Hoofdmenu

Gele composiet

Gestart door M.V.S, november 11, 2012, 17:36:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.V.S

Is er iemand die me hier mee op weg kan helpen? Soort havikskruid?

http://waarneming.nl/waarneming/view/72091512
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2012-11-11 Etten-Leur - Brakkenstraat e.o.
Foto's:









Groetjes, Marc

RutgerB

Havikskruid inderdaad. Stijf of bos- denk ik. In het najaar nog moeilijker te onderscheiden.

M.V.S

Ik zal nog eens in de sleutel duiken. Bedankt alvast
Groetjes, Marc

Windekind

#3
Wat een merkwaardige Hieracium.
Ongetand blad.
Sterk afstaande omwindselbladen.
Een rare H. umbellatum?, maar de bloeiwijze is niet umbellatum  ??? :o
Toch H vulgatum ? Lijkt het meest op vulgatum vind ik. Maar waar is het rozet ? En hoeveel stengelbladen zijn er nu eigenlijk per plant ???
Of toch H laevigatum ?
Boshavikskruid lijkt me iig niet op basis van habitus.

Een lastig ding. Zo met alleen foto's iig echt iets voor een Hieracium-expert m.i.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

M.V.S

#4
Ik zal deze week eens teruggaan om wat detailfoto's te maken, dat zal vast helpen. Overigens heb ik helemaal geen verstand van deze groep planten, dus mijn eerste ingeving kan ook zomaar onjuist zijn. Misschien is het toch wel iets anders.
Groetjes, Marc

Rense Haveman

Marc maakte me opmerkzaam op deze foto's en daarom reageer ik op een ouder bericht.

De foto's tonen een typisch maaibeeld van havikskruid: de bladeren worden a-typisch, uit alle bladoksels komen slierterige, weinig bloemen dragende bloemstelen. Dergelijke planten zijn meestal niet tot op soortsniveau te benoemen. Dat is in dit geval overigens niet zo'n probleem, want de afstaande omwindselblaadjes onder de bloemen wijzen tamelijk eenduidig op schermhavikskruid, Hieracium umbellatum. En daarvan hebben we maar 1 soort (i.t.t. de andere groepen (murorum, vulgatum, laevigatum en sabaudum), waarvan we veelal >20 hebben!)
Groet! Rense

havikskruiden!

M.V.S

Bedankt voor het meedenken! havikskruiden  :rolleye:
Groetjes, Marc