Grasuil Lamswaarde 20120709

Gestart door jdbakker, juli 13, 2012, 21:39:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

jdbakker

Beste kenners,

Ik heb een determinatie-probleempje.
De kleurinval, centrale zwarte stip, geen stippen in de zoom. Wat kan het zijn?
Wie lanceert een idee?
Bvd voor uw reactie.

Joop de Bakker

Martin Scheper

Pseudo-bleke grasuil  (Mythimna favicolor) misschien? Zou heel leuk zijn! De platen in de veldgids nachtvlinders tonen wel de mooi gebogen rij zwarte stipjes, maar niet het zwarte middenstipje; naar foto's op internet heb ik niet lang gezocht maar de paar die ik tegenkwam tonen niet de mooi gebogen rij zwarte stipjes, maar wel het zwarte middenstipje.
Maar wacht nog maar even wat meer reacties af ....
Als je het exemplaar nog hebt moet er toch wel zekerheid over kunnen komen .....
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

jdbakker

#2
Martin, bedankt voor uw reactie.

Ik dacht ook aan de pseudo, maar er was/is(?) nogal wat discussie over deze soort.
In 2010 heb ik ook wat vlinders gevangen die ik toen heb aangemerkt als favicolor.
(zie onderstaande foto's van resp. 24-6-2010, 25-6-2010 en 1-7-2010)

Volgens Rob de Vos is het nog lang niet zeker dat het een goede soort is en in elk geval is de soort, als het dat al is, alleen middels de genitaliƫn te determineren. Al het Nederlandse materiaal dat hij gezien heeft bleek M. pallens te zijn.
(email Dr. Willem N. Ellis aan Joop de Bakker naar aanleiding van de waarnemingen in 2010).

Ik ga Rob de Vos vragen wat hij hier van denkt zodat genitaalonderzoek eventueel kan volgen.

Joop de Bakker