Libel, maar welke

Gestart door mazzel, augustus 28, 2012, 09:22:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

mazzel

Gefotografeerd in de Ardeche.

Johannes Klapwijk

Zwervende heidelibel (o.a. herkenbaar aan de blauwe onderkant van de ogen).


Dit topic hoort overigens wel hier thuis

JohanvantBosch

Citaat van: Johannes Klapwijk op augustus 28, 2012, 09:41:27 AM
Zwervende heidelibel (o.a. herkenbaar aan de blauwe onderkant van de ogen).


Helemaal mee eens en je hebt helemaal gelijk. En ik zou deze regel/kenmerk ook gewoon blijven toepassen.
Maar ik wil er wel iets aan toevoegen, wat ik de laatste tijd tegenkom op Observado en eerder ook op waarneming.nl

De blauwe onderkant van de ogen is uniek onder de heidelibellen die in het grootste deel van Europa voorkomen (terzijde: met in zuid-spanje en noord Afrika S. sinaiticum die het ook heeft en in het middenoosten S. arenicolor).

Maar het is niet de enige libel met blauwe onderkant van de ogen. Met enige regelmaat denken mensen op basis van de blauwe onderkant van de ogen met Zwervende heidelibel te maken te hebben, maar blijken het Purperlibellen te zijn. Die zijn ongeveer even groot, hebben vergelijkbare kleuren in de vleugel en achterijf en ook een blauwe (grijze) onderkant van de ogen.

Een enkele keer komt een zelfde verwarring voor met Vuurlibel, die er voor het geoefende oog natuurlijk heel anders uit zien, maar ook een blauwgrijze onderkant van de ogen kan hebben. Bij de Vuurlibel is hier de nodige variatie in. Het oude vrouwtje dat Sonja en Lex laatst lieten zien had zelfs geheel blauwgrijze ogen, ongeveer de kleur van de ogen van een Bruine korenbout....

mazzel

Ok, bedankt voor de info.
Hartelijke groet,
Anton