Tanglibel en Zuidelijke glazenmaker

Gestart door Gert Veurink, juni 18, 2010, 13:22:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

is er eigenlijk wel es zo goed  naar de kleine tangen van vorig jaar gekeken? benieuwd hoeveel individuen dat geweest zijn
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Ik heb er wel eens naar gekeken, maar daar zijn soms maar weinig foto's van.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Gert Veurink op juni 18, 2010, 13:22:07 PM
is er eigenlijk wel es zo goed  naar de kleine tangen van vorig jaar gekeken? benieuwd hoeveel individuen dat geweest zijn
Hoewel het werken met je eigen foto's makkelijker gaat heb ik de in de database aanwezige foto's (de bruikbare althans) 's op een rijtje gezet en dat blijkt verrassend:
Op slechts 1 foto staat een wijfje (a), de rest zijn mannetjes maar het lijkt wel of elke foto een ander exemplaar laat zien! Een korte toelichting: van d is er alleen een rugfoto, eventueel kan die dus identiek zijn aan een andere (behalve c). B2? lijkt veel op B maar ik denk toch kleine verschilletjes te zien, jullie ook? Uiteindelijk minimaal 5 verschillende mannetjes en 1 wijfje terwijl het aantal (bruikbare) foto's tamelijk klein is......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Wellicht leuk om alle waarnemers te vragen voor grote foto's en ze te gaan vergelijken voor een artikeltje in Brachtron?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op juni 18, 2010, 22:16:05 PM
B2? lijkt veel op B maar ik denk toch kleine verschilletjes te zien, jullie ook?

Het kleine geel/groene vlekje boven linkerdij 2 lijkt bij b2 verder van de vlek bij de poot af te staan als jullie enig idee hebben wat ik bedoel. Verder lijken ze wel heel erg op elkaar en is de hoek anders, dus eens dat er wat verschil lijkt te zijn, maar misschien te weinig om tot de conclusie te komen dat het twee verschillende zijn.
De anderen zijn zeker anders. Leuk! Bedankt Frank, is toch weer een klus geweest, maar wel interessante uitkomst!
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Is dat niet dij 1 waar wat verschil zit?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Heb de complete beestjes nog eens vergeleken (ook het achterlijf varieert nogal qua tekening) en het lijkt me toch dat 'b' en 'b2' dezelfde exemplaren zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Wat gaat dit hard (heb lang niet alle reakties gelezen - maar heb wel een paar Cordulegasters gezien, dus wat recht van spreken.)
Beestejes vliegen. Beestjes vliegen hard, en soms erg laag, zijn groot, donker, met strepies, en NIET te fotograferen en wellicht hoort dat ook zo.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: frankneijts op juni 17, 2010, 20:31:43 PM
Ik had het al eens geproberd bij een groepje Zuidelijke glazenmakers: het minimum aantal proberen te bepalen door ze individueel proberen te herkennen. Hiervoor bleek de borsttekening heel geschikt: 'uitknippen' en naast elkaar 'plakken' zodat de soms kleine verschillen beter zichtbaar zijn.
Vanmiddag hetzelfde gedaan bij een paar Bronlibellen: zo op het oog leek het steeds hetzelfde exemplaar dat steeds kwam jagen op een open plekje. Maar bij toepassen van de bovenstaande methode bleken het minstens 4 verschillende mannetjes te zijn!
In bepaalde gevallen wellicht een bruikbare methode om een minimum aantal dieren te bepalen zonder ze te hoeven vangen en eventueel te merken.

