Waarom Zwarte Bonenluis op Akkerdistels?

Gestart door frankvdknaap, juni 29, 2013, 14:10:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdknaap

Ik zie erg vaak Zwarte Bonenluis in de toppen van Akkerdistels zitten.
Wat kan hier de reden van zijn. Zelfs als er naast de Akkerdistel een bonenplant staat zitten ze alleen in de Akkerdistel.

Een reden zal o.a. zijn dat er stekels op zitten die bescherming bieden voor de luis tegen rovers,
maar dat zal toch niet de enige reden zijn? Wie weet hier meer over?

groeten,
Frank

spinnenvrouw

Omdat op deze akkerdistel geen Zwarte bonenluis zit maar een andere Aphissoort die geen Leguminosen lust?
Jacomijn Prinsen

frankvdknaap

Kan Zwarte Bonenluis wel op akkerdistel voorkomen?
of is het zo dat als ik zwarte luizen op akkerdistel zie het geen zwarte bonenluis kan zijn?

groeten,
Frank

spinnenvrouw

Aphis fabae kan wel op Cirsium voorkomen, maar het is een lastig soortencomplex. Ik herinner me kweekproeven met verschillende waardplanten met warrige uitkomsten waaruit je alleen maar kon concluderen dat het proces van speciatie in volle gang was. 
Wat voor bonensoort was het trouwens? Documentatie daarover heb ik niet bij de hand maar het kan relevant zijn.
Eigenlijk is Aphis een onmogelijk genus, de beesten kunnen variabel zijn (onder slechte omstandigheden kun je exemplaren krijgen met 5 antenneleedjes in plaats van 6), en de morfologische kenmerken zijn beperkt waardoor er al gauw overlap is met andere soorten (die soort heten vanwege hun waardplant).
Jacomijn Prinsen