Artikel op nu.nl over boktor, wat is het verschil ?

Gestart door Botervlieg, juli 11, 2012, 21:47:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal

In dit artikel op nu.nl staat: http://www.nu.nl/binnenland/2856808/schadelijke-aziatische-boktor-in-winterswijk.html

CiteerHet is de tweede keer dat de Aziatische boktor (Anoplophora glabripennis) is gevonden in Nederlandse planten. De eerste keer was in 2010 in Almere-Buiten. In andere gevallen ging het om de Oost-Aziatische boktor.

Als ik op observado zoek op de genoemde wetenschappelijke naam, krijg ik vervolgens "oost-aziatische boktor" als nl naam. Terwijl in het artikel gesuggereerd wordt dat er dus 2 verschillende soorten zijn, de een schadelijk, de ander niet? Althans, zo lees ik dat.

Kan iemand mij hier meer over vertellen? Voor de herkenning ben ik wel benieuwd naar hoe zo'n beest eruit ziet. Via google zie ik zwarte boktorren met witte stippen. Is dat em? En wat is eventueel het verschil met de andere soort? Of betreft het 1 en dezelfde soort?

Groetjes, Marleen

Arp

#1
Hoi Marleen,

Er zijn een paar Anoplophora-soorten die regelmatig in Europa worden gevonden en/of zich zelfs al "gevestigd" hebben (Italië?), drie tot nu toe meen ik (of was één van de drie nou een variant van één van de andere twee - weet het even niet meer  :rolleyes: ).

Anyway, we willen ze hier allemaal niet echt een kans geven.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=53950.msg390179#msg390179
http://insektenfotos.de/forum/thread.php?postid=75131#post75131

De Nederlandse namen schieten voor de duidelijkheid natuurlijk niet echt op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Aziatische_boktor
http://nl.wikipedia.org/wiki/Loofhoutboktor#Andere_Aziatische_boktorren

P.S. Oh ja, is al weer even geleden, maar had deze ooit gemaakt (=Public Domain):


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Bedankt Arp.

Tja wat kan ik er over zeggen. Veel duidelijkheid over de soort of soorten is er dus blijkbaar nog niet. Maar als ik ooit zo'n zwarte boktor zie met witte vlekken/stippen zal ik opletten.

Ik heb bij mijn favorieten lijstje met topics over soorten die goed zijn paraat te hebben, daar zal ik dit bij zetten.

Groetjes, Marleen.

beetlestitch

de foto's van arp zijn duidelijk. glabripennis heeft bijna gladde schouders en chinensis is daar gekorreld. verder leeft de ene soort hoger in de bomen[kruin] en de andere in de wortels met uit vlieg gaten vlak boven de grond.de nederlandse naam is voor beide soorten de derde is een sub spec. en komt uit japan. groeten toon.
Toon Keukelaar

Botervlieg

Aahh, nu begrijp ik het beter. Sorry Arp ik had niet goed gelezen.
Bedankt Toon voor je verdere uitleg. Apart, dat 2 soorten een zelfde NL naam hebben.

Groetjes, Marleen


Jan vH

Citaat van: M. Baltus op juli 12, 2012, 09:03:17 AM
Apart, dat 2 soorten een zelfde NL naam hebben.

De ene soort is de Loofhoutboktor (ook wel Aziatische boktor genoemd), de andere is de Oost-Aziatische boktor. Niet hetzelfde dus, maar wel verwarrend.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Arp

#6
Jan heeft terwijl ik aan het knutselen was ondertussen ook wat gezegd, maar ik plemp m'n antwoord toch gewoon maar neer ;)

@Marleen: Nee hoor, je had prima gelezen - er is gewoon verwarring door/over de Nederlandse namen.

In het officiële persbericht van de overheid wordt over "de" Aziatische boktor gesproken en wordt hiermee kennelijk A. glabripennis bedoeld. Nu.nl heeft dat overgenomen.

Ook in eerdere meldingen wordt dit onderscheid gemaakt, de overheid is vrij consequent in deze benaming:
Aziatische boktor => A. glabripennis
Oost-Aziatische boktor => A. chinensis

Op wikipedia had iemand, voordat ik er wat aanvullingen op toevoegde de namen "Loofhoutboktor" (voor glabripennis) en "Oost-Aziatische Boktor" (voor chinensis) in gebruik genomen en worden ze beide samen "Aziatische Boktor(ren)" genoemd. Ik heb daar toen even naar gezocht en niet meteen iets gevonden dat het niet zou deugen, dus maar zo laten staan. A. glabripennis komt overigens ook gewoon uit Oost-Azië en juist van chinensis is dus ook een minder oostelijke variant in Europa gesignaleerd, maar dat terzijde  :rolleyes:

Wellicht dat we het bij wikipedia maar eens gelijk moesten trekken - ga vanavond wel (opnieuw) uitzoeken waar dat "Loofhoutboktor" ook alweer vandaan kwam.

Heb er even een paar op een rijtje gezet, zal nog niet compleet zijn, maar heb nu geen tijd ...

2007(12/21) Westland: A. chinensis - "Besmetting" bij planten-importeur (Esdoorns); Uitvlieggaten in boom en struik in omgeving.

2008(06/18) Berghem: A. glabripennis - Volwassen kever, geen verdere info

2008(07/29) Enschede: A. glabripennis - Alleen kever.

2009(08/25) Westland: A. chinensis - Uitvlieggaten en levende larves in hout (gemeenteplantsoen).

2009 (12/17) Boskoop: A. chinensis - Aan Acer en Carpinus 8 uitvlieggaten en 2 larves bij bedrijf (planten-import)

2010(07/13) Hoofddorp: A. chinensis - Kever, vraatsporen en twee uitvlieggaten (1 oud, 1 nieuw) in Acer. Herleid tot besmette handel (import 2007 uit China). Later is een tweede kever gevonden (PDF) - uitvlieggat dus toch niet zo oud? Twee kevers waren M+F, maar vrouwtje "te jong om eitjes te leggen".

2010(08/25) Krimpen a.d. IJssel: A. chinensis - Uitvlieggat en foto van kever ("Daktuin"). Herleid tot besmette handel (import 2007 uit China).

2010(08/25) Maasland): A. chinensis - Uitvlieggaten in boom gekocht in kwekerij. Herleid tot besmette handel (import 2007 uit China).

2011(sept) Delft - A. chinensis. Uitvleiggat en resten van kever. Herleid tot besmette handel (import 2007 uit China).

2010(11/17) Almere: A. glabripennis - Uitvlieggaten (60!) in een tiental bomen, geen kevers.

2012(07/11), Winterswijk: A. glabripennis - Vliegende kevers (7 gevangen) en uitvlieggaten in boom. De VWA heeft het over 20 kevers

Uit deze PDF blijkt dat het her en der toch niet om geringe besmettingen is gegaan.

In het artikel over de tor in Berghem staat het volgende
CiteerDeze Aziatische boktor (=glabripennis (Arp)) lijkt veel op de Oost-Aziatische boktor Anoplophora chinensis, waarvan recentelijk een kleine populatie is gevonden in het Westland. Belangrijk verschil is dat de soort die gevonden is in het Westland vooral Nederland binnen kan komen via import van planten. De boktorsoort die in Berghem is gevonden kan vooral binnenkomen via verpakkingshout uit China.

In deze PDF wordt behalve één larve glabripennis ook gesproken over grotere aantallen andere larven, waaronder die van Apriona germari in verpakkingshout uit China.

Op deze pagina een aantal Duitse folders en informatieve PDFs. Ik kon aanvankelijk geen Nederlands equivalent vinden, in elk geval niet (gelinkt) op overheid,nl, maar hier en hier en in deze, deze of deze PDF toch het één en ander van de PD of DPS of Autoriteit Weetikveelwat &Co. of hoe ze tegenwoordig mogen heten. Leuk, in deze PDF één van m'n eigen kiekjes - heeft toch iemand er wat aan gehad :)

Wat ik enigszins vreemd vind, is dat er bij het soort van grootschalige import/verkoop van (mogelijk) besmette boomjes, zoals destijds in het Westland en Boskoop niet duidelijker man en paard worden genoemd en meer informatie wordt gegeven over welke klanten (c.q. van welke gekochte planten) van welk bedrijf hun verse boomjes scherp in de gaten moeten houden. De vier meldingen die hierboven genoemd zijn als "Herleid tot blabla" kwamen dus uiteindelijk allemaal van dezelfde handelaar en het waren vast de enige niet. Maar wij mogen niet weten hoe of wat - wordt allemaal in erg bedekte termen gecommuniceerd: "een importeur van esdoorns in het Westland"; "afkomstig van een cash & carry bedrijf in planten."; etc etc

Je zou eigenlijk een informatieve folder verwachten (herkenning van kevers en symptomen aan boom) met o.a. aanwijzingen als: "Indien tussen dan-en-dan daar-of-daar een boom gekocht, dan deze vernietigen c.q. scherp in de gaten houden."

Is iemand zoiets tegengekomen in NL?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)