gebied zelf maar 20 %.Maar je kan evengoed een groep zien die voor bijna 100% uit grote bekken bestaat of een mix of een groep met alleen maar lange bekken. Ze zijn wel hoog maar lang en niet zo kort als de uitzonderlijke vogels. Vergeet ook niet dat fotografen ook vooral de Super bekken fotograferen omdat die mooier overkomen en men zo een vertekend beeld krijgt van klassieke of vogels met kleine bekken. Daarom is de zware borstbouw, brede dijveerpartijen, platte(in vooraanzicht) bijna vierkante kop, brede ondersnavel, bobbel in de nek achteraan,kenmerken die moeilijke vogels ook laten determineren als grote.

gerdwichers8


Wat zou je hier van zeggen Filip?

http://www.tarsiger.com/images/digimies/_52F4817m_loxpyt_800.jpg




(bijna 20 jaren geleden dat we elkander spraken ;) )


filipderuwe

Maar we zijn beide nog steeds actief  ;) zo te zien. De vogel is een adulte grote kruisbek met een klassieke bek? dus niet de papegaaienbek die de meeste willen zien. Snavelhoogte van zowel onder als bovensnavel zijn te hoog voor gewone kruisbek. Hou ook rekening dat de kleur van de snijrand geen kenmerk is tussen beide soorten. Wel vertoond die meestal "meestal!!!" en knik of verhoging in die rand, maar ook dit is variabel afhankelijk van de foerageer techniek en de genen van de vogel. Hier zie je ook de brede dijveerpartijen(broek),platte kop en zeer brede nek.