Hoofdmenu

Petsjora perikelen

Gestart door Willem_Bosma, oktober 20, 2012, 18:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willem_Bosma

Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

Timo Roeke


Theovanv

#2
Heel spannend die Petsjora! Kom maar op met die geluidsopnamen ;) Vannacht iig regen en dus ook bewolkt, dus hopelijk blijven de vogels hangen. Nog genoeg andere leuke soorten vandaag, hopelijk morgen ook, ik ga alvast twee retourtjes boot met fiets boeken ;)

Heeft iemand een geluidsopname van de roep van de Petsjorapieper? Kan die online niet vinden.
Theo van Veenendaal

maartenwielstra

Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 19:10:44 PM
Heel spannend die Petsjora! Kom maar op met die geluidsopnamen ;) Vannacht iig regen en dus ook bewolkt, dus hopelijk blijven de vogels hangen. Nog genoeg andere leuke soorten vandaag, hopelijk morgen ook, ik ga alvast twee retourtjes boot met fiets boeken ;)

Heeft iemand een geluidsopname van de roep van de Petsjorapieper? Kan die online niet vinden.

Ik vind de roep lijken op Grote Bonte, soms sterk op Grote Gele. Op de cd van Magnus Rob te horen.

Theovanv

#4
Citaat van: maartenwielstra op oktober 20, 2012, 19:44:27 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 19:10:44 PM
Heel spannend die Petsjora! Kom maar op met die geluidsopnamen ;) Vannacht iig regen en dus ook bewolkt, dus hopelijk blijven de vogels hangen. Nog genoeg andere leuke soorten vandaag, hopelijk morgen ook, ik ga alvast twee retourtjes boot met fiets boeken ;)

Heeft iemand een geluidsopname van de roep van de Petsjorapieper? Kan die online niet vinden.

Ik vind de roep lijken op Grote Bonte, soms sterk op Grote Gele. Op de cd van Magnus Rob te horen.
Ok, maar ze hebben daar een Pieper-achtige gezien, voor zover ze geluid en vogel succesvol aan elkaar gekoppeld hebben, sluit dat wel een en ander uit.

Ik hoop dat Lars Buckx die geluidsopnamen vanavond upload.
Theo van Veenendaal

Edwin Russer

Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 19:10:44 PM
Heel spannend die Petsjora! Kom maar op met die geluidsopnamen ;) Vannacht iig regen en dus ook bewolkt, dus hopelijk blijven de vogels hangen. Nog genoeg andere leuke soorten vandaag, hopelijk morgen ook, ik ga alvast twee retourtjes boot met fiets boeken ;)

Heeft iemand een geluidsopname van de roep van de Petsjorapieper? Kan die online niet vinden.

Wellicht hier.

http://avibase.bsc-eoc.org/links/links.jsp?page=g_sounds
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Theovanv

Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 19:10:44 PM
Heeft iemand een geluidsopname van de roep van de Petsjorapieper? Kan die online niet vinden.

Voor wat het waard is van Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Pechora_Pipit
This species creeps in long grass, and is reluctant to fly even when disturbed. Its call is a distinctive electrical zip. Although the call is generally helpful when identifying pipits, this species calls far less than most. This, combined with its skulking habits, makes this a difficult species to find and identify away from its breeding grounds in the Arctic.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

Ik heb inmiddels een geluidsbestandje van Gijs Baller gekregen. Roep is vrij specifiek. Lars Buckx en Marijn van Oss zouden vanavond de opnames uploaden. Nog even afwachten dus.
Theo van Veenendaal

HPM

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

Theo van Veenendaal

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 20:49:10 PM
In welk opzicht?
Een geluid wat enigszins herkenbaar is in t veld.
[/quote]

En wat herkende je dan daarin? Was it a distinctive electrical zip?  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 20, 2012, 20:55:04 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 20:49:10 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten
In welk opzicht?
Een geluid wat enigszins herkenbaar is in t veld.

En wat herkende je dan daarin? Was it a distinctive electrical zip?  :rolleyes:

Ik snap niet wat je bedoelt, Bart.
Theo van Veenendaal

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 20:57:30 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 20, 2012, 20:55:04 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 20:49:10 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten
In welk opzicht?
Een geluid wat enigszins herkenbaar is in t veld.

En wat herkende je dan daarin? Was it a distinctive electrical zip?  :rolleyes:

Ik snap niet wat je bedoelt, Bart.

Je hebt het geluid gehoord en zegt dat het een herkenbaar geluid is. Ik vraag daarop wat je daar dan in herkende. Beschrijving van het geluid in het Engels is dat het een markant elektrisch "zip"-geluid is (waaraan toegevoegd wordt dat hij dat geluid bijna nooit maakt en dat hij bijna niet vliegt, ook niet als je hem van zijn plek, ergens in Siberië, wegjaagt. Ergo -> het zeldzame geluid is gehoord terwijl hij een zeldzame vlucht vloog, op een zeldzame plek. Dan mag ik toch wel sceptisch/kritisch zijn?  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 20, 2012, 21:10:00 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 20:57:30 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 20, 2012, 20:55:04 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 20:49:10 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten
In welk opzicht?
Een geluid wat enigszins herkenbaar is in t veld.

En wat herkende je dan daarin? Was it a distinctive electrical zip?  :rolleyes:

Ik snap niet wat je bedoelt, Bart.

Je hebt het geluid gehoord en zegt dat het een herkenbaar geluid is. Ik vraag daarop wat je daar dan in herkende. Beschrijving van het geluid in het Engels is dat het een markant elektrisch "zip"-geluid is (waaraan toegevoegd wordt dat hij dat geluid bijna nooit maakt en dat hij bijna niet vliegt, ook niet als je hem van zijn plek, ergens in Siberië, wegjaagt. Ergo -> het zeldzame geluid is gehoord terwijl hij een zeldzame vlucht vloog, op een zeldzame plek. Dan mag ik toch wel sceptisch/kritisch zijn?  :rolleyes:
Volgens mij snap je het niet, ik ben niet op Vlieland en heb dat beest niet in het echt gehoord, dus het heeft niks met zeldzaamheid te maken of dat de vogel bijna nooit roept. Ik heb het geluid gewoon op mijn laptop gehoord en vond het een onderscheidend geluid (van andere roepjes), zoals ook in je beschrijving staat (markant), dus iets wat je in het echt zou kunnen herkennen.
Theo van Veenendaal

Bart van Hoogstraten

#17
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 21:16:10 PM
Volgens mij snap je het niet,

Nee, ik heb een plank voor mijn kop met een Specht erop  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

#18
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 20, 2012, 21:10:00 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 20:57:30 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 20, 2012, 20:55:04 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 20:49:10 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten
In welk opzicht?
Een geluid wat enigszins herkenbaar is in t veld.

En wat herkende je dan daarin? Was it a distinctive electrical zip?  ::)

Ik snap niet wat je bedoelt, Bart.

Je hebt het geluid gehoord en zegt dat het een herkenbaar geluid is. Ik vraag daarop wat je daar dan in herkende. Beschrijving van het geluid in het Engels is dat het een markant elektrisch "zip"-geluid is (waaraan toegevoegd wordt dat hij dat geluid bijna nooit maakt en dat hij bijna niet vliegt, ook niet als je hem van zijn plek, ergens in Siberië, wegjaagt. Ergo -> het zeldzame geluid is gehoord terwijl hij een zeldzame vlucht vloog, op een zeldzame plek. Dan mag ik toch wel sceptisch/kritisch zijn?  ::)

Je moet het ook allemaal in zijn verband zien: het geluid is voor een 'pieper' (!) in die zin "markant" en "herkenbaar" dat geen enkele pieper in de WP een dergelijk geluid maakt  en dat het meer lijkt meer op de vluchtroep van Grote Gele zoals Maarten hierboven al aanhaalt. Opnieuw vergeleken met andere 'piepers' roept de soort niet zoveel, ook niet als je 'm opstoot, wat sowieso minder eenvoudig is dan bij andere 'piepers'. Dat wil allemaal niet zeggen dat je 'm überhaupt niet kunt opstoten of dat-ie helemaal niet/nooit roept....
EDIT: Zojuist een smsje van een nog steeds positieve Marijn gekregen dat inmiddels Magnus Robb zich over de opgenomen geluidsfragmenten buigt: men wacht in spanning af...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 20, 2012, 21:10:00 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 20:57:30 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 20, 2012, 20:55:04 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 20, 2012, 20:49:10 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten
In welk opzicht?
Een geluid wat enigszins herkenbaar is in t veld.

En wat herkende je dan daarin? Was it a distinctive electrical zip?  ::)

Ik snap niet wat je bedoelt, Bart.

Je hebt het geluid gehoord en zegt dat het een herkenbaar geluid is. Ik vraag daarop wat je daar dan in herkende. Beschrijving van het geluid in het Engels is dat het een markant elektrisch "zip"-geluid is (waaraan toegevoegd wordt dat hij dat geluid bijna nooit maakt en dat hij bijna niet vliegt, ook niet als je hem van zijn plek, ergens in Siberië, wegjaagt. Ergo -> het zeldzame geluid is gehoord terwijl hij een zeldzame vlucht vloog, op een zeldzame plek. Dan mag ik toch wel sceptisch/kritisch zijn?  ::)

Wacht nou maar af tot Lars met de opname komt, Bart.
Ik weet niet welke soorten eventueel nog meer in aanmerking kunnen komen, maar wat ik op cd's hoor lijkt mij goed herkenbaar.
Herman van der Meer

JandJ

Wilde ook net schrijven: gewoon ff wachten op de opname.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Bart van Hoogstraten

Ik wacht vol spanning af!  :blink: (Maar Theo heeft het dus al gehoord hoor.) (En hij zou het makkelijk kunnen delen, toch?...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

GijsB

Nee, dat was het geluidsbestand van Calls of Eastern Vagrants dat ik gestuurd heb. Die heeft hij gehoord.
Gijs

Theovanv

Ow, vandaar je verwarring Bart, "mijn" geluid komt gewoon van een cdtje ;) Ik hoop wel dat de opname vanavond nog komt.
Theo van Veenendaal

Thijs Fijen

Geluid staat op dutchbirding site. Piep met info over morgen komt er zo aan!
Thijs Fijen


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 20, 2012, 22:37:02 PM
Geluid staat op dutchbirding site.

Ik kan het niet vinden. Heb je een urletje voor me? THX!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JandJ

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 20, 2012, 22:44:06 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 20, 2012, 22:37:02 PM
Geluid staat op dutchbirding site.

Ik kan het niet vinden. Heb je een urletje voor me? THX!
Zie voorgaande post ;)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Theovanv

Wat moet ik me voorstellen bij een "gecontroleerde sweep?" http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=49063&page=1

Hoeveel mensen zijn er dan ongeveer?


Bij het geluidsfragment staat de determinatie op zeker, is dit nu ook zo op basis van dit geluid?
Theo van Veenendaal

Bart van Hoogstraten

Citaat van: JandJ op oktober 20, 2012, 22:45:15 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 20, 2012, 22:44:06 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 20, 2012, 22:37:02 PM
Geluid staat op dutchbirding site.

Ik kan het niet vinden. Heb je een urletje voor me? THX!
Zie voorgaande post ;)

(Vreemd, die post stond er nog niet toen ik die van mij plaatste om 22:44:06). Maar maakt niet uit. Ik ben benieuwd naar de reactie van Herman....
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/