Nimf van wants? => Mogelijk Cinara confinis

Gestart door Douwe van der Ploeg, januari 02, 2013, 21:44:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72961323
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2013-01-02 Oude Pekela
Foto's:




Toelichting:
Lichaamslengte ~4.5 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Arp

Nee, bladluis - iets richting takluis?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Lijkt zeker, iemand die meer van deze beestjes afweet? Heb het ding gevonden naast een sparretje, binnenshuis.. Kan dus heel goed iets geimporteerds zijn.
Douwe van der Ploeg


Douwe van der Ploeg

#4
Kijk aan, dat geeft leesvoer! Dank :)

Ik zal ook de kerstboom maar even in beslag nemen en kijken of ik er nog meer uit kan halen en/of uitvissen waar ie vandaan komt ;)

Update: blijkt dat het boompje geheel 2012 in de tuin heeft gestaan, en in december 2011 bij intratuin is gehaald. Wat is de levensduur van dergelijke beesten? Kan het zijn dat het als larve al die tijd erin heeft overleefd?
Douwe van der Ploeg

Arp

Ik weet er te weinig van Douwe. Bladluizen hebben meen ik vaak een generatie die tussen de wortels leeft, maar dan ook weer vaak juist op een andere waardplant (?)

Even op anderen wachten lijkt me ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Sommige bladluizen zuigen op takken. Dit beest lijkt een Cinara, wat heel goed kan als zij (bijna alle bladluizen zijn wijfjes) van een sparretje is gevallen.
Bladluizen hebben meerdere generaties per jaar.  Theoretisch is het denkbaar dat de luizen die er bij aankoop op zaten de kerstboomperiode binnen hebben overleefd en zich op het boompje hebben weten voort te planten. Maar in de tijd dat het boompje buiten stond zullen er ook soorten uit de omgeving op terecht gekomen zijn.
Cinara is een groot en lastig genus, zonder microscopisch preparaat kom je niet ver.   Blackman & Eastop, Aphids on the worlds trees  (online te raadplegen) geeft tabellen per waardplant.

Jacomijn Prinsen

Douwe van der Ploeg

#7
Dank :) Ik heb eens gekeken en het is inderdaad behoorlijk lastig, zal het dus op Cinara spec. houden. Als iemand denkt er wel uit te komen, roep maar, dan kan ik m evt. opsturen.

Nog wat extra foto's:

Douwe van der Ploeg

arpwifi

Ha Douwe,

Het beest is helaas nogal stoffig - lastig - maar lijkt toch wel wat op deze al durf ik het echt niet zeker te zeggen...

Weet je nog of de kerstboom een zilverspar was (Abies)?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Voor zover ik het me herinner was het een sparretje van zo'n 40 cm die gewoon in een bloempot in de vensterbank was, niet echt een kerstboom dus. Welk merk het was, durf ik echt niet te zeggen.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Arp, blijf je bij je mening dat ie er wel erg op lijkt, na je hernieuwde gepuzzel? ;)
Douwe van der Ploeg

arpwifi

Ja, alles wat ik kan herkennen klopt en ook de vlekken die Roger Blackman als typerend beschouwd zitten er ... dus weinig kans dat het toch wat anders is :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg