welke eendensoorten vliegen in V-formatie

Gestart door fredscholte31, januari 11, 2013, 15:58:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

fredscholte31

Dag andere forumgebruikers,
Ben pas sinds een paar minuten op het forum en weet dus ook niet of dit de plaats is om vragen te stellen.
Vanochtend zag ik 3 groepjes eenden overvliegen in V-formatie. Grappig genoeg vlogen er ganzen los tussendoor die dat niet deden. In mijn beleven vliegen eenden altijd in een groep. Kan iemand me vertellen welke eendensoorten wel vaker in V-formatie vliegen? De groepjes waren ca. 15 tot 20 eenden groot.
groet,
Fred

Margreet Kwh

Hallo Fred,

welkom op het forum.
Citaat van: fredscholte31 op januari 11, 2013, 15:58:58 PM
...
Vanochtend zag ik 3 groepjes eenden overvliegen in V-formatie. Grappig genoeg vlogen er ganzen los tussendoor die dat niet deden. In mijn beleven vliegen eenden altijd in een groep. Kan iemand me vertellen welke eendensoorten wel vaker in V-formatie vliegen? De groepjes waren ca. 15 tot 20 eenden groot.
...
Je vraag is een vogelvraag; dit forum is onder meer verdeeld naar soortgroepen. Er is een apart vogel-onderdeel, als je op deze link klikt, kom je er: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=13.0
Maar het is niet erg als je de vraag hier stelt; een vriendelijke admin kan hem misschien wel verplaatsen.
(helaas kan ik geen inhoudelijk antwoord geven)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: fredscholte31 op januari 11, 2013, 15:58:58 PM
Dag andere forumgebruikers,
Ben pas sinds een paar minuten op het forum en weet dus ook niet of dit de plaats is om vragen te stellen.
Vanochtend zag ik 3 groepjes eenden overvliegen in V-formatie. Grappig genoeg vlogen er ganzen los tussendoor die dat niet deden. In mijn beleven vliegen eenden altijd in een groep. Kan iemand me vertellen welke eendensoorten wel vaker in V-formatie vliegen? De groepjes waren ca. 15 tot 20 eenden groot.
groet,
Fred

Hoi Fred,

Ik zie Wilde Eend soms wel eens in een v-achtige formatie. Wellicht dat er nog meer Eendensoorten zijn. Als je een soort opzoekt in de database kun je "foto's" kiezen. Als je daarbij de filteroptie "overvliegend" kiest kun je misschien het een en ander vinden. Heb dit voor de gein zelf even gedaan met de Smient en kwam deze foto tegen: http://waarneming.nl/waarneming/view/62095625 (doet ook aan "formatie-vliegen" dus).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Maar om nou te zeggen dat die smienten een V maken  ::)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Henri van Dodeweerd

Ik heb weleens smienten in een soort V-vorm over zien komen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 12, 2013, 15:11:15 PM
Citaat van: joostheeremans op januari 12, 2013, 14:42:30 PM
Maar om nou te zeggen dat die smienten een V maken  ::)
(ze vliegen achterwaarts  ;) )
Denk dat Joost wil zeggen dat de meeste Krakeenden zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Citaat van: joostheeremans op januari 12, 2013, 14:42:30 PM
Maar om nou te zeggen dat die smienten een V maken  ::)


Maar om nou te zeggen dat het hier Smienten betreft (2 Smienten en 6 Krakeenden).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

joostheeremans

Citaat van: Cygnus op januari 12, 2013, 18:33:59 PM
Citaat van: joostheeremans op januari 12, 2013, 14:42:30 PM
Maar om nou te zeggen dat die smienten een V maken  ::)


Maar om nou te zeggen dat het hier Smienten betreft (2 Smienten en 6 Krakeenden).
daarom  ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Lanius

de mooiste echte v's door eenden die ik zie zijn vaak Pijlstaarten. Maar denk dat ook andere soorten V's kunnen maken.
Davy De Groote