determinatiekaarten

Gestart door Anne Hueber †, maart 29, 2013, 15:31:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Hueber †

Ik speelde al langer met het idee, om voor jullie iets te maken, waarmee je snel de verschillen tussen de soorten kunt zien.
Het zijn 3 determinatiekaarten geworden.
Op pagina 1 en 2 staan alle juffers (behalve Mercuur), pagina 3 de Glazenmakers, pagina 4 de Rombouten en Glanslibellen, pagina 5 de Korenbouten, Oeverlibellen en Witsnuitlibellen en pagina 6 de Heidelibellen en Vuurlibel.
Ik heb deze laten plastificeren (de dikste optie en A4 formaat) en het zijn 3 kaarten geworden-->dus pagina 1 en 2 op voor en achterkant enz.
Alle kenmerken van elke soort staan er op-->eerst de algemene kenmerken en dan specifiek voor man en vrouw.
De belangrijkste kenmerken heb ik vet gedaan.
Het is misschien ff een beetje wennen, want het staat in een soort steno, maar als je een beetje weet, waar je op moet letten, is dat geen probleem.
Als jullie het leuk vinden, kun je deze ook laten plastificeren en zo kun je dan met 3 kaarten snel de verschillen tussen de soorten zien.
Ik ben beneuwd naar jullie reakties.

Onderaan en in reactie 11 de PDF:

Anne Hueber †

Pagina 3 en 4.

Anne Hueber †

pagina 5 en 6.

arjan.kop

Handig!

De term 'eilegding' is een blijvertje.

Anne Hueber †

Citaat van: arjan.kop op maart 29, 2013, 16:24:42 PM
De term 'eilegding' is een blijvertje.

Ja, je moet toch wat ;D :D

Arjan, is het mooi uit te printen?
De bestanden waren nl te groot en moest ze daarom verkleinen.

arjan.kop

Zal het even proberen, maar dat wordt pas dinsdag. Moet zo de deur uit.

MarcelHaas

Dank Anne! Erg handig inderdaad; zeker voor iemand die nog maar een jaartje bezig is met libellen  ;) . Doet me denken aan Nils van Duivendijks "Kenmerkengids" voor vogels.

Margreet Kwh

Hoi Anne,

dat ziet er erg handig uit! :duim:
Ik ga ze uitprinten en meenemen naar de minicursus libellen van binnenkort!
Mag ik er reclame voor maken?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Anne Hueber †

Het was toch nog wel een behoorlijke klus, om alle kenmerken op 6 pagina's te krijgen.
Vooral bij de juffers.....daarom staat de Mercuur er ook niet bij, want dat zou ten koste gegaan zijn van de kenmerken van de andere juffers.
Ik heb de kaarten 'proefgedraaid' bij een aantal waarnemers en zij waren erg enthousiast.
Ook om de 6 pagina's te laten plastificeren tot 3 kaarten vond iedereen een goed idee.
De indeling en woordgebruik is hetzelfde, als ik voor de soortinfo heb gebruikt: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95517.0
Nog een tip voor bij het plastificeren.....ik heb nog een blanco velletje ertussen laten leggen, om doordrukken te voorkomen-->dus totaal 3 velletjes per kaart.

Anne Hueber †

#9
Citaat van: Margreet Kwh op maart 30, 2013, 11:07:13 AM
Ik ga ze uitprinten en meenemen naar de minicursus libellen van binnenkort!
Mag ik er reclame voor maken?

Je bedoelt die avond binnenkort in Haarlem, ik heb daar ook bericht over gekregen.
Doe jij Frans en Marja de groetjes van mij?

En natuurlijk mag je hiervoor reklame maken!
Daar heb ik die kaarten ook voor gemaakt, om jullie nog een extra hulpje te bieden voor het op naam brengen van een soort.
Verwacht dan natuurlijk ook wel, dat er minder fouten bij het invoeren worden gemaakt ;) ;D

Ben eigenlijk ook wel benieuwd, hoe de print er uitziet.....mijn inkt is namelijk op ;D

Margreet Kwh

#10
Citaat van: Anne Hueber op maart 30, 2013, 12:47:41 PM
Citaat van: Margreet Kwh op maart 30, 2013, 11:07:13 AM
Ik ga ze uitprinten en meenemen naar de minicursus libellen van binnenkort!
Mag ik er reclame voor maken?

Je bedoelt die avond binnenkort in Haarlem, ik heb daar ook bericht over gekregen.
Doe jij Frans en Marja de groetjes van mij?

En natuurlijk mag je hiervoor reklame maken!
Daar heb ik die kaarten ook voor gemaakt, om jullie nog een extra hulpje te bieden voor het op naam brengen van een soort.
Verwacht dan natuurlijk ook wel, dat er minder fouten bij het invoeren worden gemaakt ;) ;D

Ben eigenlijk ook wel benieuwd, hoe de print er uitziet.....mijn inkt is namelijk op ;D
Ja, dat is de minicursus door Lippe de Vries. Ik zal Marja en Frans van je groeten!
Ik neem de kaarten mee.
Bij het uitprinten, merkte ik dat mijn geel op is, dus ik heb ze verder zwartwit uitgeprint.
Dus ik heb nog niet de optimaalste versie.
Bij het zwartwit uitprinten, heb ik de gele benamingen met potlood bijgewerkt.
Ik heb de prints voorlopig in insteekhoezen gedaan en vóór het uitprinten wat opgelicht.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Anne Hueber †

#11
Van een andere admin kreeg ik de tip, om van het dokument een PDF te maken.
De PDF geeft een optimale afdrukkwaliteit en op pagina 7 staat nog de bronvermelding.
Ik heb ook nog een paar kleine veranderingen aangebracht en Mercuur staat er nu ook bij.
Via de e-mail heb ik ook al veel positieve reakties gekregen.

Hieronder de PDF:

JohanvantBosch

Handig op een rij gezet. Kan zo mee het veld in....  O0


Margreet Kwh

Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2013, 11:42:37 AM
Van een andere admin kreeg ik de tip, om van het dokument een PDF te maken.
De PDF geeft een optimale afdrukkwaliteit en op pagina 7 staat nog de bronvermelding.
Ik heb ook nog een paar kleine veranderingen aangebracht en Mercuur staat er nu ook bij.
...
Anne, je verdient nogmaals een  :duim:
Ik ga een nieuwe print maken.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

nick w

Is mooi geworden Anne, goed werk! Makkelijk voor in de binnenzak, lekker overzichtelijk! Ik ga ze direct uitprinten  :) :rolleye: :duim:

Groet,
Nick W

LucV


Anne Hueber †

Ik hoorde vandaag op de NVL-dag van een paar mensen, dat ze de PDF hadden opgeslagen op hun Smartphone.
Geen idee, dat dat ook kon :rolleye:
Maar natuurlijk helemaal geweldig :duim:

Margreet Kwh

Anne, ik heb de pdf doorgespeeld naar de libellengroep hier in Haarlem, evenals je groeten! Frans en Marja waren helaas zelf niet aanwezig.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Taka

Kan natuurlijk ook als app op je smartphone.Ik wil wel een poging wagen om er een APK van te maken (voor Android). Dan kunnen er ook nog foto's bij die met een klikje verschijnen.
(Sybe)

Anne Hueber †

#20
Alex Kwak heeft geprobeerd, om het in ObsMapp in te bouwen, maar dat was helaas niet mogelijk.
Het zou mooi geweest zijn, want je hebt in ObsMapp al de familieoverzichten met van elke soort een foto van een man en een vrouw. Ik heb daarvoor de mooiste foto's uit de soortinfo uitgezocht met een externe licentie.
Sybe, wat is een APK precies? (...zei de digibeet ;) ;D )
En welke foto's zouden er dan bij komen.....dezelfde als in het familieoverzicht?
Kun je misschien een beetje uitleggen, hoe alles dan in z'n werk gaat?

Edit: het dokument moet dan wel in z'n geheel intact blijven.