Dezelfde plek als vorig jaar (Loozerheide bij Budel-Dorplein) bood opnieuw de gelegenheid om tussen 6 en 22 augustus van Zuidelijke glazenmakers een 'identiteisbewijsje' te maken om zo te kijken met hoeveel exemplaren we te maken hadden. Hierbij kreeg ik ook hulp van Tim Raats die op 19.08 nog wat erg fraaie plaatjes wist te maken en van een Duitse libellenliefhebber die via Tim voor een mooie foto van een copula van Zuidelijke zorgde.
I.p.v. de borststukken (was toch veel gemillimeter..) heb ik het nu met de tekening op vooral S2 en, als daar teveel overeenkomsten waren, de segmenten daaronder gedaan. Daaruit valt wel op te maken denk ik dat je m.b.v. S2 t/m S5 elke ZGM kunt identificeren en vermoedelijk geldt zoiets ook voor andere libellen met zo'n ingewikkeld getekend achterlijf. De bijgaande collage toont dat er totaal minimaal 5 verschillende mannetjes aanwezig waren in de genoemde periode. Daarbij nog 2 wijfjes, 1 in copula met een Paardenbijter en 1 met een manntje van de eigen soort, dus minstens 7 individuen. In het veld waren vrijwel steeds maar 1 of 2 exemplaren tegelijk te zien, uitzonderlijk 3 en vrouwtjes, behalve die in copula, zelfs niet 1x!
Enfin, weliswaar 'slechts' een bevestiging van wat we al wisten en vermoedden (er zijn er altijd méér dan je denkt) maar wel weer erg leuk om te doen met zo.n prachtige soort. Oh ja, en we hebben de beestjes er niet voor gevangen maar gewoon 'in het wild' gefotografeerd....... 8)
P.S. Zie nu dat foto 'd' (een foto van Tim) niet van 18.08 maar van 19.08 is...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

groeten, Ronald van Seijen

Weia

En in de vlucht pik je ze er ook zó uit Frank?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Citaat van: Weia op augustus 24, 2010, 10:34:16 AM
En in de vlucht pik je ze er ook zó uit Frank?

Je bedoelt individueel? Of als soort?

In het veld is het vrijwel niet te doen ze in de vlucht individueel te herkennen, op foto's echter wel want dan kun je het borststuk gebruiken als ID-plaatje (zie posts aan het begin van dit topic). Om die echter te matchen met beestjes die op de rug zijn gefotografeerd heb je meer series foto's nodig die afwisselend van rug + zijkant zijn gemaakt. Dat vergt nogal wat werk omdat ze zich natuurlijk niet altijd even gemakkelijk laten platen (al is een vliegende ZGM niet de moeilijkste wat dat aangaat...).

Als soort is het een makkie eigenlijk maar soms moet je wel wat langer kijken om zeker te zijn. De combinatie van compleet hemelsblauwe ogen (dus niet alleen de bovenkant), bijna spierwitte snuit; lichtgroen, weinig getekend borststuk en mozaiekachtig blauw-zwart achterlijf is uniek. Hierbij een combi met Grote keizer die er qua kleur nog het meest op lijkt (zal eer ook nog 1 met Paardenbijter plaatsen):
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Formaat en gedrag zijn eigenlijk al heel anders tussen Gr. Keizer en Zuidelijke Keizer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ria.vogels

Citaat van: frankneijts op juni 18, 2010, 22:49:44 PM
Heb de complete beestjes nog eens vergeleken (ook het achterlijf varieert nogal qua tekening) en het lijkt me toch dat 'b' en 'b2' dezelfde exemplaren zijn.

Ik lees dit lijntje nu pas voor het eerst, maar ik kan bevestigen dat foto b en foto b2 hetzelfde beestje betreffen. Esther en ik stonden naast elkaar toen we de foto maakten.
Overigens prachtig hoe je door de foto's naast elkaar te leggen verschillende individuen eruit kan halen.
Hoeveel bronlibellen er in estafette vliegen kan dus (zonder vangen en merken) worden vastgesteld met huidjes en met heel veel pogingen om vliegende beestjes vast te leggen  :) .

Hierbij nog een leuke voor de verzameling, Frank:
Groet, Ria Vogels

frankneijts

Dank voor de bevestiging Ria (voor de duidelijkheid, Ria heeft het hier over de Kleine tanglibellen bij Meers) en voor je prachtige ZGM-foto! Waar heb je die gemaakt?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 24, 2010, 22:04:55 PM
Formaat en gedrag zijn eigenlijk al heel anders tussen Gr. Keizer en Zuidelijke Keizer.

