Larven van de groene glazenmaker?

Gestart door markhilboezen, september 17, 2012, 09:09:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

markhilboezen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/71147243
Groene glazenmaker - Aeshna viridis gezien op 2012-09-14 Dantumadeel (gemeente)
Foto's:












De larven zijn gevonden tussen krabbescheer! Op waarneming.nl zijn de foto's duidelijker.

bij voorbaat dank Mark Hilboezen


Ton van Haaren

Aeshna sp. is het zeker, maar ik durf over de soort niets te zeggen want de larve is nog niet volledig ontwikkeld (dus o.a. cerci-paraproct verhouding is anders) en ik het vangmasker niet kan bestuderen. Bovendien hoeft de aanwezigheid van krabbescheer niet altijd te betekenen dat het de goren glazenmaker is.

ps. voer je ook zeelt en kleine modderkruiper in?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Johannes Klapwijk

De lengte van de cerci kloppen iig voor groene en die zijn langer bij vroege, dus die is uitgesloten.
De vlekjes op het achterhoofd van de bruine missen, dus die is het ook niet.


Het mentum is niet goed te zien, dus blauwe is nog een optie, maar ik geef groene een goede kans.

markhilboezen

Wellicht is deze foto handig voor verder determinatie:



Ton van Haaren

@ Johannes : sorry, maar de cerci-paraproct verhouding gaat alleen op voor volgroeide larven. Je kunt ze niet gebruiken voor dit (jongere) stadium. De cerci wordt langer en het kan dus ook zomaar meer dan de helft van de paraproct worden.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Johannes Klapwijk

ah, zou kunnen.. maar de grote lijkt al goed volgroeid, er zijn al redelijke vleugels te zien.


Foto van het mentum sluit iig de blauwe ook uit.

markhilboezen

Ik vind de sleutel van de larvenhuidjes moeilijk met al die verhoudingen die gemeten moeten worden :huh:!

nick w

je kunt her wel een vangmasker zien, kun je daar nog verder mee? In die laatste foto..

Groet,
Nick W

Johannes Klapwijk

Citaat van: nick w op september 17, 2012, 22:06:52 PM
je kunt her wel een vangmasker zien, kun je daar nog verder mee? In die laatste foto..

Groet,
Nick W


Zie mijn opmerki\ng ;)


[Foto van het mentum sluit iig de blauwe ook uit.]

markhilboezen

Ik durf te stellen dat deze larven van de groene glazenmaker (Aeshna viridis) zijn. Kenmerken: kort prementum en korte cerci (definieer kort!) -> groene glazenmaker, bruine glazenmaker, venglazenmaker (getande glazenmaker) -> geen lichte vlekken op de occiput bruine glazenmaker -> zijdoorn op segment 6 venglazenmaker -> geen duidelijke rugvlekken getande glazenmaker(kenmerk vind ik overigens discutable/onnauwkeurig, maar de getande glazenmaker komt niet voor in NL) -> groene glazenmaker.

Het blijft onzeker met deze determinatie, maar het is een uitgangspunt.

ewoudploeg

Ik heb een heel sterke neiging naar groene glazenmaker. Alle kenmerken die zichtbaar zijn kloppen en de cerci-paraproct verhouding zou toch al wel anders moeten liggen voor vroege. Uiteraard zijn de dieren niet volgroeid en kan er nog wat gebeuren, maar dit verschil lijkt me niet meer te overwinnen voor Vroege glazenmakerkenmerken. Het kenmerk tussen Groene glazenmaker en Getande glazenmaker: ik kan het er deels mee eens zijn dat het een van de minder spetterende kenmerken uit de sleutel is. Het is een wat ons betreft ook wat karig kenmerk, maar helaas zijn verder alle verhoudingen, vormen, etcetera, voor beide soorten exact gelijk. Het enige waar absoluut geen overlap in zit, is de tekening. We hebben het dan wel over de huidjes, de tekening bij levende beesten kan daarvan iets afwijken. A. viridis is altijd vrijwel ongetekend, serrata heeft altijd gele vlekken op de rug, geflankeerd door iets donkerder vlekken. Mag ik zo vrij zijn te vragen waarom jij het kenmerk "discutabel" vindt?
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/