tientallen verse Zwervende Heidelibellen..

Gestart door Taka, september 09, 2012, 22:06:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

..is dat bijzonder? Ik zag ze vandaag bij het Vogelmeer, Schoorlse Duinen. Het duurde even voordat ik besefte wat ik zag. Raar hard licht en schuwe heidelibellen. Bij een meende ik een blauwe onderkant van de ogen te zien, het zal toch geen zwervende zijn? En toen bij nog een. En eigenlijk bleken ze allemaal blauwe ogen te hebben. De sprieten in het water zaten vol met huidjes. Ik heb wat huidjes meegenomen en ook wel foto's. Komen nog wel.

Maar tientallen verse Zwervende Heidelibellen langs een deel van de oever, dus misschien wel honderden in het hele Vogelmeer. Ik was wel onder de indruk. Zouden ze nog op tijd naar het zuiden trekken? Of is het gewoon een verloren tweede generatie?
(Sybe)

Anne Hueber †

Zwervende heeft maar een korte cyclus, wat nu uitsluipt gaat allemaal nog naar het zuiden.


grunsven

Is daar ook maar enig bewijs voor dat ze weer naar het zuiden gaan?
Ik heb daar nooit iets over kunnen vinden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Anne Hueber †

Ik heb daar ooit wel eens iets over gelezen en kaartjes over de trek gezien, maar waar.....
Je kunt het misschien ook wel beredeneren:
In de voorzomer vind je bij ons alleen maar volwassen beesten, die kunnen zich hier dus niet voortgeplant hebben.
Die moeten wel vanuit het zuiden gekomen zijn. Ze planten zich hier voort en hebben bij ons een korte cyclus, anders is het te laat voor de terugtocht. In het zuiden gaan ze dan eiafzetten, de larven overwinteren en sluipen in het voorjaar uit. Wat me dan wel verbaast, dat deze soort een korte en een lange cyclus heeft, heeft uiteraard ook met de temperatuur van het water te maken.
Maar ik laat me graag aanvullen/verbeteren.

Anne Hueber †

Door alle foto's, die er de laatste jaren ingevoerd worden, krijg je een steeds completer beeld van een soort.
Zo ook bij bv Grote roodoogjuffer. Het viel ons de laatste jaren op, dat er foto's van verse Grote roodoog in augustus waren. Dat zou betekenen, dat deze soort een 2de generatie heeft, ook met een lange en korte cyclus. De verse van augustus planten zich voort en overwinterren als larve tot het voorjaar-->een lange cyclus. De verse van het voorjaar hebben dan maar een korte cyclus tot augustus.
Maar misschien kan het bij deze soort ook wel anders liggen. De vroege overwinteren als larve en sluipen in het voorjaar uit. Die van augustus overwinteren als larve en sluipen in augustus uit. Dan zouden die van het voorjaar en die van augustus een evenlange cyclus hebben.
Weet iemand, of hier onderzoek naar gedaan is?

Jeroen Nagtegaal

Ik meen dat de gedachte was bij Grote Roodoog dat ie 2 maal overwinterd en dus deels er anderhalf en deel er 2 jaar over doet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Volgens mij gaat het bij E.najas om beesten die er 2 jaar over doen en beesten die er ruim een jaar over doen. Ik denk niet dat de beesten die nu vliegen jongen zijn van de beesten die in het voorjaar vliegen (maar dit kan ik niet bewijzen).
Bij fons klopt het dat er in het voorjaar beesten uit het zuiden komen en zich hier voortplanten. Maar dat is oportunistisch zwerfgedrag en geen gerichte trek zoals bij zwaluwen.
Een deel van hun jongen komt dan in de nazomer uit en een deel doet waarschijnlijk wat de andere Symps ook doen. Maar ik geloof er niks van dat de beesten in het najaar snappen dat ze naar het zuiden moeten vliegen omdat het hier winter wordt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Menko Vlaardingerbroek

#7
Aangezien je libellen niet kunt ringen, en ook geen zendertje om kunt doen, lijkt het me niet eenvoudig hier gefundeerde uitspraken over te doen. Hoe onderzoek je zoiets? Van sommige vlinders wordt gezegd dat ze wel naar het zuiden trekken, voor de (Amerikaanse) Monarchvlinder is dat in ieder geval zeker, dus waarom zouden libellen niet naar het zuiden kunnen trekken?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Jeroen Nagtegaal

Er zijn onderzoeken waarbij libellen (maar ook dagvlinders) gemerkt zijn met bijvoorbeeld een watervaste stift.

Het doen van zulke uitspraken is erg lastig... Mogelijk bied Isotopen/DNA-onderzoek wel kansen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Van bruinrode is wel trek geconstateerd, maar niet of dat tot late voortplanting in zuidelijke streken leidt.
De zwervende lijkt me een opportunist. Komt hier in het voorjaar, plant zich voort, komt rond september uit en de dieren die zich dan nog kunnen voortplanten zouden als eitje ofzo kunnen overwinteren en dan in voorjaar of zomer weer uitsluipen. De rest is verloren, van trek is me niets bekend, laat staan voortplanting in het zuiden. Om hier wat van aan te tonen moet je dus nu gaan zoeken naar voortplantingsgedrag, liefst eileg van zwervende. Ook uitsluip vrij vroeg in het jaar zou interessant zijn.

Bij de grote roodoog geeft Roy de hypotheses al weer.
Normale tweejaarsritme zou dan zijn: voorjaar uitsluipen, zomer voortplanten, volgende jaar larf, voorjaar uitsluipen etcetera.
Verkorte cyclus: voorjaar uitsluipen, zomer voortplanten, volgende nazomer uitsluipen, najaar voortplanten, volgende jaar larf etcetera.
Misschien kan het nog korter? Nazomer uitsluipen, herfst voortplanten, volgende nazomer uitsluipen. In dit geval zouden er verschillende populaties kunnen ontstaan die elkaar nauwelijks meer tegenkomen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Menko Vlaardingerbroek

#10
Het schijnt dat je libellen wel miniatuurzendertjes mee kunt geven (artikel uit 2006):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1686212/
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

nick w

Daar heb ik eens een lezing over bijgewoond. Ze hadden keizerlibellen genomen, de zendertjes waren bijna net zo groot als het beest en die libellen konden zich niet meer zodanig verroeren dat een paring werkbaar was. Dus wel interessant - het gaf goed het bewegingspatroon over een aantal dagen - maar nog niet zo heel erg hanteerbaar voor alle soorten  :)

Groet,
Nick W

frankneijts

#12
Citaat van: Weia op september 10, 2012, 12:23:18 PM

De zwervende lijkt me een opportunist. Komt hier in het voorjaar, plant zich voort, komt rond september uit en de dieren die zich dan nog kunnen voortplanten zouden als eitje ofzo kunnen overwinteren en dan in voorjaar of zomer weer uitsluipen. De rest is verloren, van trek is me niets bekend, laat staan voortplanting in het zuiden. Om hier wat van aan te tonen moet je dus nu gaan zoeken naar voortplantingsgedrag, liefst eileg van zwervende. Ook uitsluip vrij vroeg in het jaar zou interessant zijn.



In 2008 vond ik vanaf 13 mei 10-tallen uitsluipende Zwervende bij het Groot Meer (Vessem/Wintelre). Plaatjes: vers wijfje (1 van 10 exx.) op 13 mei 2008 en ook op 29 mei een vers wijfje (1 van 13 exx. + 2 reeds uitgekleurde mannetjes).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

manger

#13

Nick, Die voordracht was in Leiden vorig jaar, zie ook http://www.brachytron.nl/Archief6.html voor een kort verslag van alle bijdragen.

Hieronder alvast over het zenderen van Anax junius.

Micheal May (USA), Progress in understanding dragonfly migration in North America.

Zendering van Anax junius om de migratie van deze soort te onderzoeken. Het onderzoek deed hij samen met Martin Kelsky (ook als vliegtuigpiloot in dit onderzoek). De zendertjes wegen ongeveer 250 mg en werden onderop de thorax van de Anax (~1000 mg) gelijmd. In de Dalaware bay vond men dat Anax junius 5 km de oceaan overstak om vervolgens weer terug te keren naar een andere oever. Over het algemeen vlogen de diertjes het meest richting zuiden. Ze vlogen met een gemiddeld actieradius van 1km, een kleine hoeveelheid 10 km en weer wat meer individuen zelfs 100 km. Meestal stoppen ze dan een of twee dagen om te foerageren en vliegen dan weer verder, afhankelijk van de weersomstandigheden. Het grootste deel van de migrerende Anax trekt zuidwaarts en maar een klein gedeelte noordelijk.

Groeten, Rene





MangerEco


Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu

Marcel_Wasscher

Dat bovengenoemde trek onderzoek is aardig, maar ik heb er toch wat kleine bedenkingen bij. Of dit zender onderzoek namelijk daadwerkelijk het precieze trek gedrag van de Amerikaanse keizerlibel Anax junius laat zien weet ik niet zeker. Als je je voorstelt dat je 80 kilo weegt en je 20 kilo (25% extra) mee moet dragen. Als je als mens loopt, loop je dan toch iets anders. Met vliegen lijkt me dat als libel toch nog meer uitmaken, dat extra gewicht. Het zou best goed kunnen dat niet gezenderde dieren grotere stukken water oversteken en langere trajecten op een dag kunnen afleggen. Het waargenomen trek gedrag uit het onderzoek moet je misschien vertalen als 'het trek gedrag van minder fitte individuen'. Misschien wat geneuzel, maar dat heb ik me de afgelopen jaren bij dit (op zich sensationele) onderzoek bedacht.

Groet,
Marcel

nick w

Citaat van: manger op september 11, 2012, 20:48:56 PM

Nick, Die voordracht was in Leiden vorig jaar, zie ook [size=78%]http://www.brachytron.nl/Archief6.html [/size]voor een kort verslag van alle bijdragen.

Dat was m ja, dank je wel René, is dat pas een jaar geleden?

Groet,
Nick W

Platbuik

Ik moest denken aan deze paragraaf uit de actualisatie-Brachytron:

CiteerHoewel succesvolle voortplanting inmiddels ieder laar op vele plaatsen in Nederland wordt waargenomen, is het voorkornen wellicht nog steeds afhankelijk van een toestroom ult het zuiden. Deze immigranten planten zich in Nederland voort. Hun nakomelingen volbrengen hun larvale ontwikkeling meestal binnen enkele maanden en sJuipen tn de zomer van hetzelfde jaar al uit. Een deel van de nakomellngen haalt dit echter niet en brengt de winter in Nederland als larve door. ln het daaropvolgende voorjaar zijn kleine aantallen uitsluipende dieren aan te treffen.

Ik neem aan dat dit wetenschappelijk gechecked is?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohanvantBosch

Citaat van: Platbuik op oktober 16, 2012, 13:13:55 PM
Ik moest denken aan deze paragraaf uit de actualisatie-Brachytron:

CiteerHoewel succesvolle voortplanting inmiddels ieder laar op vele plaatsen in Nederland wordt waargenomen, is het voorkornen wellicht nog steeds afhankelijk van een toestroom ult het zuiden. Deze immigranten planten zich in Nederland voort. Hun nakomelingen volbrengen hun larvale ontwikkeling meestal binnen enkele maanden en sJuipen tn de zomer van hetzelfde jaar al uit. Een deel van de nakomellngen haalt dit echter niet en brengt de winter in Nederland als larve door. ln het daaropvolgende voorjaar zijn kleine aantallen uitsluipende dieren aan te treffen.

Ik neem aan dat dit wetenschappelijk gechecked is?
Wat bedoel je precies? Het laatste stukje? Waar moeten de uitsluipers anders vandaan komen?

AvanderHeijden

Tsja als ik de grafiek van Zwervende heidelibel zie vind ik nou niet dat er heel veel van die overwintering terug te zien is maar ik kan er natuurlijk niet aan zien wanneer het om uitsluipers en / of tenerale beesten gaat.


Geen erg vroege waarnemingen, vliegen begint in mei, piekje in juni en een grotere piek in augustus. Als je er geen info over uitsluipers bij hebt kan de influx in mei en juni plaatsvinden en de generatie die daarop volgt door voortplanting in augustus pieken.

JohanvantBosch

Het zal om kleine aantallen gaan. Hieronder een grafiek van alle huidjes en niet-uitgekleurde beesten. Er zijn blijkbaar waarnemingen van die kleden in mei, maar veel zijn het er niet.





En hieronder een link naar de waarnemingen in mei van niet-uitgekleurde beesten en huidjes. Op 1 waarneming na vallen ze in de tweede helft van mei.
http://waarneming.nl/soort/view/637?from=1990-10-16&to=2012-10-16&prov=0&plum%5B%5D=75&plum%5B%5D=131&maand=5&rows=20&os=0

ewoudploeg

Van de Zwervende plant toch wel zeker een deel zich nog in Nederland voort lijkt me. Op veel plekken plant de soort zich al jaren achtereen voort. Het zou te toevallig zijn als de trekkende beesten vanuit het zuiden steeds op dezelfde voortplantingswateren terecht komen en andere geschikte wateren steevast mijden. Ik zou inzetten op een eenjarige cyclus van Nederlandse beesten die in de herfst eitjes afzetten, al dan niet toevalligerwijs aangevuld met exemplaren uit het zuiden die in het voorjaar hier eitjes afzetten. De ontwikkeling van de larven van deze twee clusters duurt even lang, de eitjes of zeeeeeer jonge larven overwinteren als ik het wel heb en maken de groei door vanaf het vroege voorjaar. Ik zou inschatten dat dat laatste voor alle Sympetrums geldt; een eenjarige cyclus waarbij de larven zich van het vroege voorjaar tot in de zomer ontwikkelen. Dat basseer ik op het feit dat ik in de vroege zomer nooit een enkele larve van Sympetrum te pakken krijg. De enkele zeer vroeg uitsluipende heidelibellen zouden trage groeiers van een jaar eerder kunnen zijn overigens. Dat is dan meteen de uitzondering op de door mij vermoede regel.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Platbuik

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 16, 2012, 13:46:52 PM
Citaat van: Platbuik op oktober 16, 2012, 13:13:55 PM
Ik moest denken aan deze paragraaf uit de actualisatie-Brachytron:

CiteerHoewel succesvolle voortplanting inmiddels ieder laar op vele plaatsen in Nederland wordt waargenomen, is het voorkornen wellicht nog steeds afhankelijk van een toestroom ult het zuiden. Deze immigranten planten zich in Nederland voort. Hun nakomelingen volbrengen hun larvale ontwikkeling meestal binnen enkele maanden en sJuipen tn de zomer van hetzelfde jaar al uit. Een deel van de nakomellngen haalt dit echter niet en brengt de winter in Nederland als larve door. ln het daaropvolgende voorjaar zijn kleine aantallen uitsluipende dieren aan te treffen.

Ik neem aan dat dit wetenschappelijk gechecked is?
Wat bedoel je precies? Het laatste stukje? Waar moeten de uitsluipers anders vandaan komen?
Ik las hierboven ergens dat de Zwervende hier nooit door de winter komt, en dus in het voorjaar alleen als import voorkomt. Maar dat kan ik nu niet meer vinden...misschien is die tekst aangepast, of ik heb te haastig gelezen. Mijn opmerking voegt niets toe, dat dan weer wel, Johan  :rolleye:
Met excuses voor de ovelast.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohanvantBosch

Citaat van: Platbuik op oktober 16, 2012, 19:21:29 PM
[size=78%] Mijn opmerking voegt niets toe, dat dan weer wel, Johan [/size] :rolleye: [size=78%] [/size]
Met excuses voor de ovelast.


Da's toch niet nodig.... als mijn opmerking wel die indruk geeft.... dat is niet de bedoeling.  O0

Taka

Citaat van: manger op september 11, 2012, 20:48:56 PM

Nick, Die voordracht was in Leiden vorig jaar, zie ook http://www.brachytron.nl/Archief6.html voor een kort verslag van alle bijdragen.

Hieronder alvast over het zenderen van Anax junius.

Micheal May (USA), Progress in understanding dragonfly migration in North America.

Zendering van Anax junius om de migratie van deze soort te onderzoeken. Het onderzoek deed hij samen met Martin Kelsky (ook als vliegtuigpiloot in dit onderzoek). De zendertjes wegen ongeveer 250 mg en werden onderop de thorax van de Anax (~1000 mg) gelijmd. In de Dalaware bay vond men dat Anax junius 5 km de oceaan overstak om vervolgens weer terug te keren naar een andere oever. Over het algemeen vlogen de diertjes het meest richting zuiden. Ze vlogen met een gemiddeld actieradius van 1km, een kleine hoeveelheid 10 km en weer wat meer individuen zelfs 100 km. Meestal stoppen ze dan een of twee dagen om te foerageren en vliegen dan weer verder, afhankelijk van de weersomstandigheden. Het grootste deel van de migrerende Anax trekt zuidwaarts en maar een klein gedeelte noordelijk.

Groeten, Rene





MangerEco

Gratis als PDF te downloaden (tot eind november heb ik begrepen, maar misschien ook wel langer): Simple rules guide dragonfly migration

(Sybe)