1KJ -> nu meer over een 2KJ

Gestart door Martijn Bot, augustus 08, 2012, 22:08:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

En meteen maar even een tweede er achteraan. Soms kun je er niet meteen een vinger achter krijgen wat het is, maar voelt 'ie niet goed voor waar je op basis van kleedkenmerken op uitkomt. Lazar en ik maakten hier in eerste instantie een Geelpoot van, maar Kleine Mantel kan ik niet helemaal uit m'n hoofd krijgen (hij ziet er ook nog zo jong uit...). ondanks dat de vluchtfoto een patroon op de handpennen laat zien wat volgens mij goed past op Geelpoot (bij KMM geheel donker). Wellicht schat ik dit verkeerd in, gaarne uw mening.

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

Ik weet het antwoord niet, maar ik ben er wel erg benieuwd naar. Vandaag heb ik ook weer op allerlei plekken in de stad naar meeuwen gekeken. Waar precies heb je deze foto gemaakt? Zelf heb ik me vandaag ook regelmatig het hoofd gebroken over de naam & ik heb niet alle juvenielen op naam kunnen brengen. Bij de Mispelflat ook nog een hele tijd naar een tweede kalenderjaar vogel gekeken. Een Geelpootmeeuw?

Groetjes, Klaas

Martijn Bot

Ha Klaas,
Deze zat in Vinkhuizen. Die 2KJ, bedoelde je toevallig bijgevoegde vogel? Ook daar heb ik een tijdje naar zitten kijken, maar het is volgens mij een Kleine Mantel.

Groeten

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

Deze vogel bedoelde ik inderdaad. Hij was al zijn oudste handpennen al kwijt (de buitenste waren nog aan het aangroeien) en m.i. had hij al een compleet nieuwe staart. Ik vond dat de -nieuwe- rugveren erg licht waren. Zou goed kunnen dat ik deze vogel tijdens eerdere bezoeken ook wel eens als Kleine Mantelmeeuw heb gedetermineerd. Het blijft lastig.

Groetjes, Klaas

Herman Bouman

Ik zou het een KM noemen. Zie deze vogel om te vergelijken. Overall donkere indruk. Donkere ondervleugel. Verder is jou vogel redelijk fijn gebouwd, dat verwacht je niet bij een geelpoot. Je zou al enkele veertje geruid verwachten en dat zie ik ook niet.

ruud_altenburg

En die 2kj zou goed een Geelpoot kunnen zijn. Helaas zijn mijns inziens te weinig kenmerken zichtbaar op de foto...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Herman Bouman

Niet wat fijn gebouwd voor een GP?

Martijn Bot

Ik heb die 2kj later nog een keer op de kant zien staan, in een andere houding, en dat is m.i. toch echt een KM. Zal later een plaatje toevoegen die waarschijnlijk de twijfel weg neemt.

Klaas van Dijk

Citaat van: Martijn Bot op augustus 08, 2012, 22:08:51 PMEn meteen maar even een tweede er achteraan. Soms kun je er niet meteen een vinger achter krijgen wat het is, maar voelt 'ie niet goed voor waar je op basis van kleedkenmerken op uitkomt. Lazar en ik maakten hier in eerste instantie een Geelpoot van, maar Kleine Mantel kan ik niet helemaal uit m'n hoofd krijgen (hij ziet er ook nog zo jong uit...). ondanks dat de vluchtfoto een patroon op de handpennen laat zien wat volgens mij goed past op Geelpoot (bij KMM geheel donker). Wellicht schat ik dit verkeerd in, gaarne uw mening.

hoi Martijn,

Ondertussen beter naar de beide foto's van deze vogel gekeken en ik deel jullie gevoel. Qua kleedkenmerken in de vlucht ben ik eveneens geneigd om hier het etiket Geelpootmeeuw op te plakken. Qua kleedkenmerken van de vogel op de grond lijkt het meer op een -forse- Kleine Mantelmeeuw. Maar ik beschouw me niet als een deskundige, in tegendeel!

De bekende Geelpootmeeuw met de Zwitserse ring is erg fors; wellicht een mannetje? Er zitten meer van dit soort erg forse juveniele Geelpootmeeuwen in de stad; wellicht zijn dat dus de mannetjes? Maar hoe zit het dan met de -veel kleinere- vrouwtjes? Je ziet bij Zilvermeeuwen in de stad ook enorme verschillen (qua postuur en qua gedrag) tussen de grote mannetjes en de kleine vrouwtjes.

De bekende Geelpootmeeuw met de Zwitserse ring gister nog weer gezien. M.i. nog niet begonnen met de rui van dekveren. Wel zit deze vogel (een groot?) deel van de dag in de schaduw.

Lastig hoor. Ik ben benieuwd naar je andere foto('s) van de 2KJ meeuw. Gister hem niet bij de Mispelflat gezien.

Groetjes, Klaas

Martijn Bot

Hier nog wat plaatjes van de 2KJ. Niet helemaal wat ik bedenk bij een 2KJ Kleine Mantel, maar ook voor Geelpoot lijkt er e.e.a. niet helemaal koosjer (sowieso zou je al wat adulte scaps verwachten). Ik hou het voorlopig op KMM, maar laat me met alle plezier ompraten. Zijn er mensen met plaatjes van vergelijkbare beesten in deze tijd van het jaar?

ruud_altenburg

Zoiets? Ik denk overigens dat je hard moet zoeken naar een Kleine Mantel met zo'n snavel...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Klaas van Dijk

Citaat van: Martijn Bot op augustus 13, 2012, 21:28:18 PMHier nog wat plaatjes van de 2KJ. Niet helemaal wat ik bedenk bij een 2KJ Kleine Mantel, maar ook voor Geelpoot lijkt er e.e.a. niet helemaal koosjer (sowieso zou je al wat adulte scaps verwachten). Ik hou het voorlopig op KMM, maar laat me met alle plezier ompraten. Zijn er mensen met plaatjes van vergelijkbare beesten in deze tijd van het jaar?

hoi Martijn,

Zeer bedankt voor het opzoeken en plaatsen van deze foto's, want ik heb inderdaad een tijd naar dit individu zitten kijken. In ieder geval totaal anders dan de andere 2KJ Kleine Mantelmeeuwen die in de stad zitten. Dus toch - bij gebrek aan beter- een 2KJ Geelpootmeeuw? Of een 'hybride' / 'mixmeeuw'?

Groetjes, Klaas

Martijn Bot

Citaat van: ruud_altenburg op augustus 13, 2012, 23:38:22 PM
Zoiets? Ik denk overigens dat je hard moet zoeken naar een Kleine Mantel met zo'n snavel...
Ergo? Oftewel?

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

We zijn niet de enigen die zulke rare 2KJ meeuwen zien, zie http://www.talk.gull-research.org/viewtopic.php?f=13&t=780 Die vogel lijkt toch ook wel wat op de vogel bij de Mispelflat? Qua tijd van het jaar ook gelijk.

Groetjes, Klaas

Martijn Bot

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 14, 2012, 10:06:25 AM
hoi Martijn,

We zijn niet de enigen die zulke rare 2KJ meeuwen zien, zie http://www.talk.gull-research.org/viewtopic.php?f=13&t=780 Die vogel lijkt toch ook wel wat op de vogel bij de Mispelflat? Qua tijd van het jaar ook gelijk.

Groetjes, Klaas
Deze vogel heeft al wel wat adulte veren op de mantel, wat erg zou helpen. Afgaand op de post van Ruud: kunnen we deze vogel toch als Geelpoot noteren? Snavel is inderdaad erg fors, en ook lijken de binnenste handpennen wat aan de lichte kant voor KMM.

ruud_altenburg

Vandaag op Barneveld vier redelijk gelijkende 2kj Geelpoten. Niet alle vogels hoeven nu al grijze mantelveren te tonen. Deze verschijnen dan in sep/okt, bij de 'partial autumn moult'.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Het is dat deze al wat adulte mantelveren had, anders leek 'ie erg op de Groninger vogel en had ik 'm waarschijnlijk ook niet herkend.