Hoofdmenu

Nijlgans galore

Gestart door HPM, augustus 19, 2013, 14:36:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik heb mij vanmorgen in het Haagse Zuiderpark (de bron van alle kwaad) laten meeslepen door gekleuringde Nijlganzen. Dat liep een beetje uit de hand. Ik heb er meer dan 60 afgelezen en nog een paar heb ik niet kunnen aflezen omdat die voortijdig het ruime sop kozen. Op een totaal van ruim 200 vogels is dat toch wel een behoorlijke ringdichtheid.
Als ik de boel heb uitgezocht zal ik ze doorgeven aan Frank Majoor.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Klopt, in Den Haag hebben we er best wat geringd. We proberen in een beperkt gebied alle paren en jongen te ringen. Daardoor is er later meer te zeggen over bijvoorbeeld relaties. Maar ook zijn cijfers over bijvoorbeeld de overleving betrouwbaarder. Omdat het gebied rondom het Zuiderpark zit, en in het Zuiderpark veel vogels komen sozen is de ringdichtheid daar hoog.

Je kan de aflezingen trouwens beter invoeren op www.geese.org. Dan zie je direct alle details.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2013, 14:46:25 PM
...

Je kan de aflezingen trouwens beter invoeren op www.geese.org. Dan zie je direct alle details.

Dat lijkt me meer werk dan een lijstje mailen en ik denk dat het toch allemaal Hagenezen zijn. (BW, WW, GW)
Er was er trouwens ook een bij met maar een kleurring. Ook meerdere met alleen metaal, die ik niet heb afgelezen..
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Kleurringen verliezen ze soms helaas, ook blijken er wel eens vogels aangeschoten te zijn waardoor we ze niet kleurringen.

Omdat Frank momenteel nog veel werk heeft, zal een reactie dus ook even op zich laten wachten. Dat is dus één van de voordelen van Geese dat je direct alles te zien krijgt.

Verder neem ik aan dat je het BW, WW en GW de kleuren bedoelt? Groen-Witte codes zijn niet gebruikt en moeten wel Blauw-Wit betreffen. Het klopt dat er twee typen blauw zijn. Dat heeft er mee te maken dat de eerste bestelling uit Canada naar onze mening teveel ringverlies had. Bij de nieuwe serie uit Polen lijkt dat niet het geval.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Met g bedoel ik de kleur geel. Dat moet dus y zijn. Het gaat dus om de combinaties blauw-wit, wit-wit en geel-wit, het overgrote deel (45 exx) blauw-wit, wat dus zeker Hagenezen zijn en de anderen kunnen ook begrijp ik.
Ik wil ze niet doorgeven om te weten waar ze vandaan komen maar ten behoeve van het onderzoek, dus het maakt mij niet uit als een reactie op zich laat wachten.
Overigens heb ik er niet meer dan 60 maar slechts 56. Twee daarvan in het Melis Stokepark.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Onderzoek stimuleren is altijd goed! Wat die geel-witte zullen het wit-gele zijn geweest. Echter worden ze omgedraaid niet gebruikt dus zou dat geen probleem moeten geven. Ondanks dat het er geen 60 zijn, toch een mooie lijst. Dank daarvoor!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Als ik mijn lijst zo snel even bekijk dan heb ik een keer wy genoteerd en twee keer yw. Ik dacht dat ik het goed had gedaan.
Hoe zit het trouwens met O en nul? Worden die beide gebruikt? En B en 8? Ik zie combinaties van letter-letter, cijfer-letter, letter-cijfer, dus datv geeft geen houvast.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

We gebruiken 17 letters en 10 cijfers, dat zijn ACFHJKLNPRSTUVXYZ en 0123456789.
Daarnaast zijn de D en E  (of 3 bar) en 1 en 2 bar ook gebruikt bij Wit-Gele codes. Soms hebben we tijdens het ringen zelf links en rechts omgedraaid. Dat gaat om een handjevol vogels.

Bij alle kleurren gebruiken we cijfer-letter, letter-letter en letter cijfer. Cijfer-Cijfer zal ook nog volgen in Den Haag. Is dus de kleur en code van een ring goed genoteerd, dan zou het goed moeten komen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Goed dat je het even opsomt want ik heb ook een paar keer I genoteerd. Dat moet dus een 1 zijn, hoewel verwarring dus niet kan..
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op augustus 19, 2013, 20:24:12 PM
Goed dat je het even opsomt want ik heb ook een paar keer I genoteerd. Dat moet dus een 1 zijn, hoewel verwarring dus niet kan..
Of een T...  Denk dat dat waarschijnlijker is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

En daarom maak ik graag foto's..... Dan weet je het zeker en kun je het bij twijfel altijd nakijken

Dit wordt toch een enorm gegoochel ... en kans op fouten...   :-\

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2013, 20:28:33 PM
Citaat van: HPM op augustus 19, 2013, 20:24:12 PM
Goed dat je het even opsomt want ik heb ook een paar keer I genoteerd. Dat moet dus een 1 zijn, hoewel verwarring dus niet kan..
Of een T...  Denk dat dat waarschijnlijker is.

Ik heb een paar T's.

Citaat van: M. Baltus op augustus 19, 2013, 20:31:56 PM
En daarom maak ik graag foto's..... Dan weet je het zeker en kun je het bij twijfel altijd nakijken
Dit wordt toch een enorm gegoochel ... en kans op fouten...   :-\

Van de eerste paar heb ik nog foto's gemaakt maar met deze hoeveelheid ringen was dat niet meer vol te houden.
Herman van der Meer

Botervlieg

Herman, ik bedoel dit puur als uitleg en op geen enkele manier negatief naar jou manier van werken.

Ik ben ook wel eens in het Zuiderpark geweest en heb daar vogelringen afgelezen. Juist kleurringen zijn makkelijk te fotograferen en ik zie dat je dat ook hebt gedaan.
Ik schrijf dan niet de ringen ook op. Doe jij dat wel?

Ik loop rond, als ik een ring zie maak ik foto, daarna zet ik in obsmap het aantal nijlganzen. Dan weet ik met gps waar het was. Tijd van foto en tijd van waarneming kan ik daarna zien welke bij welke hoort en sowieso staan de waarnemingmeldingen op volgorde van de foto's.

Als je geen obsmapp gebruikt moet je het opschrijven, waar het was. En dan inderdaad eigenlijk ook welke ring etc. Anders weet je niet meer wat bij elkaar hoort.

Groetjes, Marleen

HPM

Marleen, blote oog, verrekijker, notitieboekje en geheugen zijn voor mij voldoende voor alle informatie die ik wil hebben. Op jouw manier zou ik de hele dag bezig zijn geweest en dan zouden er waarschijnlijk meer zijn 'ontsnapt' dan nu. Nu heb ik er ruim anderhalf uur over gedaan.
Herman van der Meer

Botervlieg

Nou pardon hoor. Jammer dat je op deze manier moet reageren.

HPM

Citaat van: M. Baltus op augustus 20, 2013, 10:11:29 AM

Nou pardon hoor. Jammer dat je op deze manier moet reageren.


Die reactie begrijp ik nou echt helemaal niet.
Herman van der Meer

tarsiger

#16
Vandaag op 1 locatie in België maar liefst 4 Nederlandse Nijlganzen gezien (allen links blauw, rechts wit), de eerste keer dat ik er daar zien, en meteen 4 samen. Ik probeerde deze in te voeren op geese.org, maar kreeg na het invoeren een foutmelding, zal dus even wachten op de gegevens (stuurde ze naar Frank).

Simon Feys

Jeroen Nagtegaal

Stoer Simon! Allen uit Den Haag. Vermoedelijk zitten er nog meer...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tarsiger

Inderdaad leuk! Nu lukte invoeren wel, zag net dat ze inderdaad uit Den Haag komen, ringgegevens stonden er nog niet in. Ik probeer in de gaten te houden of er nog zitten.

Simon

Jeroen Nagtegaal

De ringgegevens werk ik nu mee om ze importabel te maken voor Geese. Binnenkort zitten die er dus in. Voor Den Haag vogels is meestal de eerste aflezing (vrijwel) gelijk aan de ringgegevens.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com