Verdonkeremaande foto

Gestart door HPM, januari 30, 2013, 17:15:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

de thumbnails
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Guus Peterse

Citaat van: M. Baltus op oktober 25, 2013, 09:45:22 AM
Ik weet met deze twee reacties bij elkaar niet hoe het zit.
Eric beschrijft dus een oude, recent gewijzigde situatie. Sinds een paar weken kan het niet meer per ongeluk. Bij oudere gevallen kan dat natuurlijk nog wel het geval geweest zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Botervlieg

Citaat van: guusp op oktober 25, 2013, 10:14:09 AM
Citaat van: M. Baltus op oktober 25, 2013, 09:45:22 AM
Ik weet met deze twee reacties bij elkaar niet hoe het zit.
Eric beschrijft dus een oude, recent gewijzigde situatie. Sinds een paar weken kan het niet meer per ongeluk. Bij oudere gevallen kan dat natuurlijk nog wel het geval geweest zijn.

Oke, dank je wel voor je uitleg  :duim:

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

JRoosma

#94
Ik kom nog wel eens waarnemingen tegen waarop ik foto's op verbergen kan zetten (de optie 'verberg foto' staat dan naast het foto icoontje als je op de foto klikt, de pop-up dan van de foto), en ik ben geen admin..
Bij deze waarneming net dus ook, alhoewel het nu niet meer kan:

http://waarneming.nl/waarneming/view/80183473

Kan het niet zo zijn dat een willekeurige gebruiker dan op 'verberg foto' klikt en dat daarom sommige foto's op verborgen komen zonder dat een admin of de gebruiker dat zelf weet? Een bug in het systeem dus. Ik heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd trouwens.
Jaring Roosma

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JRoosma

Ok. Maar je was al op de hoogte van deze bug?
Jaring Roosma

hiskodevries

Ja die is in het onderdeel bugs al vaker voorbij gekomen inclusief uitleg hoe dat komt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

n.a.v. deze post en de reacties daarop:
Waarom wordt bij deze waarneming de foto (die er volgens de waarnemer wel degelijk bij zit) nou weer niet getoond?

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: SlechtValk op november 12, 2013, 17:03:19 PM
n.a.v. deze post en de reacties daarop:
Waarom wordt bij deze waarneming de foto (die er volgens de waarnemer wel degelijk bij zit) nou weer niet getoond?



Er staan 'enge' mannen op  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 12, 2013, 19:19:46 PM
Citaat van: SlechtValk op november 12, 2013, 17:03:19 PM
n.a.v. deze post en de reacties daarop:
Waarom wordt bij deze waarneming de foto (die er volgens de waarnemer wel degelijk bij zit) nou weer niet getoond?



Er staan 'enge' mannen op  ;D

Ik denk dat je gelijk hebt.
Meerdere soorten op een foto waardoor het lastig is voor de beginner om te begrijpen om welke soort het gaat.   :angel:

hiskodevries

Als ik het mij goed herinner is het een combinatie van
- niet heel vogel fotograferend Nederland naar die plek lokken
- onnatuurlijk gedrag uitlokken door de vogel te voeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Citaat van: hiskodevries op november 12, 2013, 19:39:24 PM
Als ik het mij goed herinner is het een combinatie van
- niet heel vogel fotograferend Nederland naar die plek lokken
- onnatuurlijk gedrag uitlokken door de vogel te voeren.

Ik ben het met je eens Hisko, dat sommige foto's verborgen worden. Ik heb ook wel vage foto's. Die hoeven van mij ook heus niet zichtbaar te zijn.

Maar deze foto zie ik nu echt niets verkeerds aan. Ik was niet van plan om daarheen te rijden om de vogel in mijn auto te hebben. En volgens mij zie ik ook niet echt op deze foto dat de vogel gevoerd wordt. Overigens de meeste vogels laten zich echt niet in een auto lokken waar een persoon in zit, om een beetje eten.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jeroen Nagtegaal

De vogel komt niet zomaar... Maar dat betekend nog steeds niet dat de foto onzichtbaar moet zijn bij de waarneming. Dat is vooral waarover verbazing en onbegrip is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 12, 2013, 20:08:45 PM
De vogel komt niet zomaar... Maar dat betekend nog steeds niet dat de foto onzichtbaar moet zijn bij de waarneming. Dat is vooral waarover verbazing en onbegrip is.

