Carpocoris fuscispinus? > nee, Carpocoris purpureipennis

Gestart door belle, augustus 02, 2013, 11:58:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Ik probeer het nog eens, Carpocoris is notoire lastpak ik weet het. Maar via internet vond ik deze website: http://www.insektengalerie.de/wanzen/nord_fruchtwanze.html Ik meen de inkepingen van de zijrand hier te zien. Klopt dit inderdaad of begrijp ik het toch niet goed? Is dit inderdaad Carpocoris fuscispinus? :blink:


Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/78043078 onzeker Carpocoris fuscispinus gezien op 2013-08-02 France - La Fontoure

Foto's:







bij voorbaat dank Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Berend Aukema


belle

#2
Toch niet goed begrepen dus! Maar hartelijk dank Berend, wel een naam eindelijk voor een Carpocoris  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Berend Aukema

Deel 96 van Faune de France is net verschenen, met een duidelijke tabel voor de Europese Carpocoris-soorten. Voor volledige zekerheid is soms aanvullend onderzoek van de genitaliën nodig, maar het is goed te doen ...

Arp

#4
Ah - Ribes & Pagola-Carte zie ik.

Wat doen ze met "mediterraneus"? Blijven ze bij de bevindingen uit 2007? Is er al aanvullende (genetische) info?

En de Graphosoma's ? Het laatste wat ik van Ribes had gelezen is geloof ik dat hij - zonder opgaaf van reden - de Franse synopsis volgde waarvan de auteurs Wagner nooit gelezen hadden. sorry, dat zit natuurlijk in een ander deel  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Citaat van: Berend Aukema op augustus 02, 2013, 12:37:14 PM
Deel 96 van Faune de France is net verschenen, met een duidelijke tabel voor de Europese Carpocoris-soorten. Voor volledige zekerheid is soms aanvullend onderzoek van de genitaliën nodig, maar het is goed te doen ...

Hartelijk dank voor de aanvullende informatie. Het gaat helaas iets boven mijn begroting, er zijn zoveel soorten waar ik graag nog meer van zou weten. Het kost me veel moeite me te beperken tot één of enkele soortgroepen.  :-[
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#6
Hoi Tjitske,

Er is, buiten dat boek, ook best veel online te vinden. Het probleem met jouw wants hier is niet het verschil met fuscispinus (vergeet die rand van het connexivium - kijk o.a. naar de hele habitus en de ligging van de zwarte vlekken op de schouders), maar met pudicus.

C. purp. en pud. zijn, volgens de sleutels die ik ken, vooral uitelkaar te houden op gehele bouwvorm (breedte schouders) en de exacte vorm van het schildje (diepe deuk waar het schildje een knik maakt en hoek die de zijden na die knik maken), maar ik vind het allemaal knap variabel. Dat gezegd hebbende - ik kom ook niet genoeg Carpocoris tegen om me er lekker op in te kijken. Sterker nog - heb nog nooit een pudicus gevonden.

Op het Franse forum worden ze door Jan-en-Alleman schijnbaar "probleemloos" op naam gebracht. Ik zou de identificaties daar (voor dit genus) met een korreltje zout nemen. Ze hebben bovendien ook hele eigen ideeën over de door Ribes et al. (2007) voorgestelde synoniemisering van mediterraneus met fuscispinus en zien verschillen tussen beesten die ik met de beste wil van de wereld niet kan herkennen. Begrijp me niet verkeerd: Veel van de deelnemers daar zijn verschrikkelijk goed met wantsen, maar speciaal op dit punt kan ik ze gewoon niet volgen - waarschijnlijk ben ik te dom/onhandig/blind.

Enige sites met online info:Enige literatuur (chronologisch):

