Hoofdmenu

Type kruisbek

Gestart door Jaofik, oktober 13, 2012, 13:00:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaofik

Ha,

Vanochtend twee kruisbekken over de Blauwe Kamer die ik zowaar heb opgenomen! Ik vraag me af tot welk type de opgenomen vogels behoren; ik zelf kom daar niet uit aan de hand van het eerste Sound Approach boek (de DB uit 2000 is onvindbaar!). Een kleine cut heb ik als sonogram bijgevoegd.

Is er iemand die hier wat meer van af weet en die zijn of haar licht over bijgevoegd sonogram kan laten schijnen?

Dank voor enige input!

Herman van Oosten.

edit: voor alle duidelijkheid: het gaat om de onderste zes roepen.
edit: geluid staat hier http://waarneming.nl/sound/view/16649


jelmerpoelstra

Dit is Type A. Volgens mij de meest algemene in NL? Te herkennen aan de omgekeerde v-vorm met enorme uitschieter naar onder aan de rechterkant. C en X zijn andere algemene in NL en zien er totaal anders uit (het eerste sonogram hier is C en de tweede X). Deze van jou zijn mss een tikkie lager dan typisch, maar nog steeds wat hoger dan Grote Kruisbek (die meestal onder 4 kHz blijft). Bovendien zijn laatstgenoemde doorgaans meer omgekeerde bakjes die minder ver uitschieten aan de rechterkant (overigens zijn de Grote Kruisbekken in het The Sound Approach boek zeer atypisch, ik vermoed dat ze alleen in Schotland zo zijn).

Jaofik

#3
Beste Rob en Jelmer,

Dank voor jullie input en de link naar de .pdf!

Ja, het lijkt me ook dat type A het meest in de buurt komt, vanwege de sweep down. Ik twijfelde met name aan het frequentie-verschil in hoogte van type A met de Blauwe Kamervogels; zowel in de DB als in het TSA boek lijkt de top toch hoger te liggen en dat -ik geef het meteen toe!- deed me wat aan de lage top van grote kb denken. Daarnaast mis ik een beetje de 'bliksemschicht-vorm' van de BlaKa vogels -maar dat is misschien variatie of kwaliteit (gebrek aan ~) van mijn opname. Wanneer de kwaliteit van mijn opname niet zo goed is, is het wel opvallend dat het stijgende deel zo goed te zien is, wat volgens Magnus Robb toch minder hard is dan het dalende deel.

Enfin: interessante dingen en tijd om er meer in te duiken!

Groet,

Herman.

edit: de laatste sonogram op deze pagina lijkt sterk op de BlaKa vogels!

jelmerpoelstra

Citaat van: Jaofik op oktober 13, 2012, 19:04:02 PM
Ik twijfelde met name aan het frequentie-verschil in hoogte van type A met de Blauwe Kamervogels; zowel in de DB als in het TSA boek lijkt de top toch hoger te liggen en dat -ik geef het meteen toe!- deed me wat aan de lage top van grote kb denken.
Dat vermoedde ik al, vandaar meteen de referentie naar Grote in mijn reactie.

Citaat van: Jaofik op oktober 13, 2012, 19:04:02 PM
Daarnaast mis ik een beetje de 'bliksemschicht-vorm' van de BlaKa vogels -maar dat is misschien variatie of kwaliteit (gebrek aan ~) van mijn opname. 
Toch is het vergeleken met Grote Kruisbekken een behoorlijke bliksemschicht-vorm. Grote zijn vaak de vorm van een omgekeerd pannetje, waarbij de zijkanten niet ver naar onder gaan en er ook niet zo uitspringen: ziet er niet-ingezoomd vaak heel vlakjes uit, en dat is ook precies hoe je ze in het veld herkent, als een vlakke, wat rinkelende roep die juist hoog klinkt (de piek naar onderen in A hoor je heel goed en doet het ook scherp klinken.). Hier een heel zootje Grote Kruisbekken die ik heb opgenomen in Zweden, zet die maar eens naast jouw opname in sonogrammen.

Citaat van: Jaofik op oktober 13, 2012, 19:04:02 PM
edit: de laatste sonogram op deze pagina lijkt sterk op de BlaKa vogels!
Klopt, geen idee waarom ie dat niet gewoon een A noemt.

Jaofik

Leuk zeg, die kruisbekken! Ik voeg nog een opname toe, van 19 juni 2009 uit West-Siberie: wanneer ik zo naar figuur 2-72 (p.154) van het TSA boek kijk, lijkt dit me een type C, de glipbek. Wat denk je, klopt dit?

Hoi!

Herman.

PS: overigens is de "c" in de extensie stomtoevallig, ik heb een zooi opnames a-d.

jelmerpoelstra

Ja, dat is C, maar wel een hele bijzondere! (Als ze allemaal zo roepen daar in Rusland zou dat wrs een subtype/type waard zijn  :) .) Deze zijn een W met uithaal naar boven, terwijl de meest C een V zijn met uithaal naar boven. Een extra stukje naar onder aan de linker kant t.o.v. de simpele V heb ik wel regelmatig gezien, maar zo'n volledige W volgens mij nog nooit (ik heb veel C opgenomen, dat is (soms verreweg) de meest algemene in Zweden).

g.j.p.gelderblom

Hoi Herman (en Jelmer),

Je BlaKa-opname betreft een type dat we op Kwintelooijen dit seizoen ook al een paar keer langs hebben gehad. Het is zeker geen type A, maar wat het wel is weet ik nog niet zeker, wordt vervolgd dus. De Siberische opname toont inderdaad een variant van type C, toevallig had ik vandaag ook nog zo eentje. En voor Jelmer: welk type we hier in Nederland het meest zien verschilt per jaar maar dit seizoen (bijna 200 Kruisbekken opgenomen) gaat type D vooralsnog aan de leiding, gevolgd door de meestal inderdaad talrijkere types X, C en A.
Groeten,

PieterGeert

jelmerpoelstra

Citaat van: g.j.p.gelderblom op oktober 13, 2012, 21:40:33 PM
Hoi Herman (en Jelmer),

Je BlaKa-opname betreft een type dat we op Kwintelooijen dit seizoen ook al een paar keer langs hebben gehad. Het is zeker geen type A, maar wat het wel is weet ik nog niet zeker, wordt vervolgd dus. De Siberische opname toont inderdaad een variant van type C, toevallig had ik vandaag ook nog zo eentje. En voor Jelmer: welk type we hier in Nederland het meest zien verschilt per jaar maar dit seizoen (bijna 200 Kruisbekken opgenomen) gaat type D vooralsnog aan de leiding, gevolgd door de meestal inderdaad talrijkere types X, C en A.


Bedankt voor de input, PieterGeert. Je hebt gelijk dat ie verschilt van A, had mss even beter moeten kijken want ik ben eigenlijk niet goed bekend met deze (heb ik nooit opgenomen in Zweden). Ik blijf erbij dat ie van alle benoemde types het meest op A lijkt, maar de piek is lager en de knik mist -- en zeker als je ze regelmatig zo opneemt, zal het toch wat meer dan een afwijkende A-vogel zijn, inderdaad. Het heeft eigenlijk wel wat van een kruising tussen de flight ("normale") en excitement call van A... Ik heb Julien Rochefort (Frankrijk) gevraagd of 'ie deze kent, ze komen iig niet uit het noorden, dus mss uit het zuiden...

Grappig dat D zo algemeen is dit jaar, die was voorheen vrij schaars toch? Ook nog nooit in Zweden opgenomen. Wel kom ik daar regelmatig type Y tegen, naast de ook daar (meest) algemene C en X.

jelmerpoelstra

Julien Rochefort onderschrijft dat dit een eigen/ander type is, hij heeft het voor het eerst in 2008 in Frankrijk opgenomen, en momenteel zijn er erg veel van in Frankrijk. Geinig!

Jaofik

Ha Pieter-Geert, Jelmer en anderen,

Leuk dat de BlaKa en met name Kwintelooijen-vogels nu bekend zijn - nu nog even hun ecologie en verspreiding achterhalen, net als voor de andere taxa kruisbek -prachtig werk moet dat zijn, noeste veldecologie in sombere wouden! Net Galapagosvinken, maar misschien wel een meer uitgewaaierde zwerm...Tijd om het bos in te gaan, in gezelschap van recorder, microfoon en een extra setje batterijen.

Hoi!

H

Jaofik

Ha,

Afgelopen weekend op Schiermonnikoog geweest & daar deze kruisbek opgenomen. Ik zelf denk aan Type E, vanwege sonogram dat in het TSA boek staat (de molen!) en de 2000 DB. Bij mijn link staan sonogrammen maar die voeg ik hier voor t gemak ookhier toe.

Wat vinden jullie van type E voor dit beest?

Groet!

Herman van Oosten.

jelmerpoelstra

#12
Mooie opname! Type E lijkt erg veel op een relatief nieuw type, Type Y (aka IJmuiden). Pas in 2007 "ontdekt/beschreven" toen ze in NL opdoken -- Magnus Robb dacht eerst dat het Grote Kruisbekken waren, maar het bleek toch een nieuw type gewone Kruisbek.

Beide types gaan heel karakteristiek "op en neer" aan het begin en klinken (zoals hierboven aangegeven) aardig Grote Kruisbek-achtig. Volgens mij, maar dit zal ik toch eens navragen, is het voornaamste verschil tussen E en Y dat Y veel lager eindigt, met een lange vrijwel verticale streep aan het einde. Daarnaast komt Y "ronder" op mij over.

Verder is het opvallend dat ik geen opnames van E ken naast die uit TSA en 2000 DB; ook Julien Rochefort (Frankrijk) zei al eens dat ie die nooit heeft opgenomen. Dus waar die gebleven zijn? Misschien is Y simpelweg het nieuwe E?

Maar kom er nog op terug, weet dit allemaal niet geheel zeker.

Y:
waarneming.nl/waarneming/view/41715913
http://www.xeno-canto.org/98354 (eigen opname)
www.xeno-canto.org/45385 (eigen opname)
www.xeno-canto.org/83290 (eigen opname, gemengd met C en X vogels)
www.xeno-canto.org/67416 (volgens mij Y)
www.xeno-canto.org/30574 (volgens mij Y)
(...En ik heb zelf nog een zeer wrs Y die ik nog moet uploaden)

jelmerpoelstra

Ik was de voorlopige conclusie alleen even vergeten te zeggen  :) : dat ik ook jouw opnames beter op Y vind passen vanwege o.a. de haal naar onder.

HPM

Citaat van: jelmerpoelstra op oktober 22, 2012, 22:23:44 PM

Y:
1. waarneming.nl/waarneming/view/41715913
2. http://www.xeno-canto.org/98354 (eigen opname)
3. www.xeno-canto.org/45385 (eigen opname)
4. www.xeno-canto.org/83290 (eigen opname, gemengd met C en X vogels)
5. www.xeno-canto.org/67416 (volgens mij Y)
6. www.xeno-canto.org/30574 (volgens mij Y)
...

Hierbij een verzamelspectrogram van overeenkomende vliegroepen uit bovenstaande opnames, die ik heb genummerd. Die uit opname 1 lijken mij overigens niet helemaal hetzelfde als de rest.

Door Jelmer is hierboven niet vermeld dat opname 6 voor het grootste deel bestaat uit flight en excitement calls type C. In 4 heb ik wel veel C maar geen duidelijke X kunnen ontdekken.

De door Magnus Robb 'Y' genoemde opnames ken ik niet, maar ter vergelijking zal ik hier ook nog op 'The Sound Approach to Birding' gebaseerde plaatjes met de types A,B,C,D,E,F en X(G) zetten.

Herman van der Meer

HPM

Hierbij twee verzamelingen spectrogrammen van Kruisbekroepen, gebaseerd op 'The Sound Approach to Birding'.


Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Cool!

Type Y roepjes (je zegt X maar bedoelt neem ik aan dat je Y niet kunt vinden) op opname 4 staan o.a. meteen aan het begin, vanaf 1.4 s.

Opname 1 is idd anders en zou ik zelf ook niet (met zekerheid) Y durven noemen, maar Dick heeft ze zelf zo geclassificeerd.

HPM

Citaat van: jelmerpoelstra op november 21, 2012, 13:00:55 PM
Cool!

Type Y roepjes (je zegt X maar bedoelt neem ik aan dat je Y niet kunt vinden) op opname 4 staan o.a. meteen aan het begin, vanaf 1.4 s.

...

Nee. De (troebele) Y uit 4 heb ik gewoon in het plaatje opgenomen. Ik bedoelde echt X. Ik vermoed dat je de serie tussen sec. 5 en 6 bedoelt. Daar zie ik vaag flinke halen aan zitten die dan ook zichtbaar zouden moeten zijn op de opname van flight call X op SAB.

Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Citaat van: HPM op november 21, 2012, 13:24:03 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op november 21, 2012, 13:00:55 PM
Type Y roepjes (je zegt X maar bedoelt neem ik aan dat je Y niet kunt vinden) op opname 4 staan o.a. meteen aan het begin, vanaf 1.4 s.

Nee. De (troebele) Y uit 4 heb ik gewoon in het plaatje opgenomen. Ik bedoelde echt X. Ik vermoed dat je de serie tussen sec. 5 en 6 bedoelt. Daar zie ik vaag flinke halen aan zitten die dan ook zichtbaar zouden moeten zijn op de opname van flight call X op SAB.

Oja, natuurlijk, die Y had je immers al opgenomen in de afbeelding. Maar inderdaad, de serie tussen 5 en 6 s. is zeker X.

HPM

Citaat van: jelmerpoelstra op november 21, 2012, 13:28:39 PM
Citaat van: HPM op november 21, 2012, 13:24:03 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op november 21, 2012, 13:00:55 PM
Type Y roepjes (je zegt X maar bedoelt neem ik aan dat je Y niet kunt vinden) op opname 4 staan o.a. meteen aan het begin, vanaf 1.4 s.

Nee. De (troebele) Y uit 4 heb ik gewoon in het plaatje opgenomen. Ik bedoelde echt X. Ik vermoed dat je de serie tussen sec. 5 en 6 bedoelt. Daar zie ik vaag flinke halen aan zitten die dan ook zichtbaar zouden moeten zijn op de opname van flight call X op SAB.

Oja, natuurlijk, die Y had je immers al opgenomen in de afbeelding. Maar inderdaad, de serie tussen 5 en 6 s. is zeker X.

Voor de duidelijkheid hierbij een directe vergelijking. Links opname 4 (XC83290) en rechts SAB 2-70.
Het kan natuurlijk zijn dat er op jouw opname telkens op dezelfde plek een C doorheen zit, maar ik vind het moeilijk herkennen.

Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Er zit inderdaad steeds een C tussendoor (bv. op 0.6 en 0.8 ), die vogel is verder weg. De X roepen zijn rond 0.17, 0.4, 0.68, 0.9 s.

HPM

Herman van der Meer

g.j.p.gelderblom

Excuus, dank!
Groeten,

PieterGeert

Timo Roeke


HPM

Citaat van: Timo Roeke op november 08, 2013, 13:59:43 PM

Als ik me niet vergis is dit een Type-F toch?
http://waarneming.nl/waarneming/view/80147477

Het zijn geen (bekende) vliegroepen. Lijkt inderdaad op F maar niet helemaal.
Die 3.5 en 4.4 zien er weer een beetje anders uit.

Toch wel een beetje om gek van te worden al die types.
Bij Grote is ook meer aan de hand dan we denken.
Herman van der Meer

Timo Roeke

Is er nog iets anders van te zeggen? Welk type het dan wellicht wel is. Niets komt overeen. Grrrr :).
En welke type is dit: http://waarneming.nl/waarneming/view/80149316
Het klinkt als C maar het sonogram klopt niet - X? Het stuk zang daarna was ook nieuw voor.

Vanochtend was ik omringd met kruisbekken op de Sallandse Heuvelrug en er zit werkelijk waar zoveel variatie roep en zang. Ik zag door de bomen de kruisbekken niet meer. Ik heb in totaal 2 uur aan geluidsopnames waarin je alleen kegels hoort vallen :). Als je onder grote groepen kruisbekken staat, hoor je allerlei geluiden die zo zacht zijn dat je ze nauwelijks hoort. Ze zingen zacht en pruttelen veel met elkaar. Deze opname geeft daar een klein voorbeeld van: http://waarneming.nl/sound/1/23651.mp3

HPM

Citaat van: Timo Roeke op november 08, 2013, 15:14:31 PM

Is er nog iets anders van te zeggen? Welk type het dan wellicht wel is. Niets komt overeen. Grrrr :) .
En welke type is dit: http://waarneming.nl/waarneming/view/80149316
Het klinkt als C maar het sonogram klopt niet - X? Het stuk zang daarna was ook nieuw voor.

...

Ik maakte denk ik niet duidelijk dat ik het wel wat op excitement call F vind lijken.
Je nieuwe kan ik ook al niet plaatsen.

Hoe dan ook fraaie opnames van Kruisbek en dat is toch het belangrijkste.

Herman van der Meer

Justin Jansen

Van deze kruisbek (al eerder in het Grote Kruisbekken topic) word E en dan weer X type ervan gemaakt dan weer een intermediate tussen e en f gemaakt. Er hangt dus behoorlijk wat verwarrende kruisbekken-spul rond :-) Het wordt een mooie winter zo.
M.v.g., Justin Jansen


Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op november 10, 2013, 22:26:37 PM
Even ter bevestiging:

Excitement type c kruisbek?
http://waarneming.nl/sound/1/23701.mp3


Daar lijkt het wel op.

(In Raven kan je helderheid, contrast en scherpte regelen. In jouw geval hierboven zou het door het iets verhogen van de scherpte al een stuk duidelijker worden. Ik heb de scherpte standaard op 260 staan, helderheid op 60 en contrast op 80. Meetal hoef ik dan alleen helderheid en contrast een beetje bij te stellen, afhankelijk van de hoeveelheid ruis. Hoe je de scherpte precxies moet afstellen hangt een beetje van de schaal af.
Overigens kan je beter geen spectrogram van een mp3 maken omdat mp3 kwalieteitsverlies oplevert. Gebruik dus liever wav.)
Herman van der Meer