Vraatspoor van keverlarve

Gestart door koen.van.dijken, februari 04, 2013, 16:03:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

koen.van.dijken

Is aan de hand van dit vraatspoor te zien welke soort dit is? De boomsoort weet ik niet, maar kan ik eventueel wel achter komen als dat nodig is.


[/size]


Koen

Groeten, Koen

Arp

Zal van een Schorskevers (Scolytidae) zijn - voor meer zul je de keverkenners moeten hebben ben ik bang
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

lijkt zo een iepen boom. aan de hand van de boom soort kan dit soms wel op gelost worden. is het inderdaad een dode iep dan zou het de iepen schorskever kunnen zijn. groeten toon.
Toon Keukelaar

lo.troisfontaine

HOI,

iepenschorskever, wat is de wetenschappelijke naam Toon, kan die niet terugvinden bij Waarneming.nl?
Dit patroon zou ik toeschrijven aan de letterzetter - Ips typographus, maar die zitten eigenlijk in spar? durf niet te stellen vanaf foto welke boomsoort dit is.
misschien toch wel aardig om de boomsoort veilig te stellen.

groeten, Lo

koen.van.dijken

Ik ben nog even teruggegaan naar de betreffende boom. Het is inderdaad een iep, waarschijnlijk een ruwe iep. Ik zie op wikipedia dat er drie zgn iepenspintkevers zijn, die alle drie in NL schijnen voor te komen: Scolytus scolytus, S. pygmaeus en S. multistriatus.



Groeten, Koen

beetlestitch

welke soort is zo door mij niet te bepalen. ik geef ook maar een algemene zoekrichting. groeten toon.
Toon Keukelaar