Hoofdmenu

Kevervallen

Gestart door Henri25, februari 04, 2013, 23:01:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Hallo allemaal,

Ik weet niet goed of ik hier wel de juiste informatie vind of dat ik misschien wel mensen tegen mij in het harnas ga jagen, maar ik ga het toch maar proberen.

Enkele dagen geleden kwam het in mij op dat er een manier was om kevers te vangen, deze bestond namelijk uit het ingraven van potten/bekers in de grond, waar de loopkevers (en ander grut wat langskomt) vervolgens invalt en niet weer uitkomt. Ik heb zelf inmiddels een 5-tal glazen potten schoongemaakt en ben van plan om hier eens wat mee te experimenteren. Toch de vraag: Heeft iemand tips of trics? Werkt dit goed, hebben andere mensen dit wel eens gedaan, waar plaats ik de glazen potten het beste etc....

Alvast bedankt!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

HPM

Citaat van: Henri25 op februari 04, 2013, 23:01:38 PM
Hallo allemaal,

Ik weet niet goed of ik hier wel de juiste informatie vind of dat ik misschien wel mensen tegen mij in het harnas ga jagen, maar ik ga het toch maar proberen.

Enkele dagen geleden kwam het in mij op dat er een manier was om kevers te vangen, deze bestond namelijk uit het ingraven van potten/bekers in de grond, waar de loopkevers (en ander grut wat langskomt) vervolgens invalt en niet weer uitkomt. Ik heb zelf inmiddels een 5-tal glazen potten schoongemaakt en ben van plan om hier eens wat mee te experimenteren. Toch de vraag: Heeft iemand tips of trics? Werkt dit goed, hebben andere mensen dit wel eens gedaan, waar plaats ik de glazen potten het beste etc....

Alvast bedankt!

Een heel gebruikelijke methode. Googel eens op 'vangpotten'.
Herman van der Meer

liptaster

Vangpotten werkt goed voor loopkevers, veel minder tot niet voor andere groepen. Voor veel resultaat is het belangrijk dat de rand van de pot gelijk met de omgeving staat en op plaatsen met minder vegetatie vang je meer (beesten lopen harder). Als je zonder bewaarmiddel werkt zullen de grootste de kleinere opeten. Als je met bewaarmiddel werkt dan vind je dat er vaak formol gebruikt wordt. Ik raad dit ten zeerste af!! Het materiaal wordt onhandelbaar hard en het is ziekteverwekkend. Scheerpeltzoplossing (ik gebruik het zonder glycol) is duurder, verdampt sneller maar beter.

Veel gebruikt is het "zeven": een zeef met maaswijdte 0,5 cm: je neemt bladstrooisel, zeeft dit boven een witte bak en kijkt wat er in rondloopt. Vooral in moerassige vegetaties vind je grote aantallen. Dit werkt veel beter voor klein grut en tragere soorten dan vangpotten.

Er bestaan nog een hoop technieken waarmee je nog andere soorten vangt.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

beetlestitch

met deze techniek van potten of koffiebekertjes zijn leuke dingen te vangen. het hangt af van wat je er in doet. het beste werkt dit in een wat bosrijkere omgeving. gebruik je vloeistof als aas dan zullen de meeste dieren door verdrinking dood gaan. gebruik je vaste stoffen dan is dat gevaar weg. wel heb je het probleem dat spitsmuizen de kevers op kunnen eten. verder is het van belang hoe vaak je wil gaan kijken of er wat in zit. zet je ze s'avonds en ga je de andere morgen vroeg kijken heb je de meeste kans op onbeschadigd levend materiaal. is de kijk frequentie veel lager dan moet je met conserverings middelen beginnen en heb je alleen dode kevers. het is wat je zelf wil in deze. groeten toon.
Toon Keukelaar

Henri25

Citaat van: HPM op februari 05, 2013, 07:54:50 AM
Een heel gebruikelijke methode. Googel eens op 'vangpotten'.

Gedaan, maar krijg hierbij toch ook wel heel veel hits over bestrijding van plaagkevers oid. Wel bedankt voor de tip!

Citaat van: liptaster op februari 05, 2013, 08:51:36 AM
Vangpotten werkt goed voor loopkevers, veel minder tot niet voor andere groepen. Voor veel resultaat is het belangrijk dat de rand van de pot gelijk met de omgeving staat en op plaatsen met minder vegetatie vang je meer (beesten lopen harder). Als je zonder bewaarmiddel werkt zullen de grootste de kleinere opeten. Als je met bewaarmiddel werkt dan vind je dat er vaak formol gebruikt wordt. Ik raad dit ten zeerste af!! Het materiaal wordt onhandelbaar hard en het is ziekteverwekkend. Scheerpeltzoplossing (ik gebruik het zonder glycol) is duurder, verdampt sneller maar beter.

Veel gebruikt is het "zeven": een zeef met maaswijdte 0,5 cm: je neemt bladstrooisel, zeeft dit boven een witte bak en kijkt wat er in rondloopt. Vooral in moerassige vegetaties vind je grote aantallen. Dit werkt veel beter voor klein grut en tragere soorten dan vangpotten.

Er bestaan nog een hoop technieken waarmee je nog andere soorten vangt.
Citaat van: beetlestitch op februari 05, 2013, 09:23:46 AM
met deze techniek van potten of koffiebekertjes zijn leuke dingen te vangen. het hangt af van wat je er in doet. het beste werkt dit in een wat bosrijkere omgeving. gebruik je vloeistof als aas dan zullen de meeste dieren door verdrinking dood gaan. gebruik je vaste stoffen dan is dat gevaar weg. wel heb je het probleem dat spitsmuizen de kevers op kunnen eten. verder is het van belang hoe vaak je wil gaan kijken of er wat in zit. zet je ze s'avonds en ga je de andere morgen vroeg kijken heb je de meeste kans op onbeschadigd levend materiaal. is de kijk frequentie veel lager dan moet je met conserverings middelen beginnen en heb je alleen dode kevers. het is wat je zelf wil in deze. groeten toon.

Lijkt me ook erg leuk om vooral de loopkevers te bekijken, maar natuurlijk alles wat gevangen wordt zal de nodige aandacht krijgen. Ik zal de tips over de rand en de plaats goed onthouden, heb wel een paar ideeën. De locatie is een bosgebied waar wel een aantal plekken zijn waar toch vrij weinig vegetatie op de grond groeit.

Het liefst zou ik zonder bewaarmiddel werken, omdat ik enkel de dieren op naam wil brengen en weer los wil laten. Het is niet mijn bedoeling om dieren te doden, ik begin me alleen af te vragen of dat haalbaar is nu? Toon heeft het ook over bepaalde vaste lokstoffen, wat moet ik me hier bij voorstellen, en vergroot dit de vangst aanzienlijk?

Ik ben wel van plan om de potten af en toe neer te zetten, maar deze wel zeer spoedig weer te gaan bekijken. Hoe kan ik dat het beste doen? 's Ochtends vroeg neer zetten en 's avonds halen, of juist andersom?

Zeven is ook een leuk idee, en ik ken het kloppen (met een net/paraplu) ook. Misschien ga ik me daar ook wel eens in verdiepen!

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

liptaster

Bossen hebben eigenlijk relatief weinig loopkevers. Hier kan je ze makkelijker vinden door dood hout om te draaien. Wacht nog met alle schors af te trekken, gezien je dan die beesten uit winterslaap haalt en heel wat habitat kapotmaakt.

Als beginner kan je best eens een maisveld (kunnen ze snel in lopen en tuimelen daardoor makkelijker in de vangpot), tuin of braakliggend terrein proberen met vangpotten. De meeste soorten zijn nachtactief. Ook oevers hebben grote aantallen loopkevers. Lokstoffen geeft meer, maar is niet noodzakelijk.

Denken dat je loopkevers correct op naam kan brengen zonder bino of referentiecollectie is onzin, zeker in het begin. Zelfs ervaren mensen kunnen slechts een deel van de soorten in het veld op naam brengen, een deel blijft binowerk.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

beetlestitch

vloeistoffen rode wijn of rode wijn azijn. vaste stoffen vlees vis of kaas. hoe meer het stinkt hoe beter. de vraag wanneer zetten en gaan kijken heb ik al beantwoord.voor boktorren gebruiken ze ook dezelde technieken met plastic flessen die half door gesneden worden en dan op zijn kop weer in elkaar gestoken worden en je zo een soort fuik maakt. hierin wordt vaak geplette banaan met bier gedaan.dus gistend stoffen. dit werkt in de zuidelijkere landen goed. groeten toon
Toon Keukelaar

Henri25

Citaat van: liptaster op februari 05, 2013, 11:06:42 AM
Bossen hebben eigenlijk relatief weinig loopkevers. Hier kan je ze makkelijker vinden door dood hout om te draaien. Wacht nog met alle schors af te trekken, gezien je dan die beesten uit winterslaap haalt en heel wat habitat kapotmaakt.

Als beginner kan je best eens een maisveld (kunnen ze snel in lopen en tuimelen daardoor makkelijker in de vangpot), tuin of braakliggend terrein proberen met vangpotten. De meeste soorten zijn nachtactief. Ook oevers hebben grote aantallen loopkevers. Lokstoffen geeft meer, maar is niet noodzakelijk.

Denken dat je loopkevers correct op naam kan brengen zonder bino of referentiecollectie is onzin, zeker in het begin. Zelfs ervaren mensen kunnen slechts een deel van de soorten in het veld op naam brengen, een deel blijft binowerk.

Oke! Ik had juist verwacht dat er daar meer zouden zitten dan in een monocultuur als een maisveld. Zeker een goede tip en ik zal eerst toch maar eens in het bos beginnen (of langs oevers van wat water, dat is hier ook wel). Natuurlijk laat ik de schors mooi zitten waar hij hoort  ;).

Duidelijk dat de vallen dus het best 's avonds gezet kunnen worden, en 's ochtends weer opgehaald.

De naamgeving ben ik mij terdege van bewust dat het bij loopkevers erg lastig is, toch zullen er wel een aantal soorten zijn die goed te doen zijn toch? Om de naamgeving te bevorderen raad je mij dus wel aan om ze gewoon mee te nemen en te bewaren zodat ze thuis met loep/bino nog op naam gebracht kunnen worden (waarschijnlijk met veel gepuzzel).
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Citaat van: beetlestitch op februari 05, 2013, 11:10:28 AM
vloeistoffen rode wijn of rode wijn azijn. vaste stoffen vlees vis of kaas. hoe meer het stinkt hoe beter. de vraag wanneer zetten en gaan kijken heb ik al beantwoord.voor boktorren gebruiken ze ook dezelde technieken met plastic flessen die half door gesneden worden en dan op zijn kop weer in elkaar gestoken worden en je zo een soort fuik maakt. hierin wordt vaak geplette banaan met bier gedaan.dus gistend stoffen. dit werkt in de zuidelijkere landen goed. groeten toon

Bedankt Toon, dat ga ik dan ook zeker eens proberen. Duidelijk is dat de dieren nachtactief zijn dus dat dan de vallen ook het beste geplaatst worden. Het systeem van een de plastic fles ken ik, maar nooit geweten dat dit voor boktorren ook werkt, heb je hier zelf ook ervaring mee?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Margreet Kwh

Hallo Henri,

ik vond nog een leuke tip bij het planten van vallen: gebruik een tulpenbollenplanter. Daarin past precies een plastic koffiebekertje. Zo kun je snel een bekertje planten zonder de omgeving erg te verstoren.
Bron: Insekten basis boek (sic!), 2e druk, onder red. van M. van Veen en Th. Zeegers, JBU, 1993, blz. 103 (werkblad vangapparatuur).
Trouwens een heel leuk boekje!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Henri25

Citaat van: Margreet Kwh op februari 05, 2013, 11:40:26 AM
Hallo Henri,

ik vond nog een leuke tip bij het planten van vallen: gebruik een tulpenbollenplanter. Daarin past precies een plastic koffiebekertje. Zo kun je snel een bekertje planten zonder de omgeving erg te verstoren.
Bron: Insekten basis boek (sic!), 2e druk, onder red. van M. van Veen en Th. Zeegers, JBU, 1993, blz. 103 (werkblad vangapparatuur).
Trouwens een heel leuk boekje!

Die is idd wel erg geniaal! Bedankt! :)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

liptaster

Citaat van: Henri25 op februari 05, 2013, 11:27:50 AM
Citaat van: beetlestitch op februari 05, 2013, 11:10:28 AM
vloeistoffen rode wijn of rode wijn azijn. vaste stoffen vlees vis of kaas. hoe meer het stinkt hoe beter. de vraag wanneer zetten en gaan kijken heb ik al beantwoord.voor boktorren gebruiken ze ook dezelde technieken met plastic flessen die half door gesneden worden en dan op zijn kop weer in elkaar gestoken worden en je zo een soort fuik maakt. hierin wordt vaak geplette banaan met bier gedaan.dus gistend stoffen. dit werkt in de zuidelijkere landen goed. groeten toon

Bedankt Toon, dat ga ik dan ook zeker eens proberen. Duidelijk is dat de dieren nachtactief zijn dus dat dan de vallen ook het beste geplaatst worden. Het systeem van een de plastic fles ken ik, maar nooit geweten dat dit voor boktorren ook werkt, heb je hier zelf ook ervaring mee?

Mijn ervaring is dat dit slechts beperkt werkt, en dan nog enkel in zuidelijk Europa of tropen. De meeste soorten die je hiermee vangt kan je makkelijker op de gewone manieren vinden. Slechts enkele soorten die in hoofdzaak in de boomtoppen blijven kan je best hiermee vinden.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Nog even wat anders: Meest actief in de lente zeggen jullie, rond welke maand zou ik dan moeten denken?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

liptaster

Mei, maar vanaf de eerste echte lentedagen is al goed. Er bestaan ook wintersoorten en dergelijke.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Joris Menten

#16
Citaat van: Henri25 op februari 05, 2013, 11:27:01 AM
De naamgeving ben ik mij terdege van bewust dat het bij loopkevers erg lastig is, toch zullen er wel een aantal soorten zijn die goed te doen zijn toch? Om de naamgeving te bevorderen raad je mij dus wel aan om ze gewoon mee te nemen en te bewaren zodat ze thuis met loep/bino nog op naam gebracht kunnen worden (waarschijnlijk met veel gepuzzel).
Met een loep/bino kan je de Nederlandse loopkevers determineren met:
Auteur(s): Boeken, M.; Desender, K.; Drost, B.; Van Gijzen, T.; Koese, B.; Muilwijk, J.; Turin, H.; Vermeulen, R.
Jaartal: 2002
Titel: De Loopkevers van Nederland & Vlaanderen.Uitgeverij: Jeugdbondsuitgeverij
ISBN: 90-5107-037-3
Helaas reeds enige tijd uitverkocht - dus antiquarisch zoeken of copieren ...

Dit: http://www.nhbs.com/res_handbook_volume_4_part_2_the_carabidae_tefno_28859.html is ook een goede tabel voor beginners, maar wegens voor het VK ontbreken er wel wat soorten die hier voorkomen. De oudere tabel (1974) uit dezelfde serie kan je hier downloaden: http://www.royensoc.co.uk/content/out-print-handbooks (Vol 4 Part 2. Coleoptera. Carabidae. Carl H. Lindroth).

In "De Nederlandse Loopkevers" (Fauna van Nederland) staat er overigens ook wat info over het vangen met bodemvallen.

Loopkevers zijn overigens met een bino niet echt moeilijk (relatief tov andere keverfamilies, m.i.), hoewel er zoals in alle groepen wel soorten zullen zijn die zelfs experten voor problemen stellen. Met een loepe & tabel zijn zelfs in het veld wel een aanzienlijk aantal soorten op naam te brengen. Van foto lijkt me, wegens het ontbreken van veel kleurvariatie, deze groep wel moeilijker dan veel andere kevers.

Joris