Hoofdmenu

Pestvogels!

Gestart door Patrick1977, november 07, 2012, 16:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marwin

Ok, ja nog ff de winter afwachten dus.

Ik woon zelf in Zwolle waar momenteel 1 zit, maar de meeste pestvogels in Zwolle zijn ook in de maanden januari t/m maart gezien.



Erwin Reinstra

#211
Mijn indruk is eigenlijk dat de pestvogels simpelweg sterk "on the move" zijn momenteel. Er zijn/ worden veel overvliegers gemeld (al dan niet vanaf telposten) en ook veel erg kort aanwezige vogels. Langer aanwezige groepen op besrijke plaatsen werden volgens mij aanvankelijk eerst (steeds) groter door extra aanvoer en vervolgens nu snel weer kleiner; ik denk puur door wegtrek en dan vooral naar G-B (in bijv. Belgie blijven de aantallen laag). Ook al zijn er in NL op veel plaatsen nog best veel bessen, de trekdrang is gewoon te sterk. Het lijkt nu een beetje op wat betreft de aanvoer (wellicht even wachten op de volgende lading uit het noorden, of het blijft hierbij...).
Ik heb geen kaartje o.i.d. paraat, maar verder kende de verspreiding/ intocht de afgelopen tijd m.i. in zowel ruimte als tijd duidelijk een NO -> ZW-richting (grootste aantallen van Waddeneilanden naar kop van N-H (Hoorn/ Alkmaar/ Castricum) naar Zuid-Holland-Zeeland (Leiden,  Delfland, Barendrecht, Hellevoetsl., Middelburg/Vlissingen). Op zich een logische trekroute natuurlijk. Misschien dat de doortrekkers later (voorjaar?!?!) hier weer verschijnen.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


HPM

Hierbij wat gegevens over de P*stvogels van Barendrecht. De overvliegers heb ik weggelaten, evenals een los doorgegeven geringd exemplaar.
Het gaat dan om 176 meldingen door 132 waarnemers. Een waarnemer heeft in zes dagen 13 waarnemingen doorgegeven (waarvan een van 35 overvliegers)
De eerste grafiek geeft in feite het verloop van de twitch weer en goed te zien is hoe daardoor op de 11e maximaal 80 vogels (gemiddeld 60) in Waarneming zijn veranderd in bijna 2900. Over de hele periode zijn er ruim 7700 ingevoerd.
Het is wel duidelijk dat het aantal na de 11e is afgenomen en na de 14e nogmaals. Je zou ook kunnen concluderen dat het aantal op de 10e en 11e afwijkend hoog is. Het is ook maar gebaseerd op 2 en 1 opgaven van de 39 en 57. Zeer lage aantallen zijn trouwens ook zeldzaam, wat wel te zien is aan het gemiddelde. Maar dan nog blijft er een grote variatie in de opgegeven aantallen zitten.
Het gemiddelde over de hele periode is 44 exemplaren.


Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Modest Moose op november 16, 2012, 18:57:14 PM
...
Ik heb geen kaartje o.i.d. paraat, maar verder kende de verspreiding/ intocht de afgelopen tijd m.i. in zowel ruimte als tijd duidelijk een NO -> ZW-richting (grootste aantallen van Waddeneilanden naar kop van N-H (Hoorn/ Alkmaar/ Castricum) naar Zuid-Holland-Zeeland (Leiden,  Delfland, Barendrecht, Hellevoetsl., Middelburg/Vlissingen). Op zich een logische trekroute natuurlijk. Misschien dat de doortrekkers later (voorjaar?!?!) hier weer verschijnen.

Hou er rekening mee dat het verspreidigsbeeld voor een groot deel een artefact is, veroorzaakt door waarnemersdichtheid. De driehoek ruwweg van Biesbosch - Hoek van Holland - Noordwijk is daar een goed voorbeeld van. Die zie je bij de meeste soorten.
Overigens heb je op Waarneming natuurlijk altijd een kaartje paraat http://waarneming.nl/soort/maps/306?from=2012-09-01&to=2012-11-17&grid=1000&;
Herman van der Meer

Erwin Reinstra

Die "standaard"kaartjes ken ik, maar ik bedoelde eigenlijk meer van die fancy "bewegende" rode stippenkaarten over verschillende dagen of weken die wel eens (door jou?!?!) gemaakt/ getoond zijn om invasies/ influxen mooi in tijd en ruimte in beeld te brengen.
En volgens mij kan/ kon ook iedereen die zelf ook aanmaken en bekijken, weet alleen even niet meer hoe..
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Robertmeer

#215
Citaat van: Modest Moose op november 17, 2012, 20:23:19 PM
Die "standaard"kaartjes ken ik, maar ik bedoelde eigenlijk meer van die fancy "bewegende" rode stippenkaarten over verschillende dagen of weken die wel eens (door jou?!?!) gemaakt/ getoond zijn om invasies/ influxen mooi in tijd en ruimte in beeld te brengen.
En volgens mij kan/ kon ook iedereen die zelf ook aanmaken en bekijken, weet alleen even niet meer hoe..
Dat kan via Soorten en dan de optie Trends. Dan kom je hier terecht: http://waarneming.nl/start_presentie.php.
Dus een voorbeeld van alle tp-Pestvogels sinds 25 oktober: http://waarneming.nl/presentie.php?datum_va=20121025&weken=100&diergroep=1&soort=306&interval=d&akt=T
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

HPM

Deze maand is al het grootste aantal pestvogelwaarnemingen ingevoerd (bijna 1700) en daarmee ook de meeste exemplaren (bijna 30000)  ooit in een maand in Waarneming. Die records stonden op naam van oktober 2010.
Herman van der Meer

Tom1980

sbs 6 hart van nederland ,
Pestvogels in barendrecht toevallig net klein stukje gezien,
Paar vogelaars op de achtergrond,
Vanavond half 11.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

rob_voesten

Citaat van: Tom1980 op november 20, 2012, 19:20:13 PM
sbs 6 hart van nederland ,
Pestvogels in barendrecht toevallig net klein stukje gezien,
Paar vogelaars op de achtergrond,
Vanavond half 11.

Ja maar wat ze er over vertellen is larie koek. Ze zouden voor het laatst in 2005 gezien zijn in nederland. Dus hebben ze weer echt goed onderzoek gedaan.

Groejtes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Tom1980

Citaat van: rob_voesten op november 20, 2012, 19:23:34 PM
Citaat van: Tom1980 op november 20, 2012, 19:20:13 PM
sbs 6 hart van nederland ,
Pestvogels in barendrecht toevallig net klein stukje gezien,
Paar vogelaars op de achtergrond,
Vanavond half 11.

Ja maar wat ze er over vertellen is larie koek. Ze zouden voor het laatst in 2005 gezien zijn in nederland. Dus hebben ze weer echt goed onderzoek gedaan.

Groejtes Rob

Dat wist ik niet(vogel nog niet zo lang ;D)
Zal het eens opzoeken bij waarneming.nl
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

HPM

Citaat van: Tom1980 op november 20, 2012, 19:26:21 PM
Citaat van: rob_voesten op november 20, 2012, 19:23:34 PM
Citaat van: Tom1980 op november 20, 2012, 19:20:13 PM
sbs 6 hart van nederland ,
Pestvogels in barendrecht toevallig net klein stukje gezien,
Paar vogelaars op de achtergrond,
Vanavond half 11.

Ja maar wat ze er over vertellen is larie koek. Ze zouden voor het laatst in 2005 gezien zijn in nederland. Dus hebben ze weer echt goed onderzoek gedaan.

Groejtes Rob

Dat wist ik niet(vogel nog niet zo lang ;D )
Zal het eens opzoeken bij waarneming.nl

Als je omhoogbladert in sit topic kom jen het vanzelf tegen.
Herman van der Meer

Rikstar

Had je haast Herman  ;D    (normaal ben ik diegene die spelfouten maakt)
Nu weer ontopic

Citaat van: HPM op november 20, 2012, 19:29:41 PM
Citaat van: Tom1980 op november 20, 2012, 19:26:21 PM
Citaat van: rob_voesten op november 20, 2012, 19:23:34 PM
Citaat van: Tom1980 op november 20, 2012, 19:20:13 PM
sbs 6 hart van nederland ,
Pestvogels in barendrecht toevallig net klein stukje gezien,
Paar vogelaars op de achtergrond,
Vanavond half 11.

