restje vlieg of iets anders?

Gestart door jokeb, augustus 20, 2012, 21:53:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

jokeb

vandaag maakte ik deze foto. Ik heb echter geen enkel idee wat het is. Ik heb ooit wel eens een vlieg gefotografeerd die zo'n achterlijf had, zou dit gewoon een halve vlieg zijn (aangegeten of zo) of weet iemand wat dit anders is?
groet,
Joke

harry60

vliegje aangetast door een schimmel, de schimmel stuurt als het ware de vlieg naar een hoog punt dit geval een grasspriet en gaat dood de schimmel word verspreid naar andere vliegen insecten die hetzelfde ondergaan.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

jokeb

De schimmel die je bedoelt geeft toch altijd een wit gestreept patroon op het insect? Dit zijn strepen die op het lijfje zitten. Zou dit dan toch  entomophthora muscae zijn? Het deed mij daar niet aan denken.
groet,
Joke

Henk Soepenberg

Lijkt mij een spoorcicade (familie Delphacidae).
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Heel goed Henk, dan blijft de vraag of het de schimmel is of een hoog zwanger vrouwtje ?
Waarschijnlijk een hoogzwanger vrouwtje die moeilijk op naam zijn te brengen gaat dan in richting van een Ditropis, maar dat is een gokje.
Misschien is er nog wat meer te croppen van de orginele foto ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jokeb

Ik heb een gekropte versie van de foto toegevoegd. Ik weet niet of het daar veel duidelijker van worden zal hoor. Overigens heb ik vandaag wel tientallen gezien van de door de entomophthora muscae aangetaste dieren. Daar leek dit echt niet op.
groet,
Joke

harry60

Lijkt er niet echt levend uit te zien dus denk toch dat deze is aangetast door de schimmel.
De soort is lastig maar denk dat het toch richting Ditropis spec gaat.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jokeb

Harry en Henk, dank jullie voor het meedenken.
Harry, je hebt gelijk, bij het zoeken op google zag ik als eerste een foto van een vrouwtje van de Ditropis pteridis en die lijkt er wel heeeeel erg op ;D

groet,
Joke

MarjoSmeets

als je goed kijkt zie je in het wit ook allemaal witte "zandkorreltjes"(zo zal ik het maar noemen) dat zie je ook bij de met schimmel aangetaste vliegen
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo