Oosterse Zwarte Roodstaart Rolde

Gestart door Theovanv, november 08, 2012, 14:43:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Theo van Veenendaal

Steven Wytema

MOGELIJKE
Citaat van: Theovanv op november 08, 2012, 14:43:26 PM
Oosterse Zwarte Roodstaart in Drenthe! http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=49798&page=1


(maar hij ziet er op zich wel goed uit... hp formule nog moeilijk te bepalen)
Steven Wytema


Theovanv

Citaat van: Steven Wytema op november 08, 2012, 14:46:36 PM
MOGELIJKE
Citaat van: Theovanv op november 08, 2012, 14:43:26 PM
Oosterse Zwarte Roodstaart in Drenthe! http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=49798&page=1


(maar hij ziet er op zich wel goed uit... hp formule nog moeilijk te bepalen)
nieuwe info:

Sander Bot om 08-11 14:48:we staan met DB 27:3 in de hand in het veld,en alles klopt, inclusief hp formule zo lijkt het. Eerste winter man. Inmiddels zijn er goede foto's. Zit rustig tp op akker.
Theo van Veenendaal

Rene Janssen

René Janssen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Ottens

Begrijp net dat de lengteverhouding tussen p5-6 en p7 van de vogel in kwestie 1:2,19 is. Precies het gemiddelde voor phoenicuroides.

Folkert Jan

Citaat van: Gert Ottens op november 08, 2012, 16:50:07 PM
Begrijp net dat de lengteverhouding tussen p5-6 en p7 van de vogel in kwestie 1:2,19 is. Precies het gemiddelde voor phoenicuroides.

Srry heb de latijnse namen zo niet paraat. Welk taxon bedoel je in het nederlands?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

Citaat van: rnbflavour op november 08, 2012, 17:06:05 PM
Citaat van: Gert Ottens op november 08, 2012, 16:50:07 PM
Begrijp net dat de lengteverhouding tussen p5-6 en p7 van de vogel in kwestie 1:2,19 is. Precies het gemiddelde voor phoenicuroides.

Srry heb de latijnse namen zo niet paraat. Welk taxon bedoel je in het nederlands?
Het goede taxon
Steven Wytema


jvdlaan

Citaat van: Rene Janssen op november 08, 2012, 15:08:59 PM
En wat zijn hier de split-kansen? :angel: ;D

We wachten er al 9 jaar op na het verschijnen van het geval in najaar 2003  :( .

Theovanv

Hoe zeker mag je zijn als de handpenformule past op Phoenicuroides en niet op hybride en geluid past op Zwarte Roodstaart en niet op Gekraagde en qua uiterlijk verder de indruk wekt van Phoenicuroides? Zijn er nog complicerende factoren?

Over het verschil met hybriden vond ik het volgende van Laurens B. Steijn:

Citeer1 de kleur van de onderborst, buik en flank van P o phoenicuroides is meer uniform dan bij hybriden; 2 hybriden hebben vaak een lichte vleugelvlek (niet bij P o phoenicuroides); 3 hybriden hebben op de midden- en onderbuik een lichte/witte kleuring, vergelijkbaar met Gekraagde Roodstaart; P o phoenicuroides is hier uniform oranje-rood gekleurd; 4 P o phoenicuroides heeft een versmalling op de buitenvlag van p3-6 (gelijk aan andere ondersoorten van Zwarte Roodstaart), bij hybriden is dit op p3-5 en soms op p6 maar dan minder duidelijk en korter; en 5 hybriden hebben een andere vleugelformule wat resulteert in een andere lengteverhouding tussen p5-6 en p6-7; bij hybriden is dit 1:1.2 tot 1:1.3, terwijl dit bij P o phoenicuroides gemiddeld 1:2.19 is (bandbreedte van 1:1.57 tot 1:3.0).

En even vooruitlopend op de determinatie, als we het hebben over splitkansen, ik kwam het volgende tegen:

CiteerThere is an interesting paper on the taxonomy of Black Redstarts by Ertan (2006) which concluded that Eastern Black Redstart, phoenicuroides (and rufiventris) were the most divergent subspecies in the Black Redstart complex, and that they appear to be more closely related to Hodgson's Redstart Phoenicurus hodgsoni than Western Black Redstart gibraltariensis (and aterrimus) and as such may warrant full species status. Steijn (2005) also suggested there might be merit in treating phoenicuroides (and rufiventris) as a separate species. This is also reported in Slack (2009).
Theo van Veenendaal

Gert Ottens

Citaat van: Theovanv op november 08, 2012, 19:57:40 PM
Hoe zeker mag je zijn als de handpenformule past op Phoenicuroides en niet op hybride en geluid past op Zwarte Roodstaart en niet op Gekraagde en qua uiterlijk verder de indruk wekt van Phoenicuroides? Zijn er nog complicerende factoren?

Over het verschil met hybriden vond ik het volgende van Laurens B. Steijn:

Citeer1 de kleur van de onderborst, buik en flank van P o phoenicuroides is meer uniform dan bij hybriden; 2 hybriden hebben vaak een lichte vleugelvlek (niet bij P o phoenicuroides); 3 hybriden hebben op de midden- en onderbuik een lichte/witte kleuring, vergelijkbaar met Gekraagde Roodstaart; P o phoenicuroides is hier uniform oranje-rood gekleurd; 4 P o phoenicuroides heeft een versmalling op de buitenvlag van p3-6 (gelijk aan andere ondersoorten van Zwarte Roodstaart), bij hybriden is dit op p3-5 en soms op p6 maar dan minder duidelijk en korter; en 5 hybriden hebben een andere vleugelformule wat resulteert in een andere lengteverhouding tussen p5-6 en p6-7; bij hybriden is dit 1:1.2 tot 1:1.3, terwijl dit bij P o phoenicuroides gemiddeld 1:2.19 is (bandbreedte van 1:1.57 tot 1:3.0).

En even vooruitlopend op de determinatie, als we het hebben over splitkansen, ik kwam het volgende tegen:

CiteerThere is an interesting paper on the taxonomy of Black Redstarts by Ertan (2006) which concluded that Eastern Black Redstart, phoenicuroides (and rufiventris) were the most divergent subspecies in the Black Redstart complex, and that they appear to be more closely related to Hodgson's Redstart Phoenicurus hodgsoni than Western Black Redstart gibraltariensis (and aterrimus) and as such may warrant full species status. Steijn (2005) also suggested there might be merit in treating phoenicuroides (and rufiventris) as a separate species. This is also reported in Slack (2009).

Interessant om te weten wat men bij deze splitvoorstellen wil doen met o.a. ochruros en semirufus...

ealblas

In de lijst van WP-vogelnamen op de DB website staat de volgende indeling en dus een mogelijke '3-way split':

- Western Black Redstart P o gibraltariensis (en vermoedelijk ook aterrimus)
- Caucasian Black Redstart P o ochruros
- Eastern Black Redstart P o semifurus/phoenicuroides

Eric Jan.
Eric Jan Alblas

Rutger

Weet iemand of er op dit moment gezocht wordt naar de roodstaart?
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!


Albert de Jong

#14
Dag,
Even over de handpenformule van de Oosterse zwarte roodstaart. In het veld kon ik de verhouding p5-6/p6-7 niet goed inschatten. Dat is echt een fotoklusje. Nu ik inzoom op wat foto's, vind ik de verhouding best fors. Het lijkt meer dan 1:2:19. Nu werk ik niet met Photoshop en ben ik niet handig met berekeningen in fotoprogramma's. Is met het onderstaande plaatje zichtbaar te maken wat de verhouding is? Ik ben benieuwd. Of heb ik een educatief plaatje gemist?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

theomuusse

Ik meet 10 mm en 26 mm. Dus 1: 2,6
Ik meet van de zwarte rand tot de zwarte rand omdat de afgesleten witte toppen niet meer objectief te meten zijn.

THeo

ps, dat missen van een wingpanel, dat mis ik dan weer.

Marnix

#16
Ik heb net toevallig de verhouden p5-p6 : p6-7 op een digiscoop foto van mezelf nagemeten. Ik had alles flink uitvergroot in paint en heb toen afstanden p5-p6 = 1,80 cm en p6-p7 = 3,95 cm. De ratio is dan dus 1:2,194444. Klopt dus helemaal op mijn foto. Plaatje is toegevoegd.


***edit***
Als ik het witte randje niet meereken dan kom ik op een ratio van 1:2,23 op basis van deze foto.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

rudieh

Gisteren in Paessens ook een zwarte roodstaart gezien en door mijn medewaarnemer op de foto gezet, foto bij de waarneming geplaatst, ik denk dat zelf dat dit ook wel een oosterse kan zijn, heb op dit moment nog geen foto's van de handpennen(weet ook niet of ze er wel zijn) maar mischien kan iemand hier zo ook al iets over zeggen. Foto staat bij de waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72063095
groet rudie huiting

Vincent Hart

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen krijgen, Rudie ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

Citaat van: ealblas op november 09, 2012, 19:01:02 PM
In de lijst van WP-vogelnamen op de DB website staat de volgende indeling en dus een mogelijke '3-way split':

- Western Black Redstart P o gibraltariensis (en vermoedelijk ook aterrimus)
- Caucasian Black Redstart P o ochruros
- Eastern Black Redstart P o semifurus/phoenicuroides

Eric Jan.


Ben benieuwd daar de argumentatie achter deze '3-way split', zeker aangezien semirufus en phoenicuroides nogal allopatrisch zijn.

August

August van Rijn

Jeroen Nagtegaal

Daaruit kan een poging gedaan worden voor het veiligstellen van DNA. Wellicht iets voor Peter de Knijff?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marnix

Is al geregeld. We gaan een poging doen. Ik heb gisteren ook al 4 van die jongens verzameld bij de Rolde vogel.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Ben Wielstra

Hey interessant, kan iemand me vertellen wat er aan Zwarte Roodstaart gedaan is?

(Heeft hier niks mee te maken maar er is trouwens pas een artikel over gekraagde uitgekomen waarin een bizar genetisch patroon gevonden werd: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ece3.398/abstract)

Marnix

Citaat van: Ben Wielstra op november 11, 2012, 20:32:30 PM
Hey interessant, kan iemand me vertellen wat er aan Zwarte Roodstaart gedaan is?
Ik weet het niet exact, wel dat vorig jaar in de UK ook een Oosterse Zwarte Roodstaart mbv een sequentie verkregen uit poo als zeker is gedetermineerd: http://birdingfrontiers.com/2012/02/16/dna-of-kent-eastern-black-redstart/ Er is dus een sequentie van phoenicuroides bekend.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com


C.Dekker

Heb de waarneming waar bij vermeld stond dat ik ontlasting verzameld had verwijderd inmiddels Marnix een mail gestuurd.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock



hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0