Beste tijdstip zonnende noordse glazenmaker?

Gestart door Johannes Klapwijk, augustus 15, 2012, 13:08:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Klapwijk

Ik zou graag eens een zonnende noordse glazenmaker fotograferen, maar ik vraag me af wat de beste weersomstandigheden zijn, aangezien ik na meerdere vergeefse zoektochten vorig jaar nog steeds geen succes heb gehad.


Als ik nu kijk naar het weer dan koelt het amper af en zie ik glazenmakersoorten als paardenbijter en bruine glazenmaker al voor zonsopkomst rondvliegen.
Ik vraag me af of bij die temperaturen de noordse glazenmaker nog opwarmt op bomen of dat hij direct begint te vliegen?


En als hij dan opwarmt, wat voor tijdstippen moet ik dan aan denken? Direct nadat de zon de bomen beschijnt? Een half uur later? 1-2 uur later?


Ik hoor graag ervaringen!

Anne Hueber †

Als Noordse- en Venglazenmaker in hetzelfde gebied vliegen, is mij eens verteld, dat Venglazenmaker in de ochtend vliegt en dan omstreeks het middaguur wordt verdrongen door de Noordse glazenmaker.
Ik heb daar eens op gelet en dat bleek wel ongeveer te kloppen, tenminste, dat is mijn ervaring.
Noordse glazenmaker warmt zich niet alleen op op de lichte stam van bv Berk, ze zitten ook vaak te rusten hoog op de stam of er hun prooi op te peuzelen.

AvanderHeijden

Naar mijn beperkte ervaring met zittende subarctica's zijn mannetjes met een territorium overdag het grootste deel van de tijd gewoon vliegend te vinden maar gaan ze aan het eind van de middag vaker zitten. Ik had een aantal jaar geleden bijvoorbeeld vanaf ongeveer 16:30 een mannetje dat telkens ging zitten op een boom. Eerder op de dag heb ik nooit succes gehad.

Platbuik

Citaat van: Anne Hueber op augustus 15, 2012, 13:18:47 PM
Als Noordse- en Venglazenmaker in hetzelfde gebied vliegen, is mij eens verteld, dat Venglazenmaker in de ochtend vliegt en dan omstreeks het middaguur wordt verdrongen door de Noordse glazenmaker.
Ik heb daar eens op gelet en dat bleek wel ongeveer te kloppen, tenminste, dat is mijn ervaring.
Noordse glazenmaker warmt zich niet alleen op op de lichte stam van bv Berk, ze zitten ook vaak te rusten hoog op de stam of er hun prooi op te peuzelen.
In de atlas, op blz 249, staat het net andersom, Anne. Vraag het nog eens na bij je bron, svp.  ???
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Anne Hueber †

Citaat van: Platbuik op augustus 16, 2012, 20:20:33 PM
Citaat van: Anne Hueber op augustus 15, 2012, 13:18:47 PM
Als Noordse- en Venglazenmaker in hetzelfde gebied vliegen, is mij eens verteld, dat Venglazenmaker in de ochtend vliegt en dan omstreeks het middaguur wordt verdrongen door de Noordse glazenmaker.
Ik heb daar eens op gelet en dat bleek wel ongeveer te kloppen, tenminste, dat is mijn ervaring.
Noordse glazenmaker warmt zich niet alleen op op de lichte stam van bv Berk, ze zitten ook vaak te rusten hoog op de stam of er hun prooi op te peuzelen.
In de atlas, op blz 249, staat het net andersom, Anne. Vraag het nog eens na bij je bron, svp.  ???

Oeps.....het is natuurlijk andersom.....rond het middaguur verdringt Venglazenmaker de Noordse ;D
Je hebt helemaal gelijk Lex!

M.Haverkamp

Citaat van: Anne Hueber op augustus 16, 2012, 20:41:37 PM
Citaat van: Platbuik op augustus 16, 2012, 20:20:33 PM
Citaat van: Anne Hueber op augustus 15, 2012, 13:18:47 PM
Als Noordse- en Venglazenmaker in hetzelfde gebied vliegen, is mij eens verteld, dat Venglazenmaker in de ochtend vliegt en dan omstreeks het middaguur wordt verdrongen door de Noordse glazenmaker.
Ik heb daar eens op gelet en dat bleek wel ongeveer te kloppen, tenminste, dat is mijn ervaring.
Noordse glazenmaker warmt zich niet alleen op op de lichte stam van bv Berk, ze zitten ook vaak te rusten hoog op de stam of er hun prooi op te peuzelen.
In de atlas, op blz 249, staat het net andersom, Anne. Vraag het nog eens na bij je bron, svp.  ???

Oeps.....het is natuurlijk andersom.....rond het middaguur verdringt Venglazenmaker de Noordse ;D
Je hebt helemaal gelijk Lex!


Hebben we nog geen antwoord: hoe laat, 9.00?

Johannes Klapwijk


AvanderHeijden

#7
's Ochtends zijn ze actief en territoriaal, 's middags hangen ze rond op bomen aan de rand van hun territorium. Het beeld dat ik heb is dat dat omslagpunt wel wat later op de middag ligt dan 12:00u maar zoals ik eerder zei, zoveel Noordjes heb ik ook nog niet gezien dus het kan toeval zijn dat ik alleen aan het eind van de middag subarctica's heb zien rusten.