Zomaar zal die niet komen nee. Maar op voedsel komen ze ook niet allemaal af. Schijnbaar is dit gewoon een beestje met wat lef in de botten. Misschien maakt die daardoor wel meer indruk op het andere geslacht en is die beter in staat om zijn 'lef'genen door te geven. En is dit juist heel erg goed voor de soort. Dus moet je de foto vijf sterren geven en prominent op de voorpagina zetten  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 12, 2013, 20:08:45 PM
De vogel komt niet zomaar... Maar dat betekend nog steeds niet dat de foto onzichtbaar moet zijn bij de waarneming. Dat is vooral waarover verbazing en onbegrip is.
Hear hear!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

SlechtValk

#106
WTF wat is dit voor een idiotie!?!?! waarom wordt mijn bericht nou verwijderd?  >:(

ik doe mijn best en neem de tijd om gefundeerd mijn mening op te schrijven en zonder pardon wordt het gewoon in de prullenbak gegooid als het de heren en dames admins het even niet bevalt... ik vind dit echt geen stijl en om eerlijk te zijn ben ik gewoon beledigd dat er zo met je gebruikers omgegaan wordt!!@!

En degene die dit gedaan heeft moet de wikipedia pagina over censuur nog maar eens doornemen want dan leer je dat je daar zelden iets mee opschiet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Censuur_(informatie) en dat het meer kwaad dan goed doet!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op november 13, 2013, 02:11:18 AM
WTF wat is dit voor een idiotie!?!?! waarom wordt mijn bericht nou verwijderd?  >:(

ik doe mijn best en neem de tijd om gefundeerd mijn mening op te schrijven en zonder pardon wordt het gewoon in de prullenbak gegooid als het de heren en dames admins het even niet bevalt... ik vind dit echt geen stijl en om eerlijk te zijn ben ik gewoon beledigd dat er zo met je gebruikers omgegaan wordt!!@!

En degene die dit gedaan heeft moet de wikipedia pagina over censuur nog maar eens doornemen want dan leer je dat je daar zelden iets mee opschiet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Censuur_(informatie) en dat het meer kwaad dan goed doet!

Mijn laatste bericht is ook verwijderd.  Ik zal nog even proberen het eerste deel te reconstrueren ook al zal ook dit wel weer worden gecencureerd.

Bij mij thuis zitten de Kool- en Pimpelmezen op zo'n anderhalve meter afstand omdat ik ze daar voer, en we bekijken ze af en toe van 30 centimeter afstand. Als ik ze als waarneming zou invoeren zou ik er foto's van die afstand bij kunnen zetten.  Wat zou daar tegen kunnen zijn?

Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: HPM op november 13, 2013, 08:05:25 AM
Mijn laatste bericht is ook verwijderd.  Ik zal nog even proberen het eerste deel te reconstrueren ook al zal ook dit wel weer worden gecencureerd.

Maar de boodschap zat hem juist in het tweede deel, namelijk dat er momenteel nogal een gebrek is aan duidelijke regels m.b.t. foto's en de redenen dat bepaalde foto's verborgen worden uit diverse overzichten.

Citeer

       
  • op de foto staat het waargenomen exemplaar (of exemplaren)
  • de fotograaf moet toestemming hebben verleend om de foto toe te voegen
  • het copyright berust bij de fotograaf
  • foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan !

Dit zijn momenteel de enige regels waaraan foto's die geupload worden moeten voldoen, tenminste zo staat het in het upload scherm.

Toch worden er regelmatig semi-willekeurig foto's verborgen uit diverse overzichten. Velen valt dit niet op omdat ze hun eigen foto wel zien, maar enkele oplettende en critische gebruikers proberen dit al een en andermaal aan te kaarten en worden op deze groffe wijze de mond gesnoerd...

Laat ik heel duidelijk zijn, ik ben helemaal niet tegen het verbergen van foto's indien daar goede reden toe is en dit ook goed gecommuniceerd is.

Ik pleit dan ook voor standaardisering van deze criteria (bijv. kunnen enkele redenen van verberging zijn: Meerdere soorten op een foto waardoor voor een leek misschien onduidelijk is om welk exemplaar het gaat;  Onduidelijke/vage fotos die voor een andere dan de waarneming waar hij bij staat geen enkele waarde kan hebben en daarom uit overzichten van die soort niet zou moeten voorkomen; Foto's van nesten; Foto's waar duidelijk verstoring is opgetreden of een overtreding begaan is (betreden verboden terrein).

