Vogels in Marokko

Gestart door Jos Welbedacht, augustus 13, 2013, 16:18:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Hey allemaal,

Ik ga van 1 oktober tot en met 13 oktober met een paar vrienden naar Marokko, en ik ben benieuwd hoe vogelaars tegen dat land aan kijken. We landen in Marrakech, en daar blijven we enkele dagen. We zijn van plan om daarna verder te trekken door het Atlasgebergte, tot en met de Sahara. Misschien kijken we voordat we teruggaan naar Nederland ook nog even aan zee. Het is niet de bedoeling dat ik tijdens deze reis gericht ga vogelen omdat mijn reisgenoten geen vogelaars zijn, maar ik neem aan dat er alsnog genoeg te zien is. Hoe zit het bijvoorbeeld met Diadeemroodstaart, is die een beetje makkelijk te treffen of moet je daarvoor echt gericht zoeken? En kan iemand wat vertellen over zijn/haar vogelervaringen in Marokko?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Bart van Hoogstraten

Hey Jos,

Heb je beschikking over een auto, minstens nog een week te besteden en hou je van kilometers vreten? Zo ja kan ik je de volgende route aanbevelen; Voor een mooi gedeelte met redelijk vaak "groen" vanuit Marrakech volg je de N18 naar Fez en dan kom je over prachtige passen, langs kabbelende beekjes en mooie bossen waar wel van alles waar te nemen valt. Bij de hoge pas onder Fez (omgeving Imouzzer-Kandar) tref je Berberaap. Ik heb die route in tegengestelde richting gemaakt in 2006 per 4x4 grotendeels over onverharde omwegen maar vanaf het asfalt valt hetzelfde te beleven. Ten zuiden van Fez, vanuit jouw richting, ligt een bewaakte camping aan de linker kant van de weg waar je ook goedkoop huisjes kunt huren. In de wat grotere plaatsjes onderweg zijn altijd wel hotelletjes te vinden, vrijwel elk restaurantje biedt daar ook overnachtingen aan. Na overnachting Fez (eerst bezoek je uiteraard de medina want die is authentiek, in tegenstelling tot die van Marrakech) rij je weer terug maar dan neem je bij Azrou de N13 en dan word je getrakteerd op een prachtige tocht de bergen uit, de "echte" Sahara in. Die tocht heb ik in 2011 gemaakt -> Erg mooi die overgang en de soorten veranderen dan met onderweg tapuitsoorten op de kabels, witbandleeuwerikken in de bermen, jagende Arendbuizerds, grondeekhoorntjes. Voorbij Errachidia krijg je een stukje N10 en net voorbij Taznakht ligt een mooie camping bij Mezki; "Source Blue" (vergeet hier niet de ruïnes te bezoeken aan de andere kant van de kanalen. Langs de kanalen zit Afrikaanse Groene Pad). Daarna rijd je door en weer de N13 op via Erfoud en Risani naar Merzouga. Bij Merzouga liggen beroemde wandelende duinen en waan je je in de Sahara zoals je dat alleen uit films kent. Er liggen verschillende campings met gasthuizen erbij en in het dure hotel bij de watertoren hebben ze alcohol (maar die kun je ook goedkoop inslaan bij de Aldi in Fez) en kun je zwemmen als je dat vraagt. Boven het zwembad stikt het 's avonds van jagende vleermuizen (fors formaat maar helaas niet kunnen determineren). Daarna kun je alle kanten op maar ik vond zelf de N12 naar Zagora erg mooi. Deze is echter gedeeltelijk onverhard en zwaar met een 2 x 2, hier kun je beter even de R 108 en de N9 nemen. Bij Zagora ligt een goede camping met goed eten en op de camping zit Blauwe Rotslijster, Huisgors, Wikrutap en ik heb er overvliegende Lannervalken gezien. Vanuit Zagora is het binnen 1 dag te doen om weer in Marrakech te komen. Aan zee ben ik wel geweest en daar zijn weer andere soorten maar ik heb van andere vogelaars begrepen dat je naar Agadir moet voor Tamri (ten noorden ervan) en voor Sousse-Massa (ten zuiden). Diadeemroodstaart heb ik helaas nog nooit gezien. In 2006 heb ik Heremietibis gezien maar dat was veel zuidelijker maar ik meen dat je die bij Agadir ook kunt aantreffen, evenals Afrikaanse Velduil. Ik moet er wel aan toevoegen dat ik mijn tochten in januari/februari heb gemaakt, hoe het er in Oktober is weet ik eigenlijk niet. Ik ben benieuwd naar je waarnemingen op Observado straks en alvast goed reis gewenst!

Citaat van: Jos Welbedacht op augustus 13, 2013, 16:18:22 PM
Hey allemaal,

Ik ga van 1 oktober tot en met 13 oktober met een paar vrienden naar Marokko, en ik ben benieuwd hoe vogelaars tegen dat land aan kijken. We landen in Marrakech, en daar blijven we enkele dagen. We zijn van plan om daarna verder te trekken door het Atlasgebergte, tot en met de Sahara. Misschien kijken we voordat we teruggaan naar Nederland ook nog even aan zee. Het is niet de bedoeling dat ik tijdens deze reis gericht ga vogelen omdat mijn reisgenoten geen vogelaars zijn, maar ik neem aan dat er alsnog genoeg te zien is. Hoe zit het bijvoorbeeld met Diadeemroodstaart, is die een beetje makkelijk te treffen of moet je daarvoor echt gericht zoeken? En kan iemand wat vertellen over zijn/haar vogelervaringen in Marokko?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

snwja3

Wietze Janse

Bart van Hoogstraten

Citaat van: snwja3 op augustus 15, 2013, 15:49:02 PM
Hier een verslagje.

Prachtig Wietze!  :duim:  Dat zijn de betere vogelrondjes. Ik ben er nu twee keer doorheen gesjeesd maar dit dus al te letterlijk -> haast, haast, haast en veel tijd die verloren gaat aan het oplossen van problemen. En dat in een omgeving van jonge kerels die "vogelen" als een suffe bezigheid ziet en alleen maar met auto's, techniek en terreinrijden bezig is. Op mijn eerste reis had ik meteen al de bijnaam "roepie-roepie". Op mijn tweede reis (hier het verslag per sms, van onder naar boven) heb ik me daarom losgemaakt van de groep (had nu een goede auto en ervaring van de vorige keer) en waren er wat meer vogelmomenten maar die zijn dan nog erg schaars en het is erg frustrerend als je een niet gedetermineerde vogel moet laten gaan vanwege de haast (quite an experience overigens om mee te maken; alleen door de Sahara). Ik heb me daarom nu opgegeven voor de Banc d'Arguin in januari 2014 -> geen organisatorisch gedoe, geen technische problemen oplossen, geen slaapplaatsen zoeken in het schemer, geen corrupte agenten afschudden, geen mensen die je opzettelijk de verkeerde kant opsturen... gewoon lekker vogelen met gelijkgestemden (ik verheug me er erg op). Ik bewaar je verslag om nog een keer te lezen en om de route op te zoeken op de kaart.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

temmie

#4
Diadeemroodstaart is goed te doen rondom Oukaimeden (bijna niet te missen), maar ook bvb. rond Imlil. Oukaimeden is ook goed voor Rode Bergvink en Levaillants Specht, terwijl Diadeemroodstaart ook nog wel aan de kust te vinden valt (rond Oued Massa).
Als je met niet-vogelkijkers op pad bent is Oukaimeden wel te combineren (evt. 2-daagse trekking, veel kans ook op Barbarijse Valk en andere). Voor de rest is vooral Merzouga (de duinen) voor niet-vogelkijkers ook een leuke plek, en de bossen met Barbarijse Makaak rond Azrou, maar Atlasvliegenvanger is dan natuurlijk al lang weg. Verder schieten mij nog te binnen: de kloven van de Todhra en Dades, de vallei van de Kasbahs, de kuststrook ten noorden van Agadir. Plekken zoals Tagdilt en Zeida e.d. zijn voor niet-vogelkijkers behoorlijk saai.

Probeer vooral de roadside pauzes goed te leggen, er zijn genoeg goeie soorten die, mits pauzeren op een goede locatie, vrij goed te vinden zijn. Kijk daarvoor eens op Cloudbirders en bvb. naar Hans zijn verslag: http://users.ugent.be/~hmatheve/hm/MOROCCO11.html
En neem dus een gps mee... ;)



De taktiek is dus om je medereisgenoten warm te maken voor toeristische attracties waar 'toevallig' ook goeie vogels zitten :)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Jos Welbedacht

Bedankt voor de reacties iedereen! Zeer nuttig. Ik begrijp dat ik mijn vrienden vooral moet overtuigen om naar Oukaimeden te gaan, want bijna alle vogelaars die naar Marokko gaan pakken die plek mee. Ik zal het ze voorleggen en hopelijk overtuigd het mooie landschap ze om mee te gaan.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

alex schouten

Als je naar Ouikameden gaat, dan kun je het beste slapen in Club Alpine Francais in niet in het veel te dure Chez Juju. Vergeet ook niet naar de zandduinen in het oosten te gaan omdat het qua vogels én scenery onmisbaar is. Wij zijn in april 2011 in marokko geweest (low budget accommodaties) en hebben alleen maar goede ervaringen: schitterende natuur, leuke vogels én ontzettende vriendelijke mensen! Ons trip report kun je vinden op cloudbirders.com. Het is te groot om als bijlage op het forum te zetten.
Groet, Alex Schouten en Angeline Peters.

Jos Welbedacht

Dank voor jullie reactie, Alex en Angeline. We proberen het inderdaad lekker goedkoop te houden (we zijn studenten :blink:), dus ik zal Club Alpine Francais noteren. Heb er erg veel zin in!
Groeten,
Jos
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jos Welbedacht

Hey allemaal,

Ik ben gisteren weer terug gekomen en ik heb genoten van de kleine twee weken in Marokko. We hebben meerdere plekken bezocht, te weten: Marrakech, Oukaimden, de omgeving rond Jebel Toubkal, Ouarzazate en Ait Ben Haddou. De interessante vogelsoorten die ik heb gezien zijn:

- Huisgors
- Huisgierzwaluw
- Grauwe Buulbuul
- Dwergarend
- Arendbuizerd
- Zwarte Ooievaar
- Europese Kanarie
- Atlasbergvink
- Diadeemroodstaart
- Grijze Gors
- Zwarte Tapuit
- Witkruintapuit
- Blauwe Rotslijster
- Rotszwaluw
- Hop
- Bijeneter
- Mahreb Ekster
- Mahreb Pimpelmees

Het was een gave ervaring! Nogmaals dank voor de tips.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Hans Verdaat

Hallo Jos,
klinkt goed  :duim: :duim:
Ga je je waarnemingen ook invoeren ? kan via:  http://morocco.observado.org/   
Groet, Hans

Jos Welbedacht

Hey Hans,
Ik heb de belangrijkste waarnemingen ingevoerd  :blink:
Groeten,
Jos
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space