Laboulbeniales aan Kortschildkever Paederus schoenherri

Gestart door Arp, april 01, 2013, 14:39:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Via e-mail kreeg ik een vraag van Ingrid Altmann uit Duitsland. Ik heb haar al een paar keer verteld dat ze hier ook best zelf in het Duits vragen mag stellen, maar ze is een beetje verlegen  :angel:

Anyway: Het gaat om onderstaande Paederus schoenherri (Coleoptera, Staphylinidae, Paederinae) uit Beieren (Duitsland), met één of andere Laboulbeniales eraan, en of er wat meer over de Laboulb te zeggen valt?

Op internet vind ik o.a. de volgende info's (maar niks specifiek voor Paederus schoenherri)

  • Laboulbenia cristata aan Paederus brevipennis (DE: München) pdf
  • Laboulbenia cristata aan Paederus riparius (Engeland) Brit.Myc.Soc.
  • Laboulbenia cristata aan Paederus cf. riparius (Letland) pdf
  • Laboulbenia cristata aan Paederus sp. (Iberië) pdf
  • Laboulbenia cristata aan Paederus parallelus (Korea) pdf
  • Laboulbenia cristata aan Paederus sp. (India) @springer
  • Laboulbenia cristata aan Paederus sp. (Ecuador & Zuid-Afrika) pdf
  • ...
Daaruit valt af te leiden dat Laboulbenia cristata (Thaxter) nogal cosmopoliet is, ook in Duitsland/Beieren voorkomt en erg algemeen schijnt te zijn aan Paederus en aanverwanten. Ik vind ook niet gemakkelijk meldingen van andere Laboulbs aan Paederus sp., maar ik heb niet erg lang gezocht en weet ook niet waar ik zoeken moet (geen ervaring met opzoeken van gegevens over paddo's).

De PDF met de melding voor Ecuador bevat overigens ook een paar mooie platen van de behandelde Laboulbs (o.a. cristata).

Concrete vragen:

  • Zijn er andere Laboulbs van Paederus bekend?
  • Zijn er überhaupt eerdere meldingen van een Laboulb (c.q. wellicht L.cristata) aan P. schoenherri?
  • Wordt het vermoeden van P.cristata door de foto's ondersteund, of zijn die te slecht?
Alvast hartelijk dank! :)

P.S. Het dier is wel bewaard, maar niet in haar eigen bezit en het is onduidelijk of het opgestuurd kan worden. Is er een mogelijkheid om zelf wat van de Laboulbs te verwijderen en deze zonder de kever op te sturen? En hoe gaat men dan te werk?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Melchior van Tweel

Citaat van: Arp op april 01, 2013, 14:39:48 PM
Is er een mogelijkheid om zelf wat van de Laboulbs te verwijderen en deze zonder de kever op te sturen? En hoe gaat men dan te werk?
Je zou een "permanent preparaat" kunnen maken. Bijvoorbeeld het dekglaasje met een dubbele laag heldere nagellak vastlijmen aan het objectglas.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Arp

Ha Melchior,

Ja, bedankt, dat zal een goed idee zijn lijkt me, maar ik bedoelde meer of er een speciale procedure is of dingen waar je op moet letten om ze zo goed/compleet mogelijk van de kever af te krijgen? Inweken met iets? Op een bepaalde manier/plek vastpakken/trekken? Dat soort dingen ...

Qua preparaat maken is het overigens wellicht ook handig om te weten welke delen doorslaggevend zijn en dus netjes zichtbaar moeten blijven?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Melchior van Tweel

Hallo Wim,
Daar heb ik geen idee van. Geen enkele ervaring met Laboule-dingessen.

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Arp

Toch bedankt Melchior, ik wacht even af of de Laboule-dingessenskenners nog langskomen  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

loest

 
Wim,

Danny Haelewaters is lid van dit forum, in zijn profiel staat zijn email-contact en website.
Groet, Loes

Arp

Hoi Loes, dank je - Danny is me bekend :) Als hij er binnenkort niet zelf over struikelt zal ik 'm eens opdringerig lastigvallen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Danny Haelewaters

#7
Grappig dat ik hier net over struikel, zie!

Inderdaad, Laboulbenia cristata Thaxt. is de enige soort bekend op kevers uit het genus Paederus. Naar alle waarschijnlijkheid zal het dus wel om deze soort Laboulbeniales gaan, hoewel 'afleiden op basis van de gastheer' niet bepaald de meest betrouwbare manier van identificeren is - wel een goede eerste indicatie. Anyway, er moeten zeker (permanente) preparaten gemaakt worden voor een definitieve identificatie.

Dan over de gastheersoort, Paederus schoenherri. Hoe zeker is mevrouw Altmann van deze identificatie? Voor zover ik snel even mijn literatuur heb opengeslagen, zou dit een nieuwe gastheersoort voor Duitsland zijn. Maar ook hiervoor geldt: ik moet meer referenties bekijken.

De referenties die je noemde zijn me allen bekend, behalve dan het oude artikel van Laboulbenia cristata op Paederus brevipennis (München). Wat is de volledige referentie van deze paper van Poelt?


Ik ben altijd bereid om permanente preparaten te maken, te identificeren en foto's te maken, of om te identificeren op basis van gemaakte foto's. De huidige foto's bij je eerste bericht zijn onvoldoende kwalitatief - toch in die mate dat ik niet op zicht kan bepalen welke soort Laboulbeniales het is.
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

Danny Haelewaters

#8
Citaat van: Arp op april 03, 2013, 22:03:33 PM
[...] of er een speciale procedure is of dingen waar je op moet letten om ze zo goed/compleet mogelijk van de kever af te krijgen? Inweken met iets? Op een bepaalde manier/plek vastpakken/trekken? Dat soort dingen ...
Je werkt het beste met een insectennaald (zo klein mogelijk), om de individuen met de voetcel van hun gastheer te prikken, en op een draagglaasje met medium (voor permanente preparaten: amann of AraGly) te brengen. Draagglaasje erover en afranden met nagellak.

CiteerQua preparaat maken is het overigens wellicht ook handig om te weten welke delen doorslaggevend zijn en dus netjes zichtbaar moeten blijven?
Zie hierboven: in het ideale geval neem je het hele individu mee. Het is een hele oefening, maar oefening baart kunst, right? :blink: Feit is natuurlijk dat het om hele kleine organismen gaat; ik werk altijd onder een stereomicroscoop om preparaten te maken. Zo zie je wat je doet.
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

Arp

Ha Danny,

Ik hoop dat je je niet bezeerd hebt bij het struikelen  ;)

Fijn dat je even meekijkt en bedankt voor de info's zover - ik ga vragen of ze er een preparaat van willen maken met jouw aanwijzingen  :duim:

Citaat van: Danny Haelewaters op april 29, 2013, 22:50:12 PM
Hoe zeker is mevrouw Altmann van deze identificatie? Voor zover ik snel even mijn literatuur heb opengeslagen, zou dit een nieuwe gastheersoort voor Duitsland zijn. Maar ook hiervoor geldt: ik moet meer referenties bekijken.
Ik ga ervan uit dat de naam van de kever klopt. Het dier komt uit de verzameling van een serieuze entomoloog die het ongetwijfeld onder een binoc gehad heeft voor ID. De soort is niet heel erg algemeen en vermoedelijk ook de reden dat hij liever niet de hele kever opstuurt. Ik zal dadelijk Tim nog even vragen of hij de ID kan bevestigen, maar het zal zeer waarschijnlijk kloppen.

Had jij uit andere landen wel gegevens gevonden voor Laboulbs aan Paederus schoenherri ?

CiteerDe referenties die je noemde zijn me allen bekend, behalve dan het oude artikel van Laboulbenia cristata op Paederus brevipennis (München). Wat is de volledige referentie van deze paper van Poelt?
Ik heb nog even verder gezocht, het is deze (heb er een PDF van laten genereren):

Poelt, Josef (1952) Laboulbeniales aus Südbayern. - Mitteilungen der Botanischen Staatssammlung München, Heft 4, pp.115-118. online @BHL/PDF

Kwam ook deze nog tegen, maar die zul je vermoedelijk wel kennen (misschien leuk voor anderen):
Stadelmann, M; Poelt, J. (1962) Zur Kentniss der mitteleurpäischen Laboulbeniales. - Berichte der Bayerischen Botanischen Gesellschaft, Vol.35, pp.120-132 PDF

Bedankt zover - je hoort nog van me  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#10
Volgens Tim ziet de ID (schoenherri) er goed uit (bedankt Tim) Het Bayerische Wald zal randje verspreidingsgebied zijn en de soort geldt als redelijk zeldzaam.

Ze willen graag naar een preparaat laten kijken, maar deze termen laten geen belletje rinkelen:
Citeer(voor permanente preparaten: amann of AraGly)
Ik kan ook niets vinden dat lijkt op "amann..." of "Ara.... Glycerine" in bijvoorbeeld dit lijstje. Enige duiding zou dus handig zijn?

Edit: Ah, ik stuit zojuist op je publicatie in het NHM ;D :
CiteerOnder sterke vergroting (50x) en met behulp van een naald worden de thalli losgemaakt van de gastheer en ingebed, hetzij in Amann medium (Benjamin, 1971), hetzij in een medium op basis van Arabische gom en glycerine (De Kesel, 1998)
Dus moeten ze op zoek naar deze:

Benjamin, Richard K. (1971) Introduction and Supplement to Roland Thaxter's Contribution towards a Monograph of the Laboulbeniaceae. - Bibliotheca Mycologica, Vol.30(80?)

Kesel, André de (1998) Identificatie en gastheerspectrum van het genus Laboulbenia in België (Ascomycetes, Laboulbeniales). Sterbeeckia, Vol.18, pp.13-31. info

In deze PDF kennelijk een recept voor "Amann's mounting medium".

Alternatief is men ook bereid om een pootje (met Laboulbs) op te sturen zodat je zelf preparaten kunt maken (en dan ook de belangrijke delen op de juiste manier in beeld krijgt?)

Laat maar even weten wat handiger is.

Lees/schrijf je Duits? C.q. zou je liever met hen direct communiceren?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Danny Haelewaters

Een geïnfecteerde poot opsturen voor identificatie moet lukken! Ik heb al eerder individuele sternieten e.d. ontvangen, dus een poot zou geen probleem mogen zijn :blink:

CiteerLees/schrijf je Duits? C.q. zou je liever met hen direct communiceren?
Direct communiceren is misschien makkelijker? Als het dan maar in het Engels kan, daar voel ik me precies wat zekerder in ;D
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)