Het is even extra werk, maar maak ook mooi een overzicht van verborgen foto's, met de reden van verberging (en dan dus niet de waarnemer en lokatie en dergelijke)... Het klinkt misschien paradoxaal om verborgen foto's te tonen maar dat is het helemaal niet en het geeft juist transparantie en duidelijkheid, en belangrijker, het maakt een einde aan de schijnbare willekeur waarmee foto's op het moment soms verborgen worden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

#109
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=517.0
in het invoerscherm staat ook geen rij met regels waaraan een waarneming moet voldoen, daar loop je later tegen aan.
Als iemand bij een Kleine Klapekster meelwormen strooit http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190863.msg1399630#msg1399630 moet de bewuste man gevierendeeld worden. Lokken mensen een ggk met meelwormen de auto in en de foto wordt verborgen dan roepen de forum bewoners ach en wee die stoute admins
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Uit de beginpost van het topic dat je quote:

CiteerDe foto is altijd zichtbaar bij de waarneming waar deze van oorsprong is bijgeplaatst.

Dit is niet het geval!

Bij http://waarneming.nl/waarneming/view/72123572 staat geen foto terwijl de waarnemer aangaf dat die er wel bij zat... bovendien staat "goedgekeurd o.b.v. bewijsmateriaal" erg raar zonder dat er bijwijsmateriaal bij zit...

Bovendien zijn de volgende twee natuurlijk nogal subjectief:

Citeer- Als de foto van minder goede kwaliteit is dan de al beschikbare foto's van een bepaalde soort.
- Als de foto niets toevoegt aan de op dit moment al beschibare foto's van een bepaalde soort.

Op basis hiervan kan natuurlijk ELKE foto wel verborgen worden "want ik vond hem niet mooi"
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

CiteerDe foto is altijd zichtbaar bij de waarneming waar deze van oorsprong is bijgeplaatst.
klopt toch ( voor de waarnemer zelf)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Ik snap best waarom mensen soms niet snappen waarom een foto verborgen wordt. Zeker met die criteria hierboven aangehaald kunnen admins alle kanten op. Dat laatste is natuurlijk prima want dit onderwerp bestaat dan ook ten onrechte.
Uiteraard is het veel beter om heldere criteria te hebben, of nog beter niets te verbergen.
Maar heldere criteria om te bepalen wanneer een foto 'onduidelijk' is valt echt niet te beschrijven op zo`n manier dat 120 admins ermee overweg kunnen en >60.000 gebruikers ze snappen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op november 13, 2013, 15:49:17 PM
CiteerDe foto is altijd zichtbaar bij de waarneming waar deze van oorsprong is bijgeplaatst.
klopt toch ( voor de waarnemer zelf)
Volgens deze redenering is het statement "elke waarneming is altijd te zien (ook verborgen waarnemingen en waarnemingen onder embargo)" ook waar, want voor jou is elke waarneming (incl. verborgen en embargo) altijd te zien... maar voor het "general public" klopt dat dus allerminst.

Maar begrijp ik nu dat je meer informatie hebt, want dat er met meelwormen bij deze ggk gestrooid was bleek mij nergens uit. En het lijkt me inderdaad geen goed idee om dergelijke practijken te stimuleren, dus in dat opzicht ben ik het toch op zekere hoogte nog met je eens.

Nogmaals dit bleek voor mij nergens uit en ik heb zelf ook regelmatig meegemaakt dat vogels bij me op mijn vensterbank komen zitten (zonder dat ik ze daar een lekkernij voorschotel).

Citaat van: hiskodevries op november 13, 2013, 15:54:06 PM
Ik snap best waarom mensen soms niet snappen waarom een foto verborgen wordt. Zeker met die criteria hierboven aangehaald kunnen admins alle kanten op. Dat laatste is natuurlijk prima want dit onderwerp bestaat dan ook ten onrechte.
Uiteraard is het veel beter om heldere criteria te hebben, of nog beter niets te verbergen.
Maar heldere criteria om te bepalen wanneer een foto 'onduidelijk' is valt echt niet te beschrijven op zo`n manier dat 120 admins ermee overweg kunnen en >60.000 gebruikers ze snappen.

Helemaal mee eens, maar tot nu toe had ik nogal het gevoel dat de paar mensen die hierom vragen (waaronder Marleen, Herman, ik zelf en ik vergeet er nog velen), en die zich met hart en ziel inzetten voor zowel deze site als dit forum, volledig genegeerd werden. Met het verwijderen van mijn (en andere hun) (critische) post afgelopen nacht (en eerder met bepaalde topics) als treurig dieptepunt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: hiskodevries op november 13, 2013, 15:49:17 PM

CiteerDe foto is altijd zichtbaar bij de waarneming waar deze van oorsprong is bijgeplaatst.
klopt toch ( voor de waarnemer zelf)


Hoe zit dat met dat door jullie veelvuldig in andere situaties gehanteerde argument dat waarneming bestaat uit persoonlijke notitieboekjes die worden gedeeld?
Jullie moeten gewoon met je vingers van onschuldige foto's afblijven. Ze zijn een integraal onderdeel van de waarneming. Mensen voeren ze niet in om ze alleen maar aan de een of andere admin te laten zien.

Als je een collectie van mooie foto's wil hebben selecteer je die maar voor de soortpagina's en de rest laat je met rust.
Of je begint een aparte fotosite.

En wat betreft je flauwe smoesregel " - Als de foto van minder goede kwaliteit is dan de al beschikbare foto's van een bepaalde soort." Regelmatig zijn er honderden waarnemingen van dezelfde zeldzaamheid waarvan 99% met geen enkele kwaliteit en die dus geen spat toevoegen. Als je consequent bent maak je die dus alleen voor de melder zichtbaar. Wat moeten anderen met die troep? Eigenlijk heb je van elkse soort maar één waarneming nodig en dan kan je stoppen.
Herman van der Meer

hiskodevries

van dat laatste weet ik niets en dat keuren collega`s ook niet goed, want ik kwam wel wat  tegen op het admin gedeelte. maar dat is nu eenmaal gebeurt.
Uiteraard willen we allemaal het beste van Waarneming.nl maken ,maar we zijn ook allemaal gewoon mensen (admins en waarnemers) die ook wel eens hun geduld verliezen.
Ach en over die foto`s: ooit komt dat nog wel eens goed denk ik.
(Ja die GGK werd met meelwormen gelokt)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

#116
Citaat van: hiskodevries op november 13, 2013, 16:08:31 PM
...
Uiteraard willen we allemaal het beste van Waarneming.nl maken ,maar we zijn ook allemaal gewoon mensen (admins en waarnemers) die ook wel eens hun geduld verliezen.
...

Maar admins verwijderen onschuldige foto's en kritische forumtopics terwijl waarnemers niets anders kunnen doen dan zich grof laten geschofferen of vertrekken.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Ik snap best dat je foto's verdonkermaand die "aanstootegevend" zijn.
Daarnaast kan ik ook nog wel begrijpen dat foto's van mindere kwaliteit of onduidelijkheid welke vogel de gemelde soort moet zijn niet zichtbaar hebt op de info pagina's en de fotopagina's van die soort.

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat als ik een merel invoer met een vage foto van een merel, de foto dan voor pietje niet zichtbaar zou zijn bij de waarneming.

Ik gebruik waarneming.nl bijvoorbeeld voor het vergelijken van lijstjes of het opstellen van een big day route. Als ik dan een schaarse soort op een rare plek zie en ik kan zien dat er een foto bij zit zou ik toch graag zelf willen beoordelen hoe geloofwaardig die waarneming is en of het zin heeft die plek in te plannen in de route.

Ik ben blij dat de enige foto van strandplevier in drenthe weer zichtbaar is, maar zo ben ik er nog veel meer tegen gekomen. Is er niet een mogelijkheid de foto's bij de waarneming als enige plek gewoon zichtbaar te laten? Eventueel meelwormenfoto's en nestfoto's buiten beschouwing gelaten?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Douwe van der Ploeg

Wat is het beleid van jullie over foto's van een hele groep mensen die allemaal naar iets buiten beeld staan te kijken? Ik vind deze veel vervelender dan een ietwat onscherpe foto, en zou er zeker voor pleiten deze standaard te vervagen (of zelfs te verwijderen..). Immers, de eerste regel bij het toevoegen van foto's: "op de foto staat het waargenomen exemplaar (of exemplaren)".
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

die worden, als ze uit de actualiteit zijn, meestal ook op verborgen gezet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0