Geluid sprinkhaan?

Gestart door HPM, juni 12, 2013, 13:41:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Gisternacht zat ik in een ongemaaide berm in agrarische gebied (Wilsveen/Leidschendam)  en op de geluidsopname die ik toen maakte ontdekte ik later een héél zacht ritmisch getik waarvan ik denk dat het een sprinkhaan zou kunnen zijn, maar iets passends heb ik niet kunnen vinden dus het kan ook wat anders zijn.
Hier mijn flink versterkte en gefilterde opname. http://waarneming.nl/sound/1/21231.mp3

En hier een waveform en spectrogram avn die opname. Het laatste heb ik niet erg duidelijk kunnen krijgen.




De hele reeks duurt ongeveer 7 seconden, met 9 tikken per seconde. Omdat er hoge en lage tikken zijn ontstaat een 'klapperend' effect. Bij verdere vergroting blijken veel tikken zelf ook weer twee- of drievoudig te zijn, maar dat kan ik alleen maar zien en niet horen.
De topferquentie lijkt tegen de 15 kHz te liggen en het meeste volume rond de 8.

Weet iemand wat dit is?
Herman van der Meer

Wim Bakker

Er gaan bij mij geen belletjes rinkelen. Het zou een koude sprinkhaan kunnen zijn, maar het zou net zo goed een heel ander insect kunnen zijn. Veel gevleugelde insecten kunnen piepen, zoemen, snorren, klapperen, kraken etc...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

HPM

Ik weet ook niet hoe hard/zacht het in werkelijkheid was. De microfoon was er niet op gericht en het was ongeveer net zo zacht als de kraakjes van het gras. Het viel me alleen op omdat het ritmisch was. Het moet in theorie wel met het blote oor te horen zijn geweest.

Het lijkt me goed om de opname wel ingevoerd te houden maar dan waarschijnlijk beter als onzeker onbekend Insect (overig)  dan als sprinkhaan.
Herman van der Meer