Bicknell's of Grey-cheeked Thrush

Gestart door Jan Eerbeek, juni 27, 2012, 21:49:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Eerbeek

Beste allen,

Ik realiseer mij dat Bicknell's (zeer) zeldzaam is in Ontario en dat Grey-cheeked meer voor de hand ligt. Toch even de onderstaande lijsterfoto's ter beoordeling. De foto's zijn gemaakt op 15 mei 2012 in Long Point Provincial Park (Ontario, Canada). De grote hoeveelheid geel op de ondersnavel, de olijfbruine rug en 'duidelijke' oogring vind ik voor een Grey-cheeked afwijkend.
Wie kan er uitsluitsel geven. Of typisch gevalletje van jammer?
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt.

Jan

HJDT

Even zonder boek erbij maar volgens mij heeft een Grey-cheeked zelden of nooit zo'n duidelijke borsttekening. Met Bicknell's heb ik geen ervaring jammer genoeg. Het doet me meer denken aan Hermit Thrush, je ziet een redelijk duidelijk aanzet tot een rossig vleugelpaneel, de staart lijkt dat dan weer niet te hebben wat vreemd zou zijn denk ik. Het zou dan wel een westelijke moeten zijn, een oostelijke is veel rossiger. Heb geen idee of dat qua verspreiding kan.
Nogmaals: zonder boek dus misschien zeg ik wel dingen die helemaal niet kunnen. . . .

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

woost