  • (en) Seabra, A. F. de (1925) Observations sur quelques modalités particulières du Carpocoris fuscispinus du Portugal. - Memórias e Estudos do Museu Zoológico da Universidade de Coimbra (1)(4):7-11. - PDF
  • (it) Tamanini L. (1958) Revisione del genere Carpocoris Klt. con speciale riguardo alle specie italiane (Hemiptera, Heter., Pentatomidae). -- Memoire del Museo Civico di Storia Naturale. Verona, Vol.6, pp.333-388.
  • (es) Ribes, J. (1965) Hemipteros de Mallorca. - Publicaciones del Instituto de Biologia Aplicada, Tomo XXXIX, pp.71-95. Barcelona. (PDF) met Carpocoris-sleutel overgenomen uit Tamanini (1958) op pag.89-91 (20-22 in PDF).
  • (de) Rieger, Christian (1973) Kleiner Nachtrag zur Wanzenfauna des Kaunerberges im Oberinntal. - Nachrichtenblatt der Bayrischen Entomologen, Vol.22, pp.1-7. (@BHL). Met afbeeldingen en info voor genitaalidentificatie van pudicus en purpureipennis!!
  • (en) Ribes, J.; Gapon, D.; Pagola-Carte, S. (2007) On some species of Carpocoris Kolenati, 1846: new synonymies (Heteroptera: Pentatomidae: Pentatominae). -- Renker, C. (Hrsg.): Festschrift zum 70. Geburtstag von Hannes Günther. Mainzer naturwissenschaftliches Archiv, Beih.31, pp.187-198. (zie hier en PDF)
  • (en) Ribes, J., S. Pagola-Carte, and I. Zabalegui (2008) On some Palearctic Carpocorini (Hemiptera: Pentatomidae: Pentatominae). - Heteropterus Revista de Entomología 8(2):155-169. - PDF.
  • (es) Ribes, J.; Pagola-Carte, S. (2009) Clave de identificación de las especies euromeditemáneas de Carpocoris (Hemiptera: Heteroptera: Pentatomidae) -- Heteropterus Revista de Entomología, Vol.9(1), pp.45-48. ISSN:1579-0681. - PDF
  • (fr) Ribes, Jordi; Pagola-Carte, Santiago (2013) Hémiptères Pentatomoidea Euro-Méditerranéens (volume 2) : Systématique : deuxième partie, sous famille des Pentatominae (suite et fin). - Faune de France, vol.96, 424pp/69figs. ISBN 978-2-903052-35-5 (zie aanbod FdF)
Let op: Veel links zijn oud en ik heb ze nu even niet gecontroleerd. Soms is de inhoud niet meer "up to date", maar sommige worden ook door mensen onderhouden die het niet eens zijn met de synoniemisering van C. mediterraneus ssp. met fuscispinus (Ribes et al., 2007) en geven beide med. ssp. dus nog in de sleutels/info weer. Zie o.a. deze lange discussie. Ribes heeft echter naderhand (2008) ook weer een sleutel gepubliceerd zonder C.med. en ook andere kenners die ik gevraagd heb zijn van mening dat men met erg goede argumenten/bewijs moet komen om de onderzoeksresultaten van van Ribes & Co. zomaar van tafel te vegen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

#7
Hoi Arp, dank voor het overzicht. Ik heb nu in elk geval duidelijk het verschil voor ogen tussen de schildjes van purp. en pud.

Helaas werken de links allemaal niet, mogelijk door een opmaaktoestand. Zou je misschien willen proberen even de opmaak eruit te halen? Misschien werkt het dan weer. Zo niet, ook geen probleem ik kan ze wel kopiëren en dan de fout eruit halen.  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

Een aantal van de links zijn waarschijnlijk oud/vervallen - ik had het "blind" knip/plak van elders overgenomen en een beetje opgekuisd. Ga er later nog wel even met de bezem door - nu staat er achter me iemand te drammen om dingen voor hem te doen  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

#9
Hoi Arp, de meeste links bestaan nog wel, maar als je aanklikt krijg je "webpage not available". En dat komt (je ziet het in de webadresbalk) omdat voor ieder adres %27 staat. Als je dat weghaalt opent de webpagina wel gewoon.

Verder heeft het absoluut geen haast.  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

Ah, yes, daar was iets dufs mis gegaan met aanhalingstekens etc etc ... dat heb ik er even met zoek/vervang weer uitgesloopt :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Berend Aukema

Arp: re Carpocoris mediterraneus hanteren ze de stand van 2007 (synoniem van fuscispinus). Enkele Franse auteurs hebben mede op basis van ambivalente DNA-gegevens geprobeerd mediterraneus nieuw leven in te blazen, maar voor zover ik weet is hun manuscript niet voor publicatie geaccepteerd. Wat betreft Graphosoma italicum: Aukema, Rieger & Rabitsch (2013) beschouwen italicum als synoniem van lineatum en dat is dus de huidige stand van zaken!

Arp

Ha Berend,

Fantastisch - heel hartelijk dank voor de infoservice  :duim:

P.S.: Tsjonge, ik had nog niet eens gezien dattie uit was :)
Aukema, B.; Rieger, C.; Rabitsch, W. [Eds] (2013) Catalogue of the Heteroptera of the Palaearctic Region, Vol.6: Supplement. (629pp) ISBN: 9789071912351

Is die niet bij de NEV uitgegeven?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ik geef deze even een trap omhoog want ik struikel net op een "in memoriam"-pagina voor Livio Tamanini over het volgende:

Lupoli, R., Dusoulier, F., Cruaud, A., Cros-Arteil, S. & Streito, J.C. (2013) Morphological, biogeographical and molecular evidence of Carpocoris mediterraneus as a valid species (Hemiptera: Pentatomidae). - Zootaxa, vol.3609(4), pp.392-410. @Zootaxa / 1e pag. PDF.

Op de PDF van de eerste pagina staat "Accepted by D. Rider: 17 Dec. 2012; published: 31 Jan. 2013".

Heeft iemand de hele PDF? :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jorgen

------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)