Ja maar wat ze er over vertellen is larie koek. Ze zouden voor het laatst in 2005 gezien zijn in nederland. Dus hebben ze weer echt goed onderzoek gedaan.

Groejtes Rob

Dat wist ik niet(vogel nog niet zo lang ;D )
Zal het eens opzoeken bij waarneming.nl

Als je omhoogbladert in sit topic kom jen het vanzelf tegen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

rob_voesten

Citaat van: rob_voesten op november 20, 2012, 19:23:34 PM
Citaat van: Tom1980 op november 20, 2012, 19:20:13 PM
sbs 6 hart van nederland ,
Pestvogels in barendrecht toevallig net klein stukje gezien,
Paar vogelaars op de achtergrond,
Vanavond half 11.

Ja maar wat ze er over vertellen is larie koek. Ze zouden voor het laatst in 2005 gezien zijn in nederland. Dus hebben ze weer echt goed onderzoek gedaan.


Zijn sins jaaren terug in nederland! grappig hoor om dat zo te horen.

Groeten
Groejtes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Yeronimo

Citaat van: rob_voesten op november 20, 2012, 19:23:34 PM
Citaat van: Tom1980 op november 20, 2012, 19:20:13 PM
sbs 6 hart van nederland ,
Pestvogels in barendrecht toevallig net klein stukje gezien,
Paar vogelaars op de achtergrond,
Vanavond half 11.

Ja maar wat ze er over vertellen is larie koek. Ze zouden voor het laatst in 2005 gezien zijn in nederland. Dus hebben ze weer echt goed onderzoek gedaan.

Groejtes Rob

Je kan mensen van alles wijsmaken. Het gaat er niet altijd om dat ze het juiste verkondigen, het gaat erom dat ze er iets over verkondigen en zo bijdragen aan het enthousiast maken van andere mensen die zich weer in kunnen zetten voor de natuur. Door hele tijd te gaan klagen over dit soort berichten kan je soms juist iets bereiken wat je niet zo willen; dat de berichtgeving stopt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

Hart van Nederland stoppen? Wat een af-schu-we-lijke gedachte ...


:angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Tom1980

Lol is gewoon vorig jaar nog ;D
Maar ze hebben het de late uitzending ook niet meer gezegd van 2005,
Zei nog tegen me vrouw wedden dat er eentje naar hart van nederland heeft gebeld   ;):lol:;D ;D
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Jos Welbedacht

Ach, zo'n ramp is het niet, maar ik vind het wel laag van de betreffende journalisten om niet even iets meer research te doen. Onjuiste nieuwsberichten met betrekking tot vogels kom je erg vaak tegen, terwijl de informatie vaak heel gemakkelijk is te achterhalen. Het idee achter de journalistiek is toch dat er een waarheidsgetrouw beeld wordt gegeven van de situatie?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

HPM

Citaat van: Rikstar op november 20, 2012, 22:25:24 PM
Citaat van: HPM op november 20, 2012, 19:29:41 PM

Als je omhoogbladert in sit topic kom jen het vanzelf tegen.
Had je haast Herman  ;D    (normaal ben ik diegene die spelfouten maakt)
Nu weer ontopic

Dat zijn geen spelfouten maar tikfouten.
Herman van der Meer

Tom1980

Citaat van: HPM op november 21, 2012, 09:34:22 AM
Citaat van: Rikstar op november 20, 2012, 22:25:24 PM
Citaat van: HPM op november 20, 2012, 19:29:41 PM

Als je omhoogbladert in sit topic kom jen het vanzelf tegen.
Had je haast Herman  ;D    (normaal ben ik diegene die spelfouten maakt)
Nu weer ontopic

Dat zijn geen spelfouten maar tikfouten.

:P ;D
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

HPM

Citaat van: Tom1980 op november 21, 2012, 11:08:03 AM
Citaat van: HPM op november 21, 2012, 09:34:22 AM
Citaat van: Rikstar op november 20, 2012, 22:25:24 PM
Citaat van: HPM op november 20, 2012, 19:29:41 PM

Als je omhoogbladert in sit topic kom jen het vanzelf tegen.
Had je haast Herman  ;D    (normaal ben ik diegene die spelfouten maakt)
Nu weer ontopic

Dat zijn geen spelfouten maar tikfouten.

