Hoofdmenu

Zeekraal

Gestart door skees75, augustus 06, 2013, 00:27:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

skees75

Ik weet dat het een zeekraal betreft maar kunnen jullie zo aan de foto's zien welke.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78168750
onzeker Zeekraal (alle soorten) - Salicornia spec. gezien op 2013-08-05 Texel - De Hors - Paal 5
Foto's:


bij voorbaat dank S.K. Aardema
Groeten, Simon-Kees

Nietspitten

Neem me kwalijk , een niet zo'n goede foto .!!

Het is Zeekraal
Waar zeekraal staat , zijn het er veel meer , dus ook voor een betere foto.
groeten, Gerrit

skees75

Sorry maar ik kon op dat stukje strand er maar 3 vinden. Waarvan deze nog het meest boven de grond uit kwam. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.
Groeten, Simon-Kees

Erik Simons

misschien kun je een scherpe uitsnede maken van de vruchtklepjes, het aantal en de vorm ervan is van belang om tot de juiste soort te kunnen komen
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

Interessant!!!!

Dit is de zandvorm van de langarige zeekraal. In de NL flora niet onderscheiden, maar in de Duitse flora's wel. Dit ding moet officieel Salicornia procumbens heten, en in het NL heet het de liggende zeekraal. Anders dan de andere zeekralen niet op slik, maar op zand. Een jaar of wat geleden ook op de Hors gevonden iets verder naar het westen, maar daar door een winterstorm verdwenen. Erg blij met deze vondst!!!

Onlangs een artikel over verschenen in Stratiotes...
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Overigens een soort met een erg klein areaal: Deense tot NL Waddenzee en ook op een enkele plek in GB....
Groet! Rense

havikskruiden!

skees75

Bedankt Rense en Erik  voor jullie reactie.
Moet ik dit nu zien als een zeldzame  bijzondere vorm van zeekraal?
Groeten, Simon-Kees

Rense Haveman

Citaat van: skees75 op augustus 10, 2013, 23:52:00 PM
Bedankt Rense en Erik  voor jullie reactie.
Moet ik dit nu zien als een zeldzame  bijzondere vorm van zeekraal?

wat mij betreft is dit een zelfstandige soort. de naamgeving is alleen erg verwarrend. je kunt het invoeren als langarige zeekraal, wat mij betreft...
Groet! Rense

havikskruiden!

skees75

Groeten, Simon-Kees