Hoofdmenu

oedemera lutea?

Gestart door jeanette, juli 27, 2013, 23:47:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Vond deze kleine kevertjes op Boerenwormkruid; kan het genoemde soort zijn, of toch niet? Bvd.

Arp

Hoi Jeanette,

Ik neem aan dat je lurida bedoelt (voor lutea kan ik niks vinden).

Zelf zou ik ook vermoeden dat het lurida zal zijn, maar er zijn een aantal "groenige" soorten in Nederland waarvan vooral de vrouwtje lastig(er dan de mannetjes) uit elkaar te houden zijn, zeker van foto.

De bloemhoofdjes van Boerenwormkruid kunnen nogal variabel zijn qua diameter. Weet je nog hoe groot deze kever was? Kleiner of groter dan 8mm? Of te onzeker?

En heb je meer foto's van meer gelijkende beesten terplekke gemaakt (misschien met dikkere achterdijen?).

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

O, waarschijnlijk de  naam verkeerd overgenomen, Arp. Ik zie dit beestje vaker, dus ik zal de volgende keer weer foto's maken. Ze zijn klein en tenger,  en pas op  de pc zie je wat het voorstelt.  Dacht niet groter dan 8 mm. maar dat is gissen. Ik zal proberen  hem weer te kieken. Bedankt tot zo ver! groeten van jeanette

jeanette

Net weer twee soorten groene beestjes gevonden op Boerenwormkruid, Arp, waarbij  het beest op de  laatste twee foto's duidelijk groter was.
De  eerste had dikke dijen...

Arp

Hoi Jeanette,

Pfff. Foto's zijn toch weer een stuk lastiger dan de beesten zelf  :rolleyes:

De "grote" op je laatste 2 foto's is een zwangere dame, de andere zou ik op kereltje inzetten - die zijn meestal wat kleiner. Aan de bloemhoofdjes te zien is die ook niet heel veel korter, maar vooral wat slanker.

Van alles wat ik zie aan kleur, dijen en habitus zou ik zeggen dat het lurida zou zijn. Als ik ervan uitga dat de eerste foto's een kereltje zijn, dan vind ik de dijen te dun voor virescens.

Maar als ik een pluk boerenwormkruid pak en de verschillende diameters van de bloemhoofdjes bekijk lijkt het veel waarschijnlijker dat je beestjes in de categorie 8-12mm vallen (=virescens) dan 5-7,5mm (lurida). Anderzijds schijnt lurida (in Zuid-Europa?) ook wel tot 9mm lang te kunnen worden en het is (eventjes) Zuid-Europees warm geweest hier ;)

Qua uiterlijk dus lurida, qua beredeneerde afmeting zou ik er zeer sterk aan moeten twijfelen.

Meten is weten - of beter nog, stop er een stuk of 5-10 van verschillende lengte in een potje met wat bloemhoofdjes (vocht/knabbels voor onderweg) en stuur ze op.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Hoi Arp,
Dank voor al je moeite! Nou, verzamelen en opsturen, doe maar niet. Dan moeten ze dood en ik kan er wel mee leven ze onder Oedemera  spec. te plaatsen.