Welke Eurygaster, maura?? >> E. testudinaria!

Gestart door John Bouwmans, september 12, 2012, 17:10:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

John Bouwmans

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Denk van wege de 2 lichte punten een E. maura. Maar zie nu dat die bij mijn E. testudinaria-foto's ook voorkomt. Of toch ook deze weer E. testudinaria?
Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/71122379
onzeker Eurygaster maura gezien op 2012-09-12 Veenendaal - Kwintelooyen
Foto's:








bij voorbaat dank
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Hoi John,

Nee, het zal gewoon testudinaria zijn - de kleur is zelden of nooit doorslaggevend bij Eurygaster, ze zijn allemaal erg variabel (al is deze contrastrijke tekening wel iets gebruikelijker bij Eu.test.)

Eén van de betere kenmerken is het verschil in bouw van de "neus". Bij testudinaria ligt de clypeus aan de voorkant van de kop iets dieper tussen de wangen verzonken en bij maura in één vlak met de wangen. Zie dit schema en deze vergelijkingsplaat (van Frank Marquard).

Verder nog wat verschil in de verhoudingen van de antennesegmenten (test.: 2e seg 1,5x 3e; maura: 2e seg 2x 3e) en de vorm van de schouders (gemiddeld test. iets breder/spitser, maura iets smaller en stomper) maar beide zijn nogal subtiel en aan foto vaak slecht te beoordelen.

E. maura is in NL veel zeldzamer en komt vooral in Zuid-Limburg voor, maar er waren de laatste tijd een paar vondsten daarbuiten meen ik (? Zeeland ofzo ??). Veenendaal is voorlopig nog buitengebied. De soort houdt van drogere, warmere/zonnige biotopen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Hoi Arp,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu weet ik waar ik in de toekomst op moet letten. Probeer voortaan een detail van de neus te maken. Het zou handig zijn als deze informatie bij de soortinfo zou staan. Kijk natuurlijk wel naar de verspreidingskaarten voor de E. mauri en dan zie alleen dat blokje in Limburg. Maar je hoopt toch 'n keer de andere Eurygasters aan te treffen. Ik blijf zoeken  ;) :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ha John,

Het is een beetje vreemd, voor zover ik kan beoordelen is Jacomijn de enige die bij de Wantsen de soortteksten aan zou mogen passen, al meen ik me vaag te herinneren dat David dat ook kan, hetgeen zou betekenen dat "Taxonomen" die rechten ook hebben?

Anyway, ik kan het niet en dat is wel prima want ik weet ook niet genoeg van wantsen en zou misschien in de verleiding komen dergelijke onzin als hierboven toe te voegen  O0

Wel heb ik ooit wat links naar (inmiddels "historische") topics op het forum tussen de determinatiesites verstopt:
Citaat van: Arp op april 01, 2007, 14:08:05 PM
Scutelleridae:
Heb er nu een linkje naar dit topic bijgezet omdat hier twee wat nieuwere plaatjes gelinkt worden.

Sinds jaar en dag ligt een half-afferige samenvatting ergens op één van m'n harde schijven, met meer links en ook info voor austriaca enzo. Misschien dat ik die eens uit het stof trek en afmaak - wellicht met een overzichtje op insektenfotos.de ofzo.

Let overigens even op met de verspreidingskaartjes (!!) Het door jou gelinkte kaartje geeft
- alleen waarnemingen van 2011-1012
- ook ongevalideerde waarnemingen

Verander het eerste jaartal in 1900 en je krijgt maura (weer/nog steeds) over het hele land te zien. Dit is in   één van de bovengelinkte topics al eens uitgebreid aan de orde geweest, maar nog niet opgelost kennelijk, danwel hebben de waarnemers er weer opnieuw een puinhoop van gemaakt. Als je vervolgens het vinkje "alleen goedgekeurde waarnemimngen" aanvinkt blijft er helemaal geen enkele over. Jammer  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Citaat van: Arp op september 13, 2012, 11:49:02 AM

Anyway, ik kan het niet en dat is wel prima want ik weet ook niet genoeg van wantsen en zou misschien in de verleiding komen dergelijke onzin als hierboven toe te voegen  O0

Hoi Arp,
ik vind dat geen onzin. Toch info waar je als waarnemer op zit te wachten eigenlijk.

Citaat van: Arp op september 13, 2012, 11:49:02 AM
Let overigens even op met de verspreidingskaartjes (!!) Het door jou gelinkte kaartje geeft
- alleen waarnemingen van 2011-1012
- ook ongevalideerde waarnemingen

Had ik nu even niet opgelet. Gebruik de kaartjes nog wel eens om vervaagde waarnemingen grof op lokatie te schatten. En dan pak ik de verspreidingskaart van slechts één datum.

De documentatie via de links is weer perfect als altijd. Kennis en info ontsluiten is bij jou in prima handen! Zoals al vaker, mijn welgemeende complimenten hiervoor. Zouden alle admins moeten doen, maar ja dat kost natuurlijk wel tijd.

bedankt en groeten,
John

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Voor de volledigheid: Je hebt op de laatste foto een juffrouw onder haar rokken gefotografeerd  ;) (link)

en bedankt voor de complimenten :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Citaat van: Arp op september 13, 2012, 14:06:15 PM
Voor de volledigheid: Je hebt op de laatste foto een juffrouw onder haar rokken gefotografeerd  ;) (link)

Pas ik de waarneming daar op aan. Weer wat geleerd!
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618