Welk Bloedzuigend insect?

Gestart door graads, mei 02, 2013, 12:07:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

graads

Hallo Allemaal,

Sinds enige tijd worden we geplaagd door dit bloedzuigend insect van ± 1 á 1,5 mm groot.  De meeste aanvallen vonden in bed plaats, maar niet uitsluitend. We vermoeden dat de intensieve zolderopruiming van kort geleden ermee te maken heeft maar er zijn er zijn ook veel andere oorzaken denkbaar.
De plaagdierbestrijder van Twente Milieu, waaraan ik het geval heb voorgelegd, kent het beestje niet en zegt er om die reden niet adequaat op te kunnen reageren. Heeft iemand een vermoeden om welk insect het hier gaat.

De gevolgen van een prik zien er hier vervaarlijk uit maar het is een voor mij niet ongewone reactie op insectenbeten. De foto's van het beestje zijn op pixelmaat weergegeven.

Graads.

Arp

Het is absoluut een Vlo, nu nog uitzoeken welke - dat kan ik niet, maar het is wel apart dat een plaagbestrijder het niet als Vlo herkent en (kennelijk) ook Vlooien niet op naam kan brengen. Dierenarts wellicht?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Arp

#3
Dit lijstje wordt toekomstig hier verder onderhouden/uitgebreid  :blink:

- - - -

Ja okay, als we documentatie bij elkaar gooien (wel handig  :duim: ) doen deze ook mee:

WebsitesLiteratuur (chronologisch)

  • Flea News (1993-2000)
  • anonymous (1997) Ordre des Siphonaptères. - Document GRETIA, Extrait du Contrat Nature « Invertébrés de Bretagne PDF (interessante literatuurlijst!)
  • Beaucournu, J.-Cl.; Launay, H. (1990) Siphanoptères (Puces) de France et du Bassin méditérranéen occidental. - Faune de France, Vol.76 (548pp). (Info @FdF)
  • Libois, Roland (1979) Observations sur les siphonaptères parasites du muscardin (Muscardinus avellanarius) en Belgique. - Belgian Journal of Zoology, Vol.109(2-4), pp.77-85. PDF
  • Smit, F.G.A.M. (1962) Catalogus der Nederlandse Siphonaptera - Tijdschrift Voor Entomologie, Vol.105, pp.45-96. PDF
  • Smit, F.G.A.M. (1957) Siphonaptera - Handbooks For The Identification Of British Insects, Vol.1(16). PDF
  • Séguy, E. (1944) Insectes ectoparasites. Mallophages, Anoploures, Siphonaptères. - Faune de France, Vol.43. (684pp). PDF  LET OP: Zie opmerking uit Gretia hieronder!!
  • ...
Uit "Ordre des Siphonaptères" (Document GRETIA; PDF):
CiteerRemarque : Tout ouvrage concernant la faune de France ou des pays voisins, antérieur à la Faune de Smit (1957) pour les Iles Britanniques, est à utiliser avec la plus grande méfiance : en particulier Séguy (1944). Par ailleurs, la faune bretonne (sensu stricto) semble pauvre (Beaucournu, et al., 1993), mais de nombreux hôtes potentiels n'ont peut être pas été suffisament étudiés (Carnivores et surtout Oiseaux: il s'agit évidemment des nids de ces derniers).

Er is vast (veel) meer te vinden ... nog even hier verzamelen en dan bij de "virtuele determinatieinfo" zetten lijkt me. Ik zet dadelijk de links van Arjan er ook bij - bedankt!

Uit Loiselle, 1993 (voor Canada):
CiteerL'identification à l'espèce des Siphonaptères est principalement basée sur les génitalias mâles (Holland 1985 [zie ook: Corrections (Arp)]). Pour reconnaître la famille ou le genre, d'autres caractères plus faciles sont utilisés (Borror et al. 1989). Parmi ceux-ci, la présence ou l'absence des peignes génaux (ou céphaliques) et du peigne pronotal constituent des caractéristiques importantes. Les premiers sont situés de chaque côté de la tête, sur le bord latéro-ventral, cachant la base des pièces buccales; ils sont composés d'une rangée de 2 à 15 épines. Le peigne pronotal est situé sur le bord portérieur du pronotum.
Loiselle, Robert (1993) Liste des espèces de Siphonaptères. - Entomofaune du Québec, Document Faunique, Vol.16 (ver.1,0) PDF

Zoeken:
Whiting, M.F. (2002) Mecoptera is paraphyletic: multiple genes and phylogeny of Mecoptera and Siphonaptera. - Zoologica Scripta, Vol.31(1), pp.93-104.

Dallai, R.; Lupetti, P.; Afzelius, B.A. et al. (2003) Sperm structure of Mecoptera and Siphonaptera (Insecta) and the phylogenetic position of Boreus hyemalis. - Zoomorphology, Vol.122(4), pp.211-220.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

arjan.kop

Graag gedaan hoor. Het is al wat oudere literatuur, maar daarom in dit vak niet minder bruikbaar gelukkig. Ik zit nog te zoeken naar een soort interactieve sleutel waar ik pas toevallig over struikelde. Frans volgens mij, en heel toegankelijk. Voortaan maar gelijk opslaan die links...

Arp

Okay, het lijstje wordt toekomstig hier verder onderhouden/uitgebreid  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)