Kortbekzeekoet of zeekoet?

Gestart door Merel, juli 28, 2012, 21:22:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Beste medevogelaars,

Graag wil ik jullie vragen welke soort jullie op bijgevoegde foto denken te zien. Het is een zeekoet die ik met iemand anders vandaag op de Waddenzee heb gezien. Mijn vraag is: wat voor zeekoet?

Ik weet dat deze zeldzaam is, maar wij denken nu in eerste instantie aan een kortbekzeekoet. Dit om de volgende redenen. In het eerste moment, toen we het dier op zee zagen, dachten we vanwege de donkere (bijna zwarte) rug aan een alk. Vervolgens bleek door de snavel dat dit niet het geval was. Vervolgens heb ik in korte tijd drie foto's weten te maken, waarvan twee mijns inziens bruikbaar zijn voor determinatie. Maar ik sluit alle drie de foto's bij.

Op de foto's is zeer duidelijk een wit streepje te zien op de bovensnavelbasis. Naspeuren op internet en ander vogelgidsje leert dat dit toch wel belangrijk kenmerk is voor kortsnavelzeekoet. De donkere kleur op de rug pleit ook voor kortsnavelzeekoet. Nu zijn op de flank van dit dier wel wat strepen te zien, maar bij bestudering van de foto's lijken dit niet zozeer verkleuringen te zijn, maar slechts wat witte veertjes die omhoog staan. Het streepje bij het oog is wel wat langer, maar wanneer je foto's op internet zoekt, zie je dat dit bij kortbekzeekoet ook variabel kan zijn. Ik heb het dier niet van voren gezien, dus of het wit van de borst in een punt eindigt, weet ik niet.

Zoals jullie kunnen lezen, zijn er een paar redenen waarom ik aan kortbekzeekoet denk, maar het kan natuurlijk evengoed een zeekoet zijn. Graag wil ik dan ook vragen of jullie, als jullie hierop reageren, dit met toelichting/argumentatie willen doen.
Ik heb het dier nog niet op Waarneming ingevoerd.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

frankneijts

#1
Hoewel Zeekoet variabel is qua kleur, tekening en snavelvorm zie ik hier toch iets teveel kenmerken van Kortsnavelzeekoet in één vogel verenigd (relatief korte, duidelijk gebogen bovensnavel, geen streping op de flanken, zwartachtige bovendelen + natuurlijk de witte mondstreep) om niet alle alarmbellen af te laten gaan! Dus rijst onmiddellijk de vraag: waar precies heb je deze vogel gezien?
EDIT: Zou de waarneming ook meteen hier invoeren als Kortbekzeekoet + de foto's ook plaatsen op de DBA-site (met vermelding van de exacte locatie).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Merel

Dat is een bijzonder leuk antwoord van je. :)
Bij de ingang van de haven van Lauwersoog. Vandaag waargenomen om 16:40.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

andrestr

Als de vogel morgen nog ter plaatse is zullen vele vogelaars je dankbaar zijn.
Met vriendelijke groet André.

Merel

Beste Frank,
Ik heb inmiddels het CDNA formulier helemaal ingevuld, maar het is me niet helemaal duidelijk waar ik dit heen moet sturen. Er staat een emailadres in, cdna@dutchbirding.nl, zal ik het formulier en de originele foto's daar heen sturen?
Graag je reactie. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

frankneijts

Citaat van: Merel op juli 29, 2012, 13:42:33 PM
Beste Frank,
Ik heb inmiddels het CDNA formulier helemaal ingevuld, maar het is me niet helemaal duidelijk waar ik dit heen moet sturen. Er staat een emailadres in, cdna@dutchbirding.nl, zal ik het formulier en de originele foto's daar heen sturen?
Graag je reactie. :)

Dag Merel,

Allereerst nog proficiat met deze geweldige vondst, dat was ik gisteren van de weeromstuit helemaal vergeten te zeggen! Heel veel vogelaars, ook de meeste toplijsters, heb je hier een geweldig plezier mee gedaan en hun dankbaarheid is ongetwijfeld groot! Dat allemaal dankzij jouw (naar omstandigheden) prima foto's, opmerkzaamheid, deugdelijke beschrijving en je nuchtere posts op dit forum, dat mag ook wel 's gezegd worden. Wat dat aangaat heb ik alle vertrouwen in je verhaal voor de CDNA dat, samen met jouw foto's en die hele berg die er vandaag nog is gemaakt (de één nog fraaier dan de andere met alle kenmerken duidelijk zichtbaar..), aanvaarding van dit geval "a piece of cake" zal maken.... 8) Enne, je kunt inderdaad alles naar genoemd e-mail adres sturen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'