onbekend, ingevoerd met kerstboom

Gestart door Arthur, december 08, 2012, 20:17:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arthur

Dit beestje komt in groten getale uit de kerstboom zetten. Iemand enig idee? Boom is geïmporteerd uit Georgie.


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72483386
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2012-12-08 Oldenzaal
Foto's:


bij voorbaat dank Arthur Hoffmann
Groeten, Arthur

arjan.kop

Een wants, maar hij is terrestrisch dus ik kan er niets zinnigers over zeggen dan dat.

Weia

Dan verplaats ik het naar de wantsen, daar is meer kans op antwoorden.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Ton van Haaren

qua bouw, doet het me eerder aan een soort bladluis denken, ook meen ik in die zwart uitsteeksels de buizen te zien die vaker bij bladluizen te zien zijn.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

arjan.kop

Dat kan natuurlijk ook nog. In ieder geval ergens te zoeken binnen de Hemiptera. Hoe was het ook al weer bij de Homoptera? Prakken en onder de microscoop, toch?

harry60

Misschien kan de spinnenvrouw er nog iets van maken.... ???
Dus even geduld zou ik zeggen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#6
Het is zeker een "bladluis" (Aphidoidea). Op Den kom ik vaker dergelijke tegen - grote beesten vaak (voor een bladluis), die ook wel "Takluis" worden genoemd. Zulke zullen ook op Spar zitten. Soms zitten ze apart in familie Lachnidae, maar helaas op FE onder de Aphididae geschoffeld en geen onderfamilies/tribus. Op EOL hebben ze de familie nog. Daar zitten de volgende genera erin (vet volgens FE ook in NL):

  • Cinara (18 soorten)
  • Essigella
  • Eulachnus wrn: 1 soort + spec
  • Lachnus wrn: 4 soorten + spec
  • Longistigma
  • Maculolachnus wrn: 1 soort: Maculolachnus submacula
  • Nippolachnus
  • Protrama (1 soort: Protrama ranunculi)
  • Pterochloroides
  • Schizolachnus wrn: 1 soort: Schizolachnus pineti
  • Stomaphis (4 soorten)
  • Trama (5 soorten)
  • Tuberolachnus wrn: 1 soort: Tuberolachnus salignus
Opvallend: FE geeft geen enkele Lachnus voor Nederland. Lijkt me sterk. Maar goed, die zitten meen ik sowieso voornamelijk op loofhout (toch?).

Ik zou eens beginnen met kijken bij Cinara.

Waarom denk je trouwens dat het import is? Waar kwam de boom vandaan?

P.S. Okay FE heb je niet zoveel aan dus voor wat betreft de Nederlandse soorten. Het soortenregister ligt eruit, maar als je even op waarneming.nl rondneust zitten veel van de andere genera er toch tussen (voorbeeld). Ik heb ze hierboven erbij aangegeven.

P.P.S. Okay ik moet beter lezen. Georgie. WTF moeten vrachtwagenladingen vol kerstbomen helemaal daarvandaan aangesleept worden  :huh: Moet niet gekker worden ... ;)

Enfin, blijft staan dat het in die richting zal zitten. Vermoed ook niet dat er veel meer uit gaat komen. Behalve dan dat we hier dus over 5 jaar geen Sparren meer hebben want die zijn omzeep geholpen door een "onverwacht" opgedoken Georgische Takluis  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arthur

Groeten, Arthur

spinnenvrouw

Cinara (ofzo).  Zie verder Blackman & Eastop, Aphids on the worlds trees, met tabellen per plantengroep. Online te raadplegen.
Cinara herken je aan de waardplant (coniferen); breed lichaam (nou ja, voor een bladluis); korte antennen, laatste lid met korte Pt; siphonen kegelvormig (vulkaantjes) of ringvormig op groot scleriet; harig.

Uit het lijstje van Arp vallen de volgende genera zeker af:
Tuberolachnus  zit op wilg en heeft een haaievin op de rug, zie hier
Maculolachnus zit op Roos, je ziet ze zelden want ze zitten op de wortels en komen in de herfst omhoog om eieren af te zetten. Als je rozen het slecht doen kan het hier aan liggen.
Trama en Protrama hebben idioot lange achtertarsen en zitten op wortels van kruiden. Eén soort op Tamarisk, centraal Azie.
Longistigma uit Noord Amerika, Himalaya en Taiwan.
Stomaphis heeft een idioot lang rostrum, veel langer dan het lichaam.
Eulachnus en Essigiella hebben een langwerpig lichaam.

Arjan, als je luizen onder de microscoop wilt bekijken moet je ze niet prakken maar uitkoken en platslaan. Als je ze prakt kun je ze nog toetsen op DNA, maar ik betwijfel of je dat soort apparatuur op je keukentafel hebt staan  ;D
Jacomijn Prinsen

arjan.kop

 ;D ik moet me die techniek maar eens eigen gaan maken. Prakken kan ik al. DNA-werk heette bij ons 'slakken prakken'.

spinnenvrouw

Citaat van: arjan.kop op december 09, 2012, 17:30:00 PM
;D ik moet me die techniek maar eens eigen gaan maken.
Een week in alcohol laten staan om de waslaag kwijt te raken (als je verwarmt gaat het sneller). Verwarmen in loog (10% KOH, maar die concentratie mag ook minder) tot de lichaamsinhoud is opgelost, loog uitspoelen (water toevoegen, poosje laten staan, afgieten en water toevoegen, laten staan).  Insluiten op microscoopglaasje. Afhankelijk van het insluitmiddel moet je soms nog ontwateren.
Jacomijn Prinsen

arjan.kop

Thanks, dat moet lukken. Je behoudt dus alle chitineuze delen en het platslaan blijft beperkt tot de druk van een dekglas, als ik het goed heb?

spinnenvrouw

Jacomijn Prinsen

Arthur

Dus als ik het goed begrepen heb is het Cinara sp.,  vermoedelijk Cinara confinis. Behalve deze soort kan ook Cinara pini zijn.
Dan pas ik de waarneming aan naar Cinara sp.
Groeten, Arthur

spinnenvrouw

Inderdaad, Cinara spec. is de beste optie.  Het is een groot genus, en het beest wat Naturalis gedetermineerd heeft komt niet van jouw boom.
Zou je aan de waarneming  nog de naam van de waardplant kunnen toevoegen (genus is al mooi, hoewel, wie heeft er een flora voor Georgie? misschien iemand op het plantenforum?), en aanklikken dat het geen inheems beest is maar een escape?

Jacomijn Prinsen