Orthetrum species uit Zuid-Afrika

Gestart door rrsmits, april 01, 2013, 14:09:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrsmits

Hoi,

Iemand enig idee welke soort het betreft?
http://observado.org/waarneming/view/74684287

Dank alvast!
Ralph

Anne Hueber †

Verplaatst naar Dragonflies of the world.

Anne Hueber †

Deze is niet op naam te brengen.
Ik zou 'm op Orthetrum spec zetten.

rrsmits

Jammer, maar in ieder geval bedankt voor de hulp!

JohanvantBosch

Ik probeer normaal nooit een naam op Afrikaanse Orthetrums te plakken omdat ik er geen verstand van heb. Nu heb ik toch maar eens Samways erbij genomen. Op basis van het donkere pterostigma en het donkere vlekje aan de vleugelbasis ben ik geneigd hier Orthetrum julia van te maken....

Anne Hueber †

Aan Orthetrum julia heb ik eerst ook zitten denken.
Maar ik vind bij Orthetrum te veel gelijkende soorten, om er een naam aan te plakken.
Daarom lijkt mij Orthetrum spec de beste optie.

Sticht

Citaat van: Anne Hueber op april 01, 2013, 18:49:42 PM
Aan Orthetrum julia heb ik eerst ook zitten denken.
Maar ik vind bij Orthetrum te veel gelijkende soorten, om er een naam aan te plakken.
Daarom lijkt mij Orthetrum spec de beste optie.
beestje staat er net op. Misschien komen er wat kenners langs.

nick w

lastig dat je 't gezicht en de zij niet kan zien. Wat wel opvalt is dat er (nog?) weinig berijping op het borststuk zit en dat dat ook niet erg aanwezig is als lichte streep tussen de vleugels. Johan: kun je chrysostigma uitsluiten?Jij hebt die live gezien..

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

#8
Jongens... (meiden), ik heb alleen ff het boek geraadpleegd en van de soorten die daar voorkomen lijkt mij dat O. julia degene is die het meest in aanmerking komt, om de al eerder genoemde redenen. Ik koppel er geen enkele zekerheid aan. Van mij mogen er zes vraagtekens bij.

chryso - dit beest doet mij niet aan chrysostigma denken. Kijkend naar kenmerken: chryso heeft niet zo'n donker pterostigma, heeft niet deze donkere basisvlek in de vleugel en ik vermoed dat bij dit beest nog wel iets van de lichte zijstreep op het borststuk te zien zou zijn.

EDIT: Misschien zou je bij O. julia ook nog wel een streep op het borststuk moeten zien. Overigens heb ik het steeds over wat Samways O. julia falsum noemt.

rrsmits

Ik heb nog wat meer foto's, maar die zijn min of meer uit dezelfde hoek genomen. Op eentje draait ie zijn kop een beetje. Hierbij wat uitsnedes. Maar wellicht helpt het niet met de determinatie.

Dank in ieder geval voor alle hulp!
Ralph

nick w

#10
OK... was ff benieuwd  ;)  ik ken ze tenslotte ook grotendeels alleen uit het boek...
overigens lijkt dit beest bij oplichten in photoshop een lichte streep bovenop de schouder te hebben aan weerskanten. Zou O. stemmale ook een optie zijn? Hoe groot was ie eigenlijk?
edit: ja, op de nieuw toegevoegde foto's zie je die streep ook. En dat het gezicht licht is. Dat helpt misschien.


Groet,
Nick W

Anne Hueber †

De toegevoegde foto's geven toch een wat beter beeld.
Ben het met Johan eens en neig nu ook naar Orthetrum julia falsum.

rrsmits

Dank. De determinatie heb ik gewijzigd naar Orthetrum julia. Toevoeging falsum is niet mogelijk. Als het toch te onzeker is dan hoor ik het wel.

Groeten en nogmaals dank,
Ralph

Anne Hueber †

Een gewone julia is het niet, die heeft geen bruine vlek aan de basis van de achtervleugel.
Ik zal even intern overleggen, of we julia falsum eventueel kunnen toevoegen.

En Ralph, kun je die 2 laatste foto's nog aan je waarneming toevoegen?

Anne Hueber †

Orthetrum julia falsum is aan de lijst toegevoegd.
Daar wij admins (nog) geen ervaring met O. julia falsum hebben, willen we je vragen, om de waarneming van een vraagteken te voorzien.

rrsmits

Hartelijk dank voor de hulp! Ik heb de foto's bijgevoegd en de waarneming van een vraagteken voorzien.

Groet,
Ralph

Anne Hueber †

Citaat van: rrsmits op april 03, 2013, 09:16:49 AM
Ik heb de foto's bijgevoegd en de waarneming van een vraagteken voorzien.

:duim:


nick w

Goeie Anne!  :duim: 
Enne - zou 't (ff niet helemaal op dit topic) ook handig zijn als je deze http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=124625.msg851473#msg851473 daar neerzette, over Neurothemissen in Aziƫ?

Groet,
Nick W


nick w


Anne Hueber †

Als je goed kijkt Nick.....dan stond ie al in de lijst :rolleye: ;) ;D

nick w

Dus je was al eerder goed....  :duim: ;D

Groet,
Nick W