Taka

Citaat van: Anne Hueber op april 29, 2013, 17:43:24 PMAlek Kwak heeft geprobeerd, om het in ObsMapp in te bouwen, maar dat was helaas niet mogelijk.
Jammer, dat zou inderdaad de mooiste oplossing zijn. Overigens weet ik niet zo goed waarom niet.


Een APK is een app voor Android (zoals een "ipa" een app voor de iPhone/iPad is). De meeste niet-Apple smartphones (en tablets) gebruiken Android. Het Android systeem is wat opener en is in staat om apps te installeren die niet uit de appstore komen. iPhones en iPads kunnen alleen offcieel goedgekeurde apps apps uit Apple iTunes installeren.

Het voordeel van een app boven een pdf is dat een app interactief kan zijn.





(Sybe)

MarianneW

Deze was nieuw voor mij, heb hem snel op mijn telefoon gezet!

Bedankt Anne.
Marianne

Frouwkje

 :blink: Jee wat een werk heb je er van gemaakt zeg.

Voor mij is het nog te moeilijk hoor.
Ben nog maar een beginnende beginneling.
Dus heb nog steeds jullie hulp nodig op het forum.

:duim:

MarianneW

Citaat van: Frouwkje op juni 23, 2013, 17:00:26 PM

Voor mij is het nog te moeilijk hoor.
Ben nog maar een beginnende beginneling.
Dus heb nog steeds jullie hulp nodig op het forum.

:duim:

Frouwkje,

Dat hebben heel veel van ons, ook de iets minder beginnende beginnelingen, soms zelfs de gevorderde gevorderden ;-) en dan nog alles wat daar tussen zit.
Zoveel mogelijk het veld in gaan en proberen zoveel mogelijk te zien en, als het lukt, ook vast te leggen. Je kunt veel leren van je foto's in combinatie met een goed libellenboek en dit forum. Zelf probeer ik ook vragen van anderen op het forum uit te vinden, ook dat helpt.

Weia Reinboud (admin op dit forum) heeft o.a. meegewerkt aan de Veldgids libellen (http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/insecten/0/40029), een fijn boek om te hebben, te krijgen of jezelf cadeau te doen.

Veel plezier en succes met deze fijne hobby.
Marianne
Marianne

Lennard Barendrecht

Dag Anne,

Je heb goed werk geleverd. Mogelijk kan je contact leggen met ETI BioInformatics. Deze hebben diverse applicaties/programma's gemaakt voor de smartphone's (vlinders, vogels, amfibieën, vissen, enz.). Die programma's zien er zeer goed uit, alleen de variant van libellen en juffers ontbreekt helaas. Als dit epistel wordt toegevoegd in dat programma met foto's erbij, kan het voor het veldwerk zeer goed van pas komen. Ook om een determinatiesleutel te maken.

Op http://www.soortenbank.nl/determinatie.php staan de varianten die je op de PC kunt gebruiken, nu nog voor libellen en juffers!

groeten

Lennard Barendrecht

Anne Hueber †

Lennard, welkom op het forum.
Bedankt voor je compliment.
Maar om daar verder iets mee te doen.....ik heb daar de ballen verstand van. 
Wel is het zo, dat al veel mensen de PDF op hun Smartphone geinstaleerd hebben.
En als je in het veld bent en je gebruikt ObsMapp, dan kun je een soortenlijst via ObsMapp activeren, zoals bv deze, maar dan van alle soorten uit NL bij elkaar en zie je dus van elke soort een foto van een man en een vrouw.


Albert-Willem Hummel

Een goede kick Marcel! Voor mij is helaas het seizoen nu al voorbij; vorige week mijn heup gebroken dus mijn determinatierooster schuift een jaar op  :(

AvanderHeijden

Citaat van: Albert-Willem Hummel op april 29, 2017, 10:35:47 AM
Een goede kick Marcel! Voor mij is helaas het seizoen nu al voorbij; vorige week mijn heup gebroken dus mijn determinatierooster schuift een jaar op  :(

Oeioei, sterkte Albert-Willem!  :(