Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Misschien moesten alle kip-etende tegenstanders in het vervolg de kip laten staan en (Huis) kraaien op het menu zetten die overal rondscharrelen.
Win-win situatie.

Theo Linders

oke reactie van Colin Ryal, hij denkt dat het waarschijnlijk de eerste zijn voor Madagascar, toch een leuke ontdekking als je hier komt om naar slakken en guava te kijken :p.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Klaas van Dijk

Citaat van: Theo Linders op januari 02, 2014, 16:53:18 PMoke reactie van Colin Ryal, hij denkt dat het waarschijnlijk de eerste zijn voor Madagascar, toch een leuke ontdekking als je hier komt om naar slakken en guava te kijken :p.

hoi Theo,

Hartstikke mooi dat je al zo vlot reactie krijgt. Gelukkig dat je wat foto's hebt gemaakt. Wellicht een idee om, zeker als het inderdaad nog nergens staat beschreven, om er ook even een kort stukje over te schrijven voor Dutch Birding. Hoeft maar heel kort (met een foto), maar dan is het wel goed gedocumenteerd.

Leuk om op deze manier even met Madagascar te communiceren (land staat ook nog op mijn wensenlijst). Veel succes met je verblijf (wat doe je daar precies)?

Groetjes, Klaas

Theo Linders

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 02, 2014, 16:59:04 PM
Citaat van: Theo Linders op januari 02, 2014, 16:53:18 PMoke reactie van Colin Ryal, hij denkt dat het waarschijnlijk de eerste zijn voor Madagascar, toch een leuke ontdekking als je hier komt om naar slakken en guava te kijken :p.

hoi Theo,

Hartstikke mooi dat je al zo vlot reactie krijgt. Gelukkig dat je wat foto's hebt gemaakt. Wellicht een idee om, zeker als het inderdaad nog nergens staat beschreven, om er ook even een kort stukje over te schrijven voor Dutch Birding. Hoeft maar heel kort (met een foto), maar dan is het wel goed gedocumenteerd.

Leuk om op deze manier even met Madagascar te communiceren (land staat ook nog op mijn wensenlijst). Veel succes met je verblijf (wat doe je daar precies)?

Groetjes, Klaas

Ik doe hier mijn stage bij de Madagascar Fauna & Flora Group, ik doe een landslakkeninventarisatie in Betampona Reserve en ik kijk naar het effect van de invasieve Psidium cattleianum (guava, boom red.) op de landslakkenfauna, in termen van species richness, diversity & composition ;)

Bij wie zou ik moeten zijn als ik een stukje voor DB wil schrijven?
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Klaas van Dijk

hoi Theo,

Klinkt erg leuk en je hebt het er vast enorm naar je zin. Psidium cattleianum = aardbeiguave (in ieder geval volgens Wikipedia).

Stukje voor DB kan gewoon naar de redactie worden verzonden. Op http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=47 staan een hele rij e-mail adressen van verschillende leden van de redactie als je hier eerst eens even contact over wilt opnemen.

Maar er is ook wat voor te zeggen om pas een stukje te schrijven als je weer teruggaat naar Nederland, omdat je schreef dat je nog wel (een paar maal) terugkomt op deze locatie. M.i. het beste om wat te schrijven als je alles eerst hebt gezien / gedocumenteerd wat zo op je weg komt. Kan dus ook geen kwaad om even goed te bekijken / onderzoeken of er ook daadwerkelijk al ergens wordt gebroed, om welke aantallen het precies gaat (en noem maar op). Is wel handig om in het Engels te doen (maar ook dat hoeft niet persé). DB is een laagdrempelig tijdschrift wat m.i. altijd open staat voor dit soort -kleine- mededelingen. Redactie is erg behulpzaam bij de tot standkoming van artikelen (heb er zelf zeer goede ervaringen mee). Je mag e.e.a. ook best wel eens eerst met mij overleggen (o.i.d.); ik heb in ieder geval aardig wat bronnen over Huiskraai. Stuur me rustig een e-mail.

Zo even voldoende?

Groetjes, Klaas

Theo Linders

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 02, 2014, 17:45:25 PM

Zo even voldoende?

Groetjes, Klaas

Jahoor, bedankt. Ik ga me eerst weer even focussen op de slakken, daar zitten tenminste nieuwe soorten voor de wtenschap tussen, toch boeiender ;).
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Ik vroeg me af of iemand me iets kan vertellen of er in 2013 broedbiologisch onderzoek is uitgevoerd bij de Hoekse Huiskraaien en, indien het geval, er ook al iets bekend is over de uitkomsten. Zijn er, bijvoorbeeld, in 2013 met zekerheid vliegvlugge jongen gezien, zo ja hoeveel? Of komt hier t.z.t. een publicatie over?

Is er ook iemand die al iets weet wanneer de Hoekse Huiskraaien met wortel en tak uitgeroeid zullen gaan worden? Iemand enig idee wat er gaat gebeuren met de gevangen Hoekse Huiskraaien? Worden ze doodgemaakt & weggeflikkerd (vuilnisvat/ Rendac)? Of worden ze beschikbaar gesteld voor onderzoek (biometrie, inwendig onderzoek, DNA, etc.) cq. komen één of meer exemplaren in musea terecht?

Alvast vriendelijk bedankt en bij voorbaat mijn excuses mocht deze informatie toch ergens al op internet zijn te vinden.

Klaas

bert regensburg

#1177
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 05, 2014, 20:15:00 PM
Is er ook iemand die al iets weet wanneer de Hoekse Huiskraaien met wortel en tak uitgeroeid zullen gaan worden? Iemand enig idee wat er gaat gebeuren met de gevangen Hoekse Huiskraaien? Worden ze doodgemaakt & weggeflikkerd (vuilnisvat/ Rendac)? Of worden ze beschikbaar gesteld voor onderzoek (biometrie, inwendig onderzoek, DNA, etc.) cq. komen één of meer exemplaren in musea terecht?
Alvast vriendelijk bedankt en bij voorbaat mijn excuses mocht deze informatie toch ergens al op internet zijn te vinden.
Klaas
Beste Klaas,
Zo'n maand geleden (op 19-12) hield de Werkgroep Exoten (zie:
http://www.werkgroepexoten.nl ) een themabijeenkomst over het onderwerp: " Hoe moeten we nu eigenlijk omgaan met exoten?, over perceptie, risicobeoordeling en beleid". Het gezelschap bestaat merendeels uit mensen die professioneel iets met exoten te maken hebben: beleidsmakers, wetenschappers,  beleidsuitvoerders etc. Lezingen werden ondermeer gehouden door een medewerkster van de beleidsdirectie Natuur & Biodiversiteit, Ministerie EZ (deze afdeling adviseert de Staatssecretaris) en door de chef van TIE (Team Invasieve Exoten), het onderdeel van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, dat op zijn beurt de beleidsdirectie weer adviseert op grond van Risicoanalyses (in het geval van de Huiskraai het bekende SOVON-rapport). Tijdens en na de bijeenkomst heb ik er bij deze mensen op aangedrongen om, in het geval de Huiskraaien inderdaad worden opgeruimd (zie onder), de stoffelijke resten niet in de container te laten verdwijnen, maar aan de wetenschap en/of musea ter beschikking te stellen (snel invriezen dus). Mij is medegedeeld dat men op het ministerie daar wel oren naar heeft. Bovendien bleek dat twee gegadigden zich al bij het Ministerie hadden gemeld: Naturalis en Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Er moest nog wel over worden onderhandeld. Of deze twee instellingen alleen de collectie willen aanvullen of ook iets willen uitzoeken zul je zelf aan hen moeten vragen (resp. de conservatoren Steven van der Mije en Kees Moeliker).
Of het allemaal gaat lukken moet je maar afwachten. Er is een precedent: op bovengenoemde bijeenkomst is mij niet duidelijk geworden wat er met de Kaapverdische Mus is gebeurd, die eind mei 2013 tijdens of na de poging de vier mussen te vangen het leven heeft gelaten.
Over het lot van de Huiskraaien: hoewel iedereen had verwacht dat na de uitspraak door de Raad van State op 18-12 meteen de volgende dag de firma Duke in Hoek van Holland in de loopgraven zou liggen, blijkt het toch iets anders te werken. Als ik het goed begrepen heb, gaat bovengenoemde beleidsdirectie naar aanleiding van de gerechtelijke uitspraak eerst weer een advies aan de Staatssecretaris geven. Pas als deze voor eliminatie beslist, laat TIE als beleidsuitvoerende instantie via de provincie Zuid-Holland de firma Duke uitrukken. Daardoor hebben de vogels 2014 nog net gehaald.
Als iemand bereid is de Huiskraaien onderdak te verlenen en kan garanderen dat ze niet kunnen ontsnappen (met de laatste stormen zijn in het land weer heel wat papegaaiachtigen en uilen vrijgekomen), is het ministerie zelfs bereid de bouw van een onderkomen te helpen meefinancieren, als de gastheer maar voor het verdere onderhoud van huis en dieren zorgt. Een laatste kans voor het "Comité Huiskraaien Onderduik". 



m.vr.gr.
Bert Regensburg

Gert Ottens

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 05, 2014, 20:15:00 PM
Beste mensen,

Ik vroeg me af of iemand me iets kan vertellen of er in 2013 broedbiologisch onderzoek is uitgevoerd bij de Hoekse Huiskraaien en, indien het geval, er ook al iets bekend is over de uitkomsten. Zijn er, bijvoorbeeld, in 2013 met zekerheid vliegvlugge jongen gezien, zo ja hoeveel? Of komt hier t.z.t. een publicatie over?

Klaas

Volgens Sovon-Nieuws 26-4: 8 zijn er afgelopen broedseizoen 9 territoria Huiskraaien gevonden in Hoek van Holland en Den Haag, waarbij twee geslaagde broedgevallen plaatsvonden die in totaal 2-3 uitgevlogen jongen opleverden. Details worden schijnbaar later gepubliceerd.

HPM

Citaat van: Gert Ottens op januari 22, 2014, 11:14:36 AM
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 05, 2014, 20:15:00 PM
Beste mensen,

Ik vroeg me af of iemand me iets kan vertellen of er in 2013 broedbiologisch onderzoek is uitgevoerd bij de Hoekse Huiskraaien en, indien het geval, er ook al iets bekend is over de uitkomsten. Zijn er, bijvoorbeeld, in 2013 met zekerheid vliegvlugge jongen gezien, zo ja hoeveel? Of komt hier t.z.t. een publicatie over?

Klaas

Volgens Sovon-Nieuws 26-4: 8 zijn er afgelopen broedseizoen 9 territoria Huiskraaien gevonden in Hoek van Holland en Den Haag, waarbij twee geslaagde broedgevallen plaatsvonden die in totaal 2-3 uitgevlogen jongen opleverden. Details worden schijnbaar later gepubliceerd.

Voor zover mijn informatie strekt was het in Den Haag slechts een broedpoging. Ze zitten er ook niet meer.
En volgens de laatste gegevens uit Waarneming komen we nog maar vier exemplaren tekort ten opzichte van het begin van het siezoen vorig jaar (28/24).

Herman van der Meer

bert regensburg

A.s. dinsdag 28-1 is er een late middag/vroege avondbijeenkomst van de Sectie Biodiversiteit van de VVM (netwerk van milieuprofessionals) ten kantore van de VVM in Utrecht onder de titel "Invasieve exoten rukken op".
Als sprekers treden o.a. aan Wiebe Lammers van TIE (Team Invasieve Exoten) en Dick den Hertog van Duke Faunabeheer.
De laatstgenoemde spreker, die van de provincie ZH de ontheffing heeft gekregen om de Huiskraaien uit Hoek van Holland te verwijderen, zal spreken over "Aanpak van de Huiskraai".
Voor wie naar deze heren (en anderen) wil luisteren, met hen wil discussieren, een broodje eten of een borreltje drinken
en daar reiskosten en Euro 57,50 voor over heeft, zie verdere info op www.vvm.info/main.php?id=845.




m.vr.gr.
Bert Regensburg 

Klaas van Dijk

Beste Bert,

Zeer bedankt voor je nuttige aanvullingen. Eerder had de VVM ook al eens een vergelijkbare bijeenkomst over exoten en over hoe daar mee omgegaan moest worden.

