corythucha ciliata maastricht

Gestart door bdijks, september 29, 2012, 17:58:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

bdijks

Vandaag op het Vrijthof in Maastricht waar platanen staan waargenomen:corythucha ciliata.
Deze soort is nog niet te plaatsen op waarneming.nl

harry60

Het lijkt me inderdaad een Corythucha ciliata
Dus als deze niet op waarneming staat moet deze aangevraagd worden, of dit de eerste vondst voor Nederland is dat is nog de vraag.
Op soortenregister komt de soort wel voor, maar er staat daar een foto gemaakt in Antwerpen.  (Exoot)

Zou zeker leuk zijn als je deze ook in voert op waarneming.nl, ik zal een verzoek plaatsen om deze soort aan te maken.

En even afwachten wat Berend Aukema hier van weet,

En welkom op het forum met deze leuke binnenkomer.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Sinds 2008 op het Vrijthof waargenomen. Verder in ons land alleen uit Venlo bekend.

bdijks

Ik vind het wel vreemd dat ik de eerste ben die de soort in voert op waarneming.nl en dat de soort wordt aangeduidt als algemene soort ?? Bedankt Harry voor het laten toevoegen van de soort.

groeten Bert Dijks

harry60

Als er een soort word aangemaakt dan komt deze standaard op algemeen te staan als ik het goed heb ?
Als deze al jaren op het vrijthof voorkomt dan dan is hij op die plek waarschijnlijk algemeen of vrij algemeen.
Op andere plaatsen zal deze zeldzaam of zeer zeldzaam zijn.

En volgens soortenregister is het ook nog een exoot, betekende dat deze niet inheems voorkomt.
Bij de sprinkhanen zeggen ze dat na 10 jaar voorkomen in NL word de soort als inheems beschouwd.
Maar daar schort het hier en daar ook een beetje aan door achterstallig onderhoud :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning