Bewijsfoto's oranje zandoogje Waddeneilanden

Gestart door cvsw123, oktober 12, 2012, 15:40:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

cvsw123

Het is ons opgevallen dat we zo snel geen enkele bewijsfoto van oranje zandoogjes op een van de waddeneilanden kunnen vinden. We weten wel dat er op de Wadden regelmatig bruine zandoogjes met twee witte stipjes in het oog voorkomen. We zijn van plan om alle waarnemingen in behandeling te gaan nemen totdat die foto's wel beschikbaar komen. Zo'n waarneming kan dan alsnog goedgekeurd worden  als toch foto's van het oranje zandoogje op de wadden opduiken. Maar wie weet heeft iemand nog wel foto's liggen die hij niet heeft bijgevoegd bij een waarneming. Gauw doen aub. We zijn benieuwd.


Namens het validatieteam dagvlinders
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Peter06

Tip: vraag Piet Zumkehr, auteur Dagvlinders van Terschelling.

Joost U

Piet Zumkehr schrijft in zijn boekje dagvlinders van Terschelling: "De populatie is na 1986 sterk gedecimeerd". In de laatste twee jaren die in de grafiek in het boekje vermeld zijn (1991 en 1992) staat in de grafiek al geen enkele waarneming meer. Ik ben zelf in 2005 in de vliegtijd van het oranje zandoogje  (eind juli/begin augustus) op Terschelling geweest en heb geen enkel exemplaar meer gezien, terwijl ik wel gericht gezocht heb.
Voor Terschelling geldt hetzelfde volgens mij ook voor de soorten groot dikkopje, aardbeivlinder, bruine vuurvlinder en heideblauwtje. Zijn daar wel recente waarnemingen met foto van?

Bolijn

ik heb deze op Ameland gevonden maar als bruin zandoogje geplaatst

caliprobola

Bruin zandoogje is correct, zie bv het "nette" patroon op de onderzijde van de achtervleugel.

Kiewiet

Citaat van: Joost U op oktober 18, 2012, 21:47:51 PM
Piet Zumkehr schrijft in zijn boekje dagvlinders van Terschelling: "De populatie is na 1986 sterk gedecimeerd". In de laatste twee jaren die in de grafiek in het boekje vermeld zijn (1991 en 1992) staat in de grafiek al geen enkele waarneming meer. Ik ben zelf in 2005 in de vliegtijd van het oranje zandoogje  (eind juli/begin augustus) op Terschelling geweest en heb geen enkel exemplaar meer gezien, terwijl ik wel gericht gezocht heb.
Voor Terschelling geldt hetzelfde volgens mij ook voor de soorten groot dikkopje, aardbeivlinder, bruine vuurvlinder en heideblauwtje. Zijn daar wel recente waarnemingen met foto van?

In de laaste 3 jaar dat ik intensief met dagvlinder bezig ben op Ameland kan ik van géén één van bovengenoemde vlinders (incl geelsprietdikkopje) een betrouwbare waarneming (foto) presenteren.:(
Met vr groet, Theo.

Peter06

Volgens mij woont Piet Zumkehr op Terschelling, en gezien zijn betrokkenheid bij dagvlinders, zou hij er wel wat over kunnen zeggen.

Ik ben enkele jaren terug op Terschelling geweest in de periode half augustus/begin september. Helaas werd het weer toen vrij snel slecht. Ik zou in mijn aantekeningen moeten zoeken om te kijken of ik een oranje zandoogje heb gezien, maar bij de foto's zit ie niet. Wat betreft Heideblauwtje heb ik toen alle blauwtjes bekeken, maar was altijd Icarus.

Bolijn

Dit is door het forum bestempeld als een groot dikkopje en die zou voor de waddeneilanden dus
zeldzaam zijn, is dit er nu wel of niet een groot dikkopje
Medevlinderaar Theo Kiewiet twijfeld er sterk aan dat dit een groot dikkopje is

Johan Bolijn Ameland

Kiewiet

Ik twijfel wel, Johan, maar niet zo sterk hoor. :angel: ;D

Nog steedsvuurvlindertjes op Ameland, trouwens, ik bewijfel of ze deze plensregen van vandaag overleven.
Met vr groet, Theo.

Martin Scheper

Hoi Johan, jouw "groot dikkopje" moet een kommavlinder (Hesperia comma) worden hoor. Kijk maar eens naar de uiteinden van de antennen: die "knotsen" op het eind passen wel bij H. comma (inclusief het haakje) en niet bij het groot dikkopje (Ochlodes sylvanus).
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Joost U

Volgens mij wordt het tijd voor een weddenschap, misschien spoort dat andere waarnemers aan om eens flink de computer te doorzoeken naar bewijsfoto's. Ik ben er van overtuigd dat de waarnemingen van oranje zandoogjes die nu in de databases staan allemaal verkeerd gedetermineerde vlinders zijn, bijvoorbeeld bruine zandoogjes met twee oogstippen.

Chris wat denk je van het volgende voorstel?
As er voor het einde van dit jaar een bewijsfoto van een oranje zandoogje van de waddeneilanden opduikt gemaakt na 2005, dan geef ik een fles wijn aan Chris en de betreffende waarnemer. Zo niet krijg een ik fles wijn van Chris. Twee tegen één dus, deal?

Kiewiet

#11
Jij wint Joost, zeker weten. B)

De grote parelmoervlinder op Ameland, ook zoiets, SBB zegt waarnemingen te hebben, nou waar zijn de foto's? :huh:
De laatste 3 jaar nul gezien door Johan en mij, en we struinen wat af overal. :-\ ;D
Met vr groet, Theo.

cvsw123

Ha Joost, ik vrees dat ik dat ga verliezen. Was ook de reden waarom we natuurlijk dit topic zijn gestart. Maar ik drink graag wijn, dus ik neem de weddenschap aan onder de voorwaarde dat we het (wie er ook wint) samen opdrinken. OK?

Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Joost U

Deal! Alle lezers van dit forum zijn getuigen. Ik verwacht natuurlijk wel dat je je uiterste best gaat doen om de weddenschap te winnen. Bijvoorbeeld via Twitter...

Martin Scheper

#14
Om nog even terug te komen op het "groot dikkopje" van Johan: die knotsen aan het einde van de antennen komen bij de kommavlinder op mij altijd wat plomper over dan bij het groot dikkopje, wellicht zijn ze iets korter en/of breder/dikker bij de kommavlinder. Met alleen een bovenzijde staan de 2 soorten erom bekend dat ze lastig van elkaar zijn te onderscheiden. Ik heb nog een poging gedaan wat andere kenmerken te vinden. Bij het groot dikkopje is de antenne meestal vrij duidelijk geringd, bij de kommavlinder meestal niet. De voorvleugel van het groot dikkopje is minder contrastrijk omdat het bruin langs de achterrand niet zo donkerbruin is als bij de kommavlinder; bij het groot dikkopje vallen de zwarte aders meestal nog goed op in dit bruin, bij de kommavlinder vallen de aders in het donkerbruin niet zo goed op.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

Inmiddels denk ik dat het beter is een nieuw topic te starten over groot dikkopje en kommavlinder? Wellicht zelfs twee topics, eentje met een vergelijkbaar doel als deze van Chris met bewijsfoto's van het groot dikkopje van de Waddeneilanden; en eentje met een poging te kijken naar determinatiekenmerken als je alleen een bovenzijde van de 2 soorten tot je beschikking hebt (of is dat in het verleden al eens gedaan binnen dit forum van de dagvlinders?).
Op zich wil ik deze topics dan wel starten, heb er wel ideeen over, maar heb daar nu meteen geen tijd voor; hopelijk later op de dag of dit weekend wel.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Joost U

Mijn bedoeling was natuurlijk dat Chris of de Vlinderstichting een Tweet zou plaatsen, maar Chris krijgt al hulp van een vriend van mij. Een die vriend die mij helpt om een weddenschap te verliezen, van je vrienden moet je het hebben  :blink: . Laten we maar zeggen dat het voor het goeie doel is, meer inzicht krijgen in de verspreiding van het oranje zandoogje.
Zie : https://twitter.com/wilfredalblas/status/264327743146192896

Martin Scheper

#17
Volgens "Dagvlinders in Fryslân" (Vlinderwerkgroep Friesland & De Vlinderstichting, 2000) komt het oranje zandoogje (Pyronia tithonus) voor op Terschelling. De kern van het leefgebied van deze soort wordt gevormd door de Kooibosjes. Heeft deze populatie zich tot nu kunnen handhaven?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

cvsw123

Nou, het heeft niet zoveel zin als ik twitter, die tien mensen die dat zien... Maar ik ga me nu wel inzetten, was de hele dag druk met taxonomieproblemen rond de Rode Lijst van dagvlinders in het Middellandse zee gebied (je kunt het er maar druk mee hebben). Dus op zoek naar FB en twitter...


Trouwens, Wilfred bedankt  :duim:


En naar Martin: laten we de grens rond 2005 leggen. In allerlei oude boeken staat de soort idd gemeld voor de wadden, maar die zijn eigenlijk niet meer te controleren, behalve als je nog verder teruggaat en ze van voor 1980 in collecties zitten. Maar vanaf 2005 zijn er massa's foto's gemaakt, en juist daardoor valt het op dat ik nog niet één foto heb weten te vinden op welke site dan ook van een oranje zandoogje op de wadden. En toen dus deze vraag. Als we op het einde van het jaar geen bewijs hebben gaan ook alle waarnemingen van het oranje zandoogje van de andere waddeneilanden voorlopig ook op afgekeurd.


Maar hopelijk duikt er een foto op, moet Joost de flessen wijn betalen...
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Martin Scheper

Hoi Chris, als ik op Telmee waarnemingen opvraag van het oranje zandoogje van 2005-2012 dan komt er een kaartje met op de Waddeneilanden zowel gele hokjes (nog niet gevalideerd) als groene hokjes (gevalideerd). Het is voor mij echter ondoenlijk alle foto's aan te klikken om te kijken waar ze gemaakt zijn; wellicht kun jij op Telmee selecteren en kijken of er bij de gevalideerde waarnemingen foto's zitten .....


Overigens heb ik ook even de foto's op Vlindernet bekeken en daar zit geen foto tussen die gemaakt is op een Waddeneiland. En ik kwam nog een onjuiste tegen: die van Hans Jonkman van 24 juli 2010 bij Kootwijk: dit is een hooibeestje. Kun jij dit in behandeling nemen, of als je leiver hebt dat ik het doe, aan wie kan ik me richten?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

cvsw123

Ik neem ze wel in behandeling. Op telmee en op w.nl hebben we alle Terschelling waarnemingen in behandeling genomen (daarom ook die gele vakjes, ze zijn van status goedgekeurd terug naar in behandeling, nog niet gevalideerd heet dat dan). We dachten eerst maar een Terschelling te doen, omdat daar het meest gekeken wordt. Maar uiteindelijk komen alle eilanden aan de beurt.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

cvsw123

Trouwens dat kaartje van vlindernet is van voor de revisie. Midden NL is al behoorlijk opgeschoond. Voordeel van regenachtige herfstavonden.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

cvsw123

En FB en twitter komt volgende week, ik wil de like and share actie die tot morgen middag 12 uur loopt niet in de weg lopen. Je kunt trouwens nog allemaal meedoen en een mooi boek winnen (http://www.facebook.com/Vlinderstichting)!
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Joost U

Dit zijn alle waarnemingen van het oranje zandoogje op de wadden die op waarneming.nl staan:
http://wadden.waarneming.nl/soort/view/715?from=1900-01-01&to=2012-11-02

Een paar opmerkingen over dit lijstje:
-In totaal 39 waarnemingen, allemaal zonder foto.
-9 waarnemingen van voor 2005, dat er tot in de jaren tachtig oranje zandoogjes op Terschelling zijn geweest is wel zeker, mogelijk was er ook een populatie op Texel.
-Eén waarneming uit de maand juni.
-Waarnemingen van alle vijf bewoonde eilanden en van Rottumeroog, het lijkt er niet op dat er één populatie is.
-Waarnemingen van meerdere exemplaren zijn schaars, vijf keer twee stuks, twee keer drie stuks en 7 en 20 ieder één keer.
-De waarnemer van 7 stuks lijkt vooral geïnteresseerd te zijn in vogels, de waarneming van het oranje zandoogje van Vlieland is één van de zes waarnemingen van dagvlinders en de enige keer dat hij het oranje zandoogje gemeld heeft.
-De waarnemer van 20 stuks heeft vijf keer oranje zandoogjes van Texel gemeld en zij lijkt wel meer geïntersseerd te zijn in dagvlinders.
Misschien eens contact zoeken met deze laatste twee waarnemers om de betrouwbaarheid van de waarnemingen te controleren?

Inmiddels verspreidt de oproep van Wilfred via twitter, zijn oproep is al vijf keer geretweet naar meer dan 3000 volgers. Ik hoop dat er vooral veel natuurliefhebbende noordelingen deze tweets ontvangen.

Wilfred Alblas

Beste Wijndrinkers, Ik moet helaas melden dat ook via mijn twitteroproep nog geen hoopgevende reacties binnen zijn gekomen....Wilfred

Peter06

Een ingang zou nog kunnen zijn natuurfotografen die op Terschelling wonen of daar veel komen.
Gezien de inspanning die er nu al geleverd is, denk ik dat ook die ene foto die dan misschien nog opduikt, niet zou mogen afdoen aan de conclusie dat het oranje zandoogje er verdwenen is.

Maar het blijft natuurlijk interessant om volgend seizoen eens te kijken bij de Kooibosjes en de Landerumerheide.

Joost U

Het wordt wel akelig stil rond de oranje zandoogjes op de Wadden... En dat terwijl er een fles wijn te verdienen valt! Of gooi je de handdoek al in de ring Chris?

cvsw123

Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Joost U

Inmiddels is de termijn verstreken en kan ik met gemengde gevoelens aanspraak maken op een fles wijn. Verdiend met een verdwenen vlinder en het verdwijnen van het oranje zandoogje van de wadden is een trieste zaak. Maar het vooruitzicht om samen met Chris een fles wijn soldaat te maken, wie wil dat nou niet? Dan kunnen we met die fles wijn verder mijmeren over verdwenen vlinders van de wadden: de aardbeivlinder (m.u.v. Schiermonnikoog), de bruine vuurvlinder en het heideblauwtje...

Ben Kruijsen

Proost heren, geniet ervan. Ik had Piet Zumkehr (op Terschelling) nog op dit topic gewezen maar hij zag kennelijk geen aanleiding erop te reageren.