onbekend

Gestart door wimkarst, september 04, 2012, 21:09:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimkarst

Ik ben erg benieuwd naar de naam van dit prachtige insekt.

Bvd.

Wim

Arp

Een sluipwesp uit de Ophioninae denk ik - zoek op het subforum voor Bijen en Wespen naar "Ophion Netelia"

Ik verplaats 'm even zodat de kenners ernaar kunnen kijken ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gko

het lijkt me een Ophion-soort aan de vleugeladering te zien
met vr gr gkoopman

Arp

Is die witte glans naast het pterostigma geen fenestra? Of kun je op basis van de adering inderdaad andere Ophioninae (Enicospilus, Eremotylus ...) uitsluiten?

Overigens zie ik er geen Tryphoninae in. De term Netelia in mijn zoek suggestie staat er alleen omdat je door beide te noemen betere zoekresultaten krijgt voor de discussies rondom deze beesten, zoals deze:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=168439.0
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=81231.0
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gko

#4
sorry Arp, was je even vergeten, bij dit soort beesten
gebruik ik meestal een simpele afbeelding voor het onderscheid
tussen Netelia en Ophion, lekker overzichtelijk,
de voorbeelden lijken voor beide groepen te gelden, maar ik weet niet
of er beesten zijn die hiermee niet op familie geselecteerd kunnen worden
met vr gr gkoopman

Arp

Hoi G.

Mooi plaat :duim: (maar voor zover niet zelfgemaakt; hoe zit het met de auteursrechten?)

Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Zoals aangegeven was het me wel duidelijk dat het géén Tryphoninae, c.q. "Netelia" is ;)

Mijn vraag betrof meer de reden waarom je tot Ophion durft te gaan en de andere Ophioninae uit kunt sluiten ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gko

ik geloof dat je iets van een afbeelding mag gebruiken, misschien had ik moeten vermelden dat het een detail
uit Thiemes insectengids was,
zoals je misschien al vermoedde wordt in deze gids dit soort wespen als Netelia of Ophion gedetermineerd,
dus geen verdere verdeling, wat ik nu van jou begrijp is, is dat een verdere
onderverdeling gewenst is, ik weet daar niet genoeg van en ben ook niet in staat
deze onderverdeling die jij noemt te maken of deze Ophions op naam te brengen.
Helaas dus geen mail waar je wat mee kunt, sorry daarvoor
met vr gr gkoopman

Arp

Ja okay - ik hoopte even dat jij goede info gevonden had, ik houd me er niet mee bezig en heb nog geen gelegenheid gevonden de belangrijkste sleutels ervoor op te graven in een bibliotheek ofzo.

Behalve Ophion spp. zijn er in Nederland nog een paar Ophioninae, in de geslachten Enicospilus en Eremotylus. Ik had ooit hier al eens een wat halfslachtig lijstje neergeplempt. Ze worden onder andere onderscheiden door verschillende vormen/groottes van de fenestra's en scleriten in de vleugelmembraan. Een paar voorbeelden voor Nearctische soorten vind je hier.

Ik zie op het beest van Wim niet meteen een rammelus en wel een witte/glanzende vlek die heel goed een grote fenestra zonder scleriten zou kunnen zijn, en wilde dus de optie open houden dat het één van die andere geslachten is. Maar ik sa ook maar wat wild in de lucht, ongehinderd door enige kennis van zaken, dus altijd op zoek naar meer/betere info :) 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

H. Meijer

Had net nog een Ophion luteus man op mijn laken.

Voor wegwijs in de materie, zie onderstaande link.

http://www.nhm.ac.uk/resources-rx/files/keys-for-nocturnal-workshop-reduced-109651.pdf

Gr.

Hilco

Arp

Da's een hele fijne PDF Hilco - hartelijk dank  :duim: Ik hem er hier meteen tussengesmokkeld :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)