Blue glassy Tiger

Gestart door aport, april 07, 2013, 17:28:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Is mij niet helemaal duidelijk: is het nu Ideopsis similis of I. vulgaris of zijn dit synoniemen.
Op wiki wordt I. similis aangegeven als Ceylon blue glassy tiger op Observado.org als Blue glassy tiger.
Indien twee soorten wat zijn dan de verschillen want die kan ik niet ontdekken.

It concerns this sighting
http://observado.org/waarneming/view/74839536
Ideopsis vulgaris observed at 2013-03-08 Thailand - Nakhon Nayok
Photos:


thanks in advance Arjan Portengen

nick w


nick w

en dit zijn de verschillen volgens de man die similis voor het eerst beschreef..
http://www.archive.org/stream/entomologistsmon1112187476oxfo#page/n171/mode/1up

Groet,
Nick W

aport

Hoi Nick,
Ga dan toch voor I. vulgaris, hoewel ik op het verspreidingskaartje van I. similis niet echt duidelijk kan zien of (het noorden van) Thailand nog mee gaat. Ook weet ik niet precies wat de postcellular series zijn, maar als ik de foto's vergelijk en naar de verspreidingskaartjes kijk, lijkt het me I. vulgaris.
Zal in iedergeval vragen of ze de benaming van I. similis willen aanpassen naar Ceylon blue glassy tiger.
Groet en hartstikke bedankt, Arjan


Martin Scheper

Hoi Arjan,

Wat er allemaal in het artikel staat via Nick heb ik niet nagelezen, maar een van de kenmerken is dat op de achtervleugel in cel 1a de "witte" streep bij I. vulgaris niet breder is dan de zwarte stroken aan weerszijden van deze witte streep; en bij I. similis is deze "witte" streep breder dan de zwarte stroken aan weerszijden.
Op jouw foto staat dus inderdaad Ideopsis vulgaris.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

aport

Blijft lastig.
Als ik het goed begrijp (cel 1a), is dit dan I. similis?

http://www.nic.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/lepidoptera/ditrysia/papilionoidea/nymphalidae/danainae/ideopsis/vulgaris-2v.jpg

Kan niet echt goed vinden wat cel 1a nu precies is, maar neem aan helemaal onder aan de achtervleugel?
(Sorry voor de evt stomme vraag)

Groet en nogmaals bedankt, Arjan


nick w

Is geen stomme vraag hoor, maar is iets waar je mee in aanraking komt als je gaat determineren op kenmerken.
1a is de alleronderste cel, vanaf de binnen/achterrand tot de eerste ader. Je begint bij een vlindervleugel 'cellen' te tellen vanaf de onderrand (binnenrand) van de voor- of achtervleugel. Ze zitten min of meer waaiervormig ten opzichte van de vleugelaanzet. Daarnaast zit er een centrale 'cel' in het hart van elke vleugel, vanaf de vleugelaanzet, dat noemen ze de discoidale cel.
Als je een vlindergids koopt zit er meestal een tekening van dat soort veldjes in de binnenkant van de kaft of ergens vooraan.

Groet,
Nick W

Martin Scheper

Hoi Arjan,

Zoals Nick al zei de onderste cel van de achtervleugel zoals de vlinder op jouw foto staat. En dan niet de onderste witte lijn langs de vleugelrand, maar de tweede die dan aan weerszijden een zwarte streep heeft. Volgens dit kenmerk zou de vlinder in jouw laatste bericht I. similis zijn ja.
Maar .... hoe betrouwbaar dit kenmerk is, is even de vraag. Het kenmerk staat in een boek, maar dat wil nog niet altijd alles zeggen, ik heb er verder ook niet zo lang naar gekeken. Het zou ook nog kunnen dat er andere kenmerken (op de voorvleugel) zijn die belangrijker zijn?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

aport

Ik weet dat het meestal om een combinatie van kenmerken gaat. Weet nu wel hoe het met die cellen zit!
Groet en bedankt voor alle info!
Arjan


Martin Scheper

Hoi Arjan,

'k Heb er Eliot (1992, vierde editie: The Butterflies of the Malay Peninsula) nog even op nageslagen, en hierin staat niets over de achtervleugel; wel over de voorvleugel:

I. similis: "Upperside forewing with the basal spots in spaces 2 en 3 more or less elliptical; the cell-end spot outwardly slightly indented. Upperside bluer than in vulgaris"
I. vulgaris: "Upperside forewing with the basal spots in spaces 2 en 3 narrow and wedge-shaped; the cell-end spot outwardly deeply indented" (dit laatste is goed te zien op jouw foto, blijft dus I. vulgaris)
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

aport

Lijkt mij ook dan inderdaad I. Vulgaris.
Wederom hartstikke bedankt!
Groet, Arjan