Doelbewust kapot maaien van Gruttonesten

Gestart door Marcel van kammen, juni 04, 2013, 23:24:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Dag mensen,


redelijk urgent vraagje: vanavond was ik getuige van een boer die zijn perceel weiland aan het maaien was. De alarmerende grutto's (minstens 25 paar) zaten bijna op het voorruit van de tractor,maar de dwaas ging gewoon verder en heeft in een halfuur alle nesten kapot gemaaid. Nu is er nog een weiland naast waar hij (helaas voor hem) vanavond niet meer aan toe kwam maar die dus morgenochtend vroeg gemaaid gaat worden. ook in dit perceel zitten nog een tiental Grutto nesten...hoe kan ik voorkomen dat die man verder gaat met zijn werkzaamheden morgen en hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de maximaal denkbare boete krijgt hiervoor? Hij heeft namelijk de weilanden aan de andere kant van de weg ook al platgemaaid en ditzelfde gebeurde vorig jaar bij dezelfde boer ook al. Ik ben wel klaar met dat soort gasten en kan er pislink van worden,dus vindt het nu wel eens tijd dat hij aangepakt wordt.
Locatie is Groeneweg, Graft, Graft-de Rijp....tussen de provinciale weg en de dwarsweg.

Douwe van der Ploeg

Is dit niet typisch iets voor dat nieuwe telefoonnummer? 114 ofzo?
Douwe van der Ploeg

Marcel van kammen

zijn die ook 's ochtends om 6 uur te bereiken? Via de website (milieupolitie gedeelte) kom ik niet echt verder,want 9 van de 10 links daarop werken niet :-s


Douwe van der Ploeg

Je kan altijd proberen nu te bellen en de situatie uitleggen, dan is er morgen misschien op tijd iemand daar aanwezig. Mocht het niet werken, heb je nog tijd om andere methodes te proberen.
Douwe van der Ploeg

JR de Jong

Ik denk dat je de confrontatie met die man maar moet aangaan en hem uitleggen waar hij uiteindelijk mee bezig is, mocht dit niks helpen misschien handig om deze boer met gezicht en al te filmen en plaatsen op internet.
Triest gewoon geen woorden voor
met vriendelijke groet, Jack

Johan Helmus

De subsidies voor het niet maaien zijn weer binnen, nu kan er weer gemaaid worden. En uiteraard krijgen de vossen/buizerds straks weer de schuld van de slechte broedresultaten.  :angel:
Groeten, Johan Helmus

Marcel van kammen

Ik heb contact proberen te vinden met de milieupolitie...voel nog niet mee,want die website www.milieupolitie.nl werkt voor geen meter...geen enkel linkje o.i.d. doet het.
Anyway: ik heb de boer vorig jaar ook al aangesproken maar die vogels interesseerden hem geen hol zei ie en ik moest hem gewoon met rust laten.
Naja...hopelijk gooit de milieupolitie er een boete van 1250,- euro tegen aan.
Gelukkig hebben we de foto's nog..

Marcel van kammen

En deze...

Botervlieg

Marcel, kun je met je camera filmen?

Want een grutto op een foto met een boer op de achtergrond, is (denk ik) geen "bewijs" dat er grutto nesten doelbewust zijn vernield.

Als er te zien is dat de dieren idd vanaf de grond opvliegen en alarmeren etc. Dat is (denk ik) steviger bewijs.

Groetjes, Marleen

JR de Jong

Ja gewoon het hele maaien filmen dan staat er genoeg bewijs op denk ik zo
met vriendelijke groet, Jack

Marcel van kammen

Nee helaas heb ik geen filmfunctie op mijn camera zitten...had ik graag gedaan.
Heb poging gedaan met mn telefoon,maar op zo'n afstand blijft daar weinig van over. Naja...vanavond nog maar eens filmen dan...
Ik heb hem vorig jaar ook al duidelijk gemaakt dat het niet mag wat ie doet....maar vogels interesseerden hem niet zei ie.


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacobs

Mijn pa werkt bij de algemene inspectie dienst en gaf deze tip:

Hier moet je een melding van doen bij de NVWA meldkamer.
088-223048

HPM

Citaat van: Jacobs op juni 06, 2013, 17:23:28 PM
Mijn pa werkt bij de algemene inspectie dienst en gaf deze tip:

Hier moet je een melding van doen bij de NVWA meldkamer.
088-223048

Die zullen het dan wel druk hebben nu alle boeren hun wintervoer aan het binnenhalen zijn.

Ik vind de titel van dit topic nogal raar. Alsof een boer gaat maaien om de weidevogels te slopen.
Er gaan helaas erg veel legsels en jongen van qweidevogels verloren door de normale bedrijfsvoering, maar doe niet net of die boeren dat expres doen.
Herman van der Meer

arjan.kop

Heb je alleen de titel gelezen, of ook de berichten in dit topic?

lkuiper

#15
Dit soort zaken kan je bij de NVWA melden. Doe dit zo snel mogelijk zou ik zeggen.
http://www.vwa.nl/organisatie/contact/klantcontactcentrum
Hier kan je contactinformatie vinden. Er staat een digitaal meldingsformulier dat je kan invullen.

Marcel van kammen

@Herman: ik doe niet alsof hoor. Hij deed het namelijk echt bewust,zelfs een doofstom iemand met een iq van 5 zou op dat moment hebben ontdekt dat er vogels met jongen zaten,vooral omdat het er nogal veel waren en ook omdat ik hem er vorig jaar ook al op heb aangesproken. Het kan best normale bedrijfsvoering zijn zoals jij zegt (ik heb het trouwens over 1 boer, niet over boeren) maar dat betekent nog niet dat ie het niet expres doet. Doe niet alsof je niet kan lezen....

Henri van Dodeweerd

Doet hij wel moeilijk als je zijn nest kapot maakt  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Marcel van kammen

haha...geen idee Henri. Een paar dagen later stond ik een stukje verderop een grutto op een paal te fotograferen en toen kwam die boer aanrijden in zijn auto. Was wel erg grappig...want hij stopte naast het hek met de Grutto en ging uitgebreid op zijn toeter drukken om die Grutto weg te jagen. Die Grutto keek hem twee seconden aan en ging toen weer verder met veren poetsen...dat vond ik dan wel weer een klein lichtpuntje in het verder trieste verhaal.

HPM

Citaat van: Marcel van kammen op juni 11, 2013, 21:13:23 PM
@Herman: ik doe niet alsof hoor. Hij deed het namelijk echt bewust,zelfs een doofstom iemand met een iq van 5 zou op dat moment hebben ontdekt dat er vogels met jongen zaten,vooral omdat het er nogal veel waren en ook omdat ik hem er vorig jaar ook al op heb aangesproken. Het kan best normale bedrijfsvoering zijn zoals jij zegt (ik heb het trouwens over 1 boer, niet over boeren) maar dat betekent nog niet dat ie het niet expres doet. Doe niet alsof je niet kan lezen....

Welbewust is iets heel anders dan doelbewust, Marcel. Een boer gaat echt zijn kostbare gras niet maaien met het doel om gruttonesten uit te maaien. Deze boer (en ongetwijfeld vele anderen) maaien hun gras op het moment dat ze vinden dat daar de beste tijd voor is en dat doen ze dan ook als ze weten dat ze daarmee nesten of jongen van weidevogels kapotmaaien. Ze weten het maar dat wil niet zeggen dat ze het expres doen. 
Herman van der Meer

KorHaan

Dat-ie gaat staan toeteren naast een Grutto lijkt me dan weer wel doelbewust.
Dat had-ie net zo goed kunnen laten, toch?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Marcel van kammen

@Herman: lettern*#ker :-D Haha...je hebt gelijk...


@Ronald en Henri: ik geloof dat ie mij inderdaad niet zo lief vindt :-)

Windekind

Welbewust en doelbewust is even strafbaar.  :police:
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Johan Helmus

In dit kader:

Blame it on the fox. Gewoon collectief de predators de zwarte piet toespelen. :duim:
Groeten, Johan Helmus

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Johan Helmus op april 15, 2014, 09:09:46 AM
In dit kader:

Blame it on the fox. Gewoon collectief de predators de zwarte piet toespelen. :duim:

Triest! Ik weet niet of het waar is, maar volgens mij mag deze manier van mestuitrijden niet eens. De boer is zowiezo strafbaar!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

KorHaan

Daarom ga ik tegenwoordig liever het bos in dan dat ik me op dit soort taferelen van boeren laat trakteren. Het is me gewoon te veel. Ik wil het niet meer zien. En zelfs in het hart van het bos ruik je de strontlucht, als de wind verkeerd staat. De boeren die mest uitrijden. Ik wil het gewoon niet meer zien.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

sytse

Hoi ronald,

Eet jij veel kaas? Drink jij melk?
Gewoon een vraag.

Groet,
Sytse

Citaat van: KorHaan op april 15, 2014, 19:57:28 PM
Daarom ga ik tegenwoordig liever het bos in dan dat ik me op dit soort taferelen van boeren laat trakteren. Het is me gewoon te veel. Ik wil het niet meer zien. En zelfs in het hart van het bos ruik je de strontlucht, als de wind verkeerd staat. De boeren die mest uitrijden. Ik wil het gewoon niet meer zien.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Sytse

KorHaan

Citaat van: sytse op april 17, 2014, 01:18:34 AM
Hoi ronald,

Eet jij veel kaas? Drink jij melk?
Gewoon een vraag.

Groet,
Sytse

Citaat van: KorHaan op april 15, 2014, 19:57:28 PM
Daarom ga ik tegenwoordig liever het bos in dan dat ik me op dit soort taferelen van boeren laat trakteren. Het is me gewoon te veel. Ik wil het niet meer zien. En zelfs in het hart van het bos ruik je de strontlucht, als de wind verkeerd staat. De boeren die mest uitrijden. Ik wil het gewoon niet meer zien.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Nee.

jeroenroelofsen

Citaat van: sytse op april 17, 2014, 01:18:34 AM
Hoi ronald,

Eet jij veel kaas? Drink jij melk?
Gewoon een vraag.

Groet,
Sytse
Zie de relevantie met de kapotte Grutto nesten niet echt....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)