Ik neem aan dat je Zuidelijke glazenmaker bedoelt Jeroen? Want de verschillen tussen GK en ZK zijn beslist minder groot dan "heel anders".... Overigens zou ik ook eerder denken aan verwarring met bijv. Paardenbijter maar vooral beginnende waarnemers kijken toch vooral naar kleuren. Immers is formaat zonder direct vergelijk vaak erg lastig in te schatten, vooral met weinig ervaring waardoor je ook voor het gedrag nog te weinig referenties in je hoofd hebt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Doelde inderderdaad op Zuidelijke Glazenmaker.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Vandaag vanaf de telpost (viel wat tegen, wel weer een Morinel..) toch nog maar eens naar de Zuidelijke GLM gaan kijken, welke pas laat begonnen te vliegen i.v.m. het weer. Kon 3 verschillende mannetes identificeren: mannetje "e" van 22.08 en 2 nieuwe waarmee het totaal voor dit jaar op deze plek op 7 mannetjes en 2 wijfjes komt (heb die cijfers al aangepast Johan in de waarneming van vandaag..) Eén van de nieuwe was o.a. te herkennen aan de bruine verkleuring op S4 welke zelfs in de vlucht goed te zien was (zie post Weia hierboven).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Anne Hueber †

Wat een variatie in tekening, zeg!
Mooi weergegeven, Frank :duim:

nick w

En wat knap dat je al die beesten maar op de foto krijgt!

Groet,
Nick W

frankneijts

Citaat van: nick w op augustus 26, 2010, 11:18:23 AM
En wat knap dat je al die beesten maar op de foto krijgt!

Groet,
Nick W

Valt wel mee hoor Nick: het grootste probleem met het fotograferen van Zuidelijke glazenmakers is het vinden van die beestjes! Eenmaal gevonden is het fotograferen verder niet meer zo'n probleem: ze hebben vaak een tamelijk beperkte actieradius van maar weinig kubieke meters en gaan bij elke wolk voor de zon zitten, binnen die actieradius. Zeker als je net als ik een 300 mm. gebruikt verstoor je ze niet zo makkelijk. Met een 100 macro o.i.d. gaat het ook wel al moet je dan wat voorzichtiger opereren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nick w

Frank, wat mij inderdaad het meest parten speelt is het vinden; ik heb een 100-300 dus als ze niet weer opstijgen voor ik afdruk gaat het goed. Maar dat vínden, waar blijven die dingen als ze landen? De helft van de tijd ben ik ze ineens kwijt... Dus 't blijft voor mij knap dat je elk beest wat je ziet vliegen ook in beeld kan krijgen  :) :duim:

Groet,
Nick W

Weia

Ach, de zuidelijke is als ik Frank mag geloven een heel makkelijke soort, wij moeten het doen met lastposten...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Citaat van: nick w op augustus 26, 2010, 14:00:27 PM
Frank, wat mij inderdaad het meest parten speelt is het vinden; ik heb een 100-300 dus als ze niet weer opstijgen voor ik afdruk gaat het goed. Maar dat vínden, waar blijven die dingen als ze landen? De helft van de tijd ben ik ze ineens kwijt... Dus 't blijft voor mij knap dat je elk beest wat je ziet vliegen ook in beeld kan krijgen  :) :duim:

Groet,
Nick W

Ik bedoelde eigenlijk met "vinden": zorgen dat je ze ergens überhaupt aantreft, zeg maar het allereerste begin....
Maar zoals ik al zei heeft Zuidelijke GLM meestal maar een beperkte actieradius en 'maakt relatief weinig meters' i.t.t. de meeste andere glazenmakers inclusief Paardenbijter. Heb je dus eenmaal een beestje ontdekt (maar hij kan dus binnen relatief korte tijd 'vervangen' worden door een of meerdere soortgenoten!) dan is het vaak vrij eenvoudig hem te volgen waarbij je het beste gewoon op 1 plek kunt blijven staan/zitten: hij maakt weleens uitvallen waardoor-ie even 'weg' is maar komt meestal snel weer terug. Zodra er een wolk voor de zon komt gaan ze zich gewoonljk erg zenuwachtig gedragen, schieten snel van links naar rechts en proberen allerlei hangplekjes uit, vaak op dezelfde plek of hooguit binnen een paar meter van de plek waar ze zojuist aan het patrouilleren/jagen waren. Als hangplek gebruiken ze graag (maar niet altijd) oude, verdorde stengels van lisdodde (houden warmte beter vast dan verse?) op globaal 0,5 - 1,5 m. hoogte. Bij langdurige beschaduwing vertrekken ze echter, vermoedelijk hoog de bomen in (dat heb ik ze tenminste wel zien doen). Het zijn sowieso warmteliefhebbers die 's ochtends duidelijk later 'opstaan' dan Paardenbijters!
Als je dat vlieg- en hanggedrag een beetje hebt leren kennen zijn ze zowel in vlucht als in zit vrij makkelijk te fotograferen, zelfs wel met een (korte) macrolens en/of met autofocus: ze zijn helemaal niet schuw en blijven regelmatig op minder dan een meter voor je ogen 'hangen' in de lucht en ook als ze eenmaal zitten kun je ze met wat beleid goed benaderen, zeker recht van achteren. Door hun dikwijls beperkte actieradius en geringe schuwheid krijg je vaak veel kansen om een goeie plaat te maken, je fouten te herstellen etc. en daarmee zijn ze misschien wel de makkelijkst te fotograferen glazenmakers. Paardenbijters zijn vooal in de vlucht ook niet zo moeilijk te knippen omdat ze (heel) lang stil hangen maar ze blijven zelden lang op 1 relatief klein plekje en geven je dus veel minder kansen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sticht

#25
Ik vind het verhaal van Frank herkenbaar. Ik heb ze in tijdens vakantie in West Frankrijk een aantal malen kunnen observeren. Het was op een piepklein beschut plekje in een moerasgebiedje waar veel soorten samen kwamen. De zuidelijke glm ging steeds hangen op hetzelfde dorre takje. Meedere foto's gemaakt op verschillende dagen en steeds een ander exemplaar.

Weia

Je moet denk ik wel een beetje geluk hebben met de locatie. Mijn ervaringen zijn namelijk anders.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

#27
Citaat van: Weia op augustus 26, 2010, 17:45:06 PM
Je moet denk ik wel een beetje geluk hebben met de locatie. Mijn ervaringen zijn namelijk anders.

Of gewoon pech gehad misschien?... Mijn ervaringen zijn gebaseerd op meerdere locaties in verschillende jaren. Wat ik er wel nog bij moet zeggen is dat ik de indruk heb dat ze individueel meerdere van dergelijke plekjes benutten als de poel/ven/plasje zich daarvoor leent tenminste.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nick w

De twee keer dat ik ze gezien heb kon ik de eerste keer het mannetje goed fotograferen omdat hij inderdaad 'hing' niet ver van me vandaan, en het vrouwtje omdat ze aan het eileggen was. De tweede keer zag ik ze wel patrouilleren/jagen, en elkaar verjagen, maar niet van een afstand dat ik er wat van kon maken en het was de plek niet om er dichterbij te komen.

Paardenbijters - als ik ze zie landen lukt het wel maar als ze met zes dieren achtjes draaien op kniehoogte of zelfs ooghoogte kan ik er niks mee. Ik heb ze nog nooit zien 'hangen'...

Groet,
Nick W

ronald

voor hangende paardenbijters moet je bij krabbenscheersloten zijn Nick. ze zijn natuurlijk overal te vinden, maar omdat ze zo gek zijn op krabbenscheer heb je daar gewoon een erg grote kans. plekjes waar iets als egelskop wat extra structuur geeft kunnen heel leuk zijn voor hangende paardenbijters
groeten, Ronald van Seijen