:P ;D

Ik was serieus.
Herman van der Meer

Rikstar

En Herman heeft helemaal gelijk  :duim:

Citaat van: HPM op november 21, 2012, 12:32:07 PM
Citaat van: Tom1980 op november 21, 2012, 11:08:03 AM
Citaat van: HPM op november 21, 2012, 09:34:22 AM
Citaat van: Rikstar op november 20, 2012, 22:25:24 PM
Citaat van: HPM op november 20, 2012, 19:29:41 PM

Als je omhoogbladert in sit topic kom jen het vanzelf tegen.
Had je haast Herman  ;D    (normaal ben ik diegene die spelfouten maakt)
Nu weer ontopic

Dat zijn geen spelfouten maar tikfouten.

:P ;D

Ik was serieus.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Yeronimo

Citaat van: HPM op november 21, 2012, 12:32:07 PM
Citaat van: Tom1980 op november 21, 2012, 11:08:03 AM
Citaat van: HPM op november 21, 2012, 09:34:22 AM
Citaat van: Rikstar op november 20, 2012, 22:25:24 PM
Citaat van: HPM op november 20, 2012, 19:29:41 PM

Als je omhoogbladert in sit topic kom jen het vanzelf tegen.
Had je haast Herman  ;D    (normaal ben ik diegene die spelfouten maakt)
Nu weer ontopic

Dat zijn geen spelfouten maar tikfouten.

:P ;D

Ik was serieus.

Nu niet meer dan?  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

Ondertussen zijn de ringgevens boven water van de Barendrechtse vogel. De vogel is geringd op 03.11.2012 rond 3 uur in de middag in HAVSØY (Norway, Rogaland, Eigersund). Al met al een 740 kilometer naar het Zuiden. Dank allen!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

Nu ben ik wel benieuwd wanneer deze vogel voor het eerst is gezien in Barendrecht. Dan weten we ongeveer hoe snel dat beestje heeft gevlogen/ weten we hoelang hij over de rit heeft gedaan.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 28, 2012, 20:03:32 PM
Ondertussen zijn de ringgevens boven water van de Barendrechtse vogel. De vogel is geringd op 03.11.2012 rond 3 uur in de middag in HAVSØY (Norway, Rogaland, Eigersund). Al met al een 740 kilometer naar het Zuiden. Dank allen!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Mij was de 11e de eerste bekende datum. Maar de vogel zal dat voor het grootste deel waarschijnlijk in 1 a 2 dagen gevlogen hebben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

C.Dekker

Nieuwe influx op komst?zijn de oudere vogels wat later vertrokken?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 28, 2012, 21:46:32 PM
Mij was de 11e de eerste bekende datum. Maar de vogel zal dat voor het grootste deel waarschijnlijk in 1 a 2 dagen gevlogen hebben.

Hij kan best via Denemarken gekomen zijn en er dan langer over gedaan hebben.
Herman van der Meer

Marcel van kammen

Eens met Cockie: plots de laatste week weer veel nieuwe Pestvogels op andere locaties, friesland krijgt nu ook eindelijk eens wat leuke groepjes en aantallen. Ik had er vandaag nog 8 in Drachten en 20 op een andere locatie.

HPM

Citaat van: Marcel van kammen op november 29, 2012, 17:41:37 PM

Eens met Cockie: plots de laatste week weer veel nieuwe Pestvogels op andere locaties, friesland krijgt nu ook eindelijk eens wat leuke groepjes en aantallen. Ik had er vandaag nog 8 in Drachten en 20 op een andere locatie.


Dat er nu in Friesland zitten wil niet zeggen dat er meer of nieuwe zijn.
http://waarneming.nl/soort/stats/306?tab=&id=&user=0&year=2012&month=11
(Of de grote invasie al lang voorbij is of de belangstelling er voor is niet te zeggen)

Herman van der Meer

HPM

Ter illustratie hier de aantallen per week. Het is duidelijk dat het aantal de afgelopen week juist sterk is afgenomen.

Herman van der Meer