Hoe zit dat met die schalebijters?

Gestart door KorHaan, november 05, 2012, 01:39:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Tot voor kort dacht ik dat het woord "schalebijter" gewoon fout geschreven was.
Volgens Van Dale en Het Groene Boekje is het "schallebijter" of "scharrebijter".
Het woord "schalebijter" bestaat niet.
Ook in de Wiki hebben ze het over "schallebijter" :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Getraliede_schallebijter


In mijn insektengids van Thieme vliegen me echter de "schalebijters" om de oren, bij wijze van spreken. Geen schallebijter te bekennen.


Gebruikt iedereen maar gewoon lekker comfortabel alles door elkaar, onder het mom dat we toch wel weten waar we het over hebben? Of is er sprake van een ingeslopen foutieve schrijfwijze, die gemakzuchtig overal gedoogd wordt, tot in gidsen en soortenbanken toe?

Ik kan me daar best druk om maken, als het dat laatste is. Want het is toch een SOORTNAAM in het Nederlands, me dunkt dat je die foutloos moet schrijven.

Hoe zit het eigenlijk?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

HPM

Ik struikel er ook altijd over als ik 'schalebijter' lees.
De Etymologiebank heeft geen lemma schalebijter of schallebijter, maar onder scharrebijter zijn ze wel te vinden.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/scharrebijter
Schalbyter en Schallebyter zijn veruit de oudste geregistreerde vormen. De andere vormen lijken in de vroege 20e eeuw te zijn ontstaan.
Zie ook http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M062317

Herman van der Meer

KorHaan

Mijn Thieme's Nieuwe Insektengids is van 1988; mijn 3-delige Van Dale van 1999, en mijn Groene Boekje van 2005. Het feit dat "schalebijter" niet is opgenomen in zowel de Van Dale als Het Groene Boekje doet vermoeden dat "schalebijter" dus fout in de gids(en) staat.

Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Misschien kunnen de deskundigen er ook wat over zeggen. Het zou mooi zijn als dit rechtgezet kan worden in volgende edities van insektengidsen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
(taalpurist 'pur sang')

Arp

Toffe links Herman  :duim:

Hoewel ook in de links aangegeven wordt dat de spellingswijze met één "l" ook gebruikt wordt, denk ik dat het zinvol is op wrn de spelling te wijzigen. Ik zet even een opmerking bij de keveradmins neer.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

HPM

Het zou wel leuk zijn om te weten waar de 'ontsporing' is begonnen en hoe die zich heeft verspreid.

Voor mij is het toch ook wel vreemd dat de woordenboeken 'Scharrebijter' als hoofdvorm zien, terwijl ik zelf die vorm volgens mij nooit ben tegengekomen.

Herman van der Meer

liptaster

Enige juiste spelling is "Carabus".

Vergeet a.u.b. die Nederlandse namen, ze zijn verwarrend, werken fouten in de hand, onbruikbaar in anderstalige of wetenschappelijke publicaties en irritant voor zij die met loopkevers gestart zijn vooraleer die namen verzonnen werden.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

HPM

Citaat van: liptaster op november 05, 2012, 21:48:19 PM
Enige juiste spelling is "Carabus".

Vergeet a.u.b. die Nederlandse namen, ze zijn verwarrend, werken fouten in de hand, onbruikbaar in anderstalige of wetenschappelijke publicaties en irritant voor zij die met loopkevers gestart zijn vooraleer die namen verzonnen werden.

Ik denk niet dat er iemand is die met loopkevers bezig is van voor de tijd dat er Nederlandse namen worden gebruikt.
Vele 'volksnamen' zijn ouder dan de wetenschappelijke namen en ze worden beter 'verstaan'.
Zolang de Nederlandse namen samen met de wetenschappelijke worden gebruikt , zoals op Waarneming, is er niets aan de hand.
Herman van der Meer

KorHaan

Citaat van: liptaster op november 05, 2012, 21:48:19 PM
Enige juiste spelling is "Carabus".

Vergeet a.u.b. die Nederlandse namen, ze zijn verwarrend, werken fouten in de hand, onbruikbaar in anderstalige of wetenschappelijke publicaties en irritant voor zij die met loopkevers gestart zijn vooraleer die namen verzonnen werden.


Ja, dat is wel èrg makkelijk. Ik ben geen loopkeverexpert, maar een leek. En dan is een Nederlandse naam, als die toch al bestaat, toch geen bezwaar om te gebruiken?

In wetenschappelijke publicaties let iedereen toch alleen maar op de wetenschappelijke naam in het Latijn, begrijpelijkerwijs. De internationale 'lingua franca' van wetenschappers.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Arp op november 05, 2012, 20:13:51 PM
Toffe links Herman  :duim:

Hoewel ook in de links aangegeven wordt dat de spellingswijze met één "l" ook gebruikt wordt, denk ik dat het zinvol is op wrn de spelling te wijzigen. Ik zet even een opmerking bij de keveradmins neer.


:duim:

KorHaan

Citaat van: HPM op november 05, 2012, 20:57:20 PM
Het zou wel leuk zijn om te weten waar de 'ontsporing' is begonnen en hoe die zich heeft verspreid.

Voor mij is het toch ook wel vreemd dat de woordenboeken 'Scharrebijter' als hoofdvorm zien, terwijl ik zelf die vorm volgens mij nooit ben tegengekomen.


Scharrebijter als hoofdvorm had ik ook niet eerder gezien; ik dacht altijd dat het schallebijter was, omdat ik als kind het woord in één van de boeken van Bomans tegenkwam, iemand die wel met taal kon omgaan...


Vriendelijke groet,


Ronald

beetlestitch

hier in zeeland is de term schallebijter[dialect schaljebieter] bekend. volgens mij is schale[n]bijter een verschrijving die vaak gebruikt wordt en dus niet gecorrigeerd wordt. voor de carabus soorten uit nederland is dus de officiele nederlands se aanduiding schallebijter volgens mij. groeten toon.
Toon Keukelaar

HPM

Ik weet niet waar en wanneer ik 'Schallebijter' heb opgedaan (lang geleden in ieder geval) maar toen ik op Waarneming 'Schalebijter' tegenkwam vroeg ik me af of ik het altijd verkeerd had gelezen,

Herman van der Meer

KorHaan

Je hebt ook een Paardenbijter; misschien dat de langgerekte "a" ergens een rol speelt in het ontstaan van het foutieve Schalebijter. (Speculatie, puur speculatie.) Paardenbijters zijn libellen en geen kevers. Maar wel voer voor entomologen.

Anyway, schallebijter bekt ook lekkerder dan schalebijter...

I rest my case.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Twan martens

Leg hem maar eens een scharretje voor zijn neus.
Als hij toehapt is het een scharrebijter. ;D

Groet, Twan.

HPM

Citaat van: Twan martens op november 06, 2012, 23:48:07 PM
Leg hem maar eens een scharretje voor zijn neus.
Als hij toehapt is het een scharrebijter. ;D

Groet, Twan.

Je moet hem de keuze geven tussen een schar en een schaal.
Herman van der Meer

Th.Heijerman