Erg goed dat je op de bijeenkomst in december jl. er op hebt aangedrongen dat de kadavers niet zondermeer in het vuilnisvat worden gekieperd, maar dat ze voor de wetenschap ter beschikking gesteld worden.

Het maakt mij niets uit of de kadavers naar Naturalis en/of naar het Natuurhistorisch Museum Rotterdam gaan (of dat er een verdeling plaatsvindt, o.i.d.). Beide instanties ken ik als zeer serieus en als instanties die het geen enkel probleem vinden dat er aan de kadavers nader onderzoek wordt gedaan (zie de eindeloze lijst met publicaties over biologische voorwerpen die zich in beide musea bevinden). Voor alle duidelijkheid: ik heb geen plannen om hier zelf wat mee te doen. Dat laat ik graag aan anderen over.

Ook interessant om te lezen dat de recente uitspraak van de RvS aanleiding is voor de beleidsdirectie van het Ministerie om de zaak opnieuw goed door te nemen. De gang van zaken rond de Kaapverdische Mus is inderdaad erg vaag / vreemd / raadselachtig.

Vriendelijke groeten & nogmaals erg bedankt voor je reactie en voor je inspanningen.

Groetjes, Klaas

pdekrom

Beste Forumleden,

Mijn naam is Peter de Krom, documentair fotograaf en inwoner van Hoek van Holland. Sinds 2010 maak ik documentaire fotoverhalen over mijn eigenaardige geboortedorp. Dit in samenwerking met schrijver Freek Schravesande van NRC Handelsblad/NRC Next. Momenteel werken we aan ons 4e verhaal, namelijk de Huiskraai.

Om het verhaal vanuit alle perspectieven te kunnen duiden komen we graag in contact met mensen die zich uitgebreid bezig houden met het onderwerp. Beginnend met de vogelaar die naar Hoek van Holland reist voor een laatste aanzicht, telling of foto van de vogel. Daarnaast zijn we in gesprek met Duke Faunabeheer en de Faunabescherming. Ons gaat het om het hele verhaal, van het romantische begin tot het nu bittere einde.

Voor mij is het fotografisch vooral een uitdaging. Per toeval stuit ik soms op een vogelaar die de vogel bestudeert of een nietsvermoedende toerist die de vogel voert. Maar het liefst fotografeer ik iedere gelegenheid waarbij mensen actief zijn met dit onderwerp. Van een gesignaleerd nest tot bijv. het opzetten van het dier in het Natuur Historisch Museum Rotterdam. Hiervoor ben ik afhankelijk van de kennis van anderen.

Ben je in Hoek van Holland voor een telling of laatste aanblik? Weet je iets over andere activiteiten. Tips zijn ontzettend welkom.

Met hartelijke groet en dank,

Peter de Krom
www.peterdekrom.com
post@peterdekrom.com
0641249432

hiskodevries

Peter, ik zou in elk geval zorgen dat je deze foto mag gebruiken http://waarneming.nl/foto/view/4280257
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Yeronimo

Mooi dat je hiermee bezig gaat Peter! Dat is een moeilijke maar prachtige uitdaging.

Op welk termijn wil je dit ongeveer af hebben? Dan weet ik of het nog nut heeft contact te zoeken als ik bijvoorbeeld over een maand die kant op ga (als ze dan nog niet opgeruimd zijn). Ook voor medevogelaars is dit wellicht handig die met dezelfde vraag zitten.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

pdekrom

Citaat van: hiskodevries op januari 23, 2014, 16:33:40 PM
Peter, ik zou in elk geval zorgen dat je deze foto mag gebruiken http://waarneming.nl/foto/view/4280257

Inderdaad Hiskus, wat ik die graag zelf gemaakt... 
Citaat van: Yeronimo op januari 23, 2014, 16:34:42 PM
Mooi dat je hiermee bezig gaat Peter! Dat is een moeilijke maar prachtige uitdaging.

Op welk termijn wil je dit ongeveer af hebben? Dan weet ik of het nog nut heeft contact te zoeken als ik bijvoorbeeld over een maand die kant op ga (als ze dan nog niet opgeruimd zijn). Ook voor medevogelaars is dit wellicht handig die met dezelfde vraag zitten.

Er staat nog geen termijn voor. Ik volg het allemaal tot het bittere eind. Dus als je in de buurt bent, ook al is het over een maand dan hoor ik het graag!

Groeten, Peter

garryb

CiteerPeter, ik zou in elk geval zorgen dat je deze foto mag gebruiken http://waarneming.nl/foto/view/4280257

:o 

Plagiaat!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

snwja3

CiteerInderdaad Hiskus

Rare jongens, die Romeinen!
;)
Wietze Janse

Merijn van den Hoogenhoff

Ik ben meestal de knuppel in het hoenderhok. Ik ben namelijk van mening dat de huiskraai (net als de sneeuwuilen nu) pioniers zijn en geen exoten. Ze kiezen zelf voor de reis naar het ongewisse. Dat doen dieren al vele duizenden (zo niet miljoenen) jaren. Of het nu met de straalstroom of een vrachtschip is, ze kiezen zelf om aan boord te gaan in de hoop op een beter leven. (steenmarter doet het ook)
Deden wij ook net na de oorlog toch? Maar goed tot zover mijn mening over meeliftende dieren.

Dan het vangen cq afschieten van de huiskraai. Als je ze nou vangt (denk ook aan de Pallas eekhoorn) heb dan het mededogen om ze te doden i.p.v. in een hok of opvang te zetten. Deze dieren zullen het in ieder geval niet als een daad van mededogen beschouwen om de rest van hun leven opgesloten te zitten. Als ze dan weg moeten (niet van mij trouwens) maak ze dan dood. Als dat halfzachte antropomorfische gedoe van "ach god en dood maken is zielig". De dood is soms beter dan levenslang.

Belangrijker is trouwens dat ik geloof in het Naardermeer scenario Ik hoor jullie denken het wat?? Dat is een term die ik bedacht heb voor hetgeen ooit in het Naardermeer is gebeurd. Daar zaten de laatste lepelaars op een kluitje te broeden (op de grond). Toen het water er omheen droog viel, vrat de vos een groot aantal lepelaars op. Moord en brand werd er geschreeuwd. Nu meer dan 20 jaar later wijst alles (en ook onderzoek) uit dat dit voorval ervoor heeft gezorgd dat de lepelaar een schop onder z'n kont kreeg en zich is gaan verspreiden en weer in bomen is gaan broeden. Met als resultaat een gezonde grote populatie lepelaars.
Zie hier wat er naar mijn mening zal gebeuren als je op de huiskraai gaat jagen. De jager (lees vos) geeft de (over het algemeen zeer slimme kraai) een denkbeeldige schop onder zijn kont. En over 10 à 15 jaar zitten de huiskraaien op meerdere plekken in Nederland met meer exemplaren dan ooit tevoren.

Tot zover mijn mening / gedachten / droom?  Wie weet de toekomst zal het leren

Merijn
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Guus Peterse

Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op januari 23, 2014, 18:51:27 PM
Ik ben meestal de knuppel in het hoenderhok. Ik ben namelijk van mening dat de huiskraai (net als de sneeuwuilen nu) pioniers zijn en geen exoten. Ze kiezen zelf voor de reis naar het ongewisse. Dat doen dieren al vele duizenden (zo niet miljoenen) jaren. Of het nu met de straalstroom of een vrachtschip is, ze kiezen zelf om aan boord te gaan in de hoop op een beter leven. (steenmarter doet het ook)
Deden wij ook net na de oorlog toch? Maar goed tot zover mijn mening over meeliftende dieren.
Afgezien van een detail (ze kiezen niet zelf om aan boord te gaan, althans niet bewust, en doen dat ook niet in de hoop op een beter leven, het is gewoon toeval) helemaal met je eens.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Dylan


Ik heb geen idee hoe een redelijk intelligente vogel als de Huiskraai gevangenschap ervaart. Ik heb ook geen zicht op de kans op verdere verspreiding, alleen de constatering dat dat de afgelopen 20 jaar blijkbaar wel meegevallen is, in ieder geval niet in overeenstemming met de prognoses. Wie schrijft het rapport "Het uitblijven van de verwachte verspreiding van de Huiskraaien van Hoek van Holland"?


Bij Avifauna in Alphen aan den Rijn zit een populatie Rüppels Gier (ik meen ooit in beslag genomen, en door Avifauna geadopteerd) met een kleinere gierensoort erbij, en in dezelfde volière een groep Schildraven. Die Schildraven zien er in ieder geval niet gefrustreerd uit. Jan Harteman kan er wellicht iets meer over vertellen. Voor een dierentuin met voldoende ruimte, met met het gegeven dat coëxistentie met een groep gieren mogelijk is, is de Huiskraai dan wellicht ook een optie. Het zal in ieder geval wat PR geven.


Tegelijkertijd vraag ik me af of, als ze dan toch weg moeten, doden van de vogels niet beter is. En gevoelsmatig zeg ik "lekker laten zitten".
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

HPM

Citaat van: Dylan op januari 24, 2014, 07:41:36 AM

...
Wie schrijft het rapport "Het uitblijven van de verwachte verspreiding van de Huiskraaien van Hoek van Holland"?
...


Dat lijkt me nou een prima taak voor Sovon.  Gewoon de feiten op een rijtje.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op januari 24, 2014, 08:32:48 AM
Citaat van: Dylan op januari 24, 2014, 07:41:36 AM

...
Wie schrijft het rapport "Het uitblijven van de verwachte verspreiding van de Huiskraaien van Hoek van Holland"?
...


Dat lijkt me nou een prima taak voor Sovon.  Gewoon de feiten op een rijtje.
Even los van alle verdere emoties, zo simpel is het niet te stellen dat de soort niet verder zal uitbreiden. Volgens mij is er namelijk een bekend scenario dat een soort vele jaren op het randje kan voortleven met slechts enkele exemplaren. Wordt die periode ( die soms tientallen jaren kan duren ) succesvol overbrugt, dan kan de soort opeens explosief toenemen. Waardoor? Geen idee, misschien door nieuwe genetische input? (Wat dat betreft is die bleke huiskraai interessant! ). Halsbandparkiet en nijlgans zijn daar goede voorbeelden van. Om te zeggen dat de huiskraai niet toeneemt en niet verspreid is dus mogelijk voorbarig.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

De opsomming van mogelijke huiskraaigerelateerde rampen waar het Sovon-rapport mee aan elkaar is gelijmd (waaronder exponentiele groei) is echter zéker voorbarig.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Tja, koffiedik kijken.
De populatie is al een jaar of 7 min of meer stabiel en neemt eerder af dan toe.
Afgelopen jaar van de potentiele 14 paar 9 territoriaal vastgesteld waaruit 2-3 jongen zijn uitgevlogen die vooralsnog niet in de getelde aantallen op Waarneming zijn terug te vinden. Integendeel: ten opzichte van een jaar geleden zijn we er vier kwijt (2 potentiele paren).
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Douwe van der Ploeg

Misschien een hele domme vraag, maar is er überhaupt iets bekend over de verhouding mannetjes/vrouwtjes? Valt dat te zien bij deze beestjes?
Douwe van der Ploeg

henksluis

Sneeuwuilen schijnen zich ook via schepen te verplaatsen.
Nog even en Sneeuwuilen worden door de Nederlandse overheid officieel aangewezen als invasieve exoot.
greetings from Dandified vulture