Bones!

Gestart door MarianneW, oktober 06, 2012, 23:20:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarianneW

Gisteren heb ik een paar braakballen van een Ransuil meegenomen. Vandaag uitgeplozen en voorzichtig schoongemaakt en geprobeerd e.e.a. bij elkaar te leggen. Ik zou echter erg graag willen weten om welke prooien het gaat. Het boek dierensporen helpt me daarbij niet verder, dat schrijft alleen dat de Ransuil muizen, kleine vogels en insecten eet.

Ik heb een aantal foto's gemaakt van wat ik gevonden heb aan schedeltjes, botjes, kaakjes, (ruggen)wervels en nog diverse voor mij vage onderdelen. Grotere bestanden zijn evt. te mailen en betere foto's te maken indien nodig.

Wie vindt het leuk om er eens op te puzzelen en mij (en wellicht anderen) verder te helpen?

Alvast bedankt.
Marianne

De foto's zijn hier te vinden.
Marianne

maurice.lahaye

Hallo Marianne,

Een ransuil is een echte woelmuizen-eter en dat is ook te zoen op je foto's: kaakjes en schedels van woelmuizen. Welke soort is echter (nog) niet te zeggen. Daarvoor is een veel betere foto nodig van het oppervlak van de kiezen. Ik vermoed dat het veldmuizen zijn, hoewel noordse woelmuis ook niet is uitgesloten.  Wil je meer info over braakballen en de inhoud, check dan dit forum-onderwerp: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=171820.0

Groeten en succes,
Maurice
admin

P.S. Voor braakballen is dit forum inderdaad beter dan het vogelforum  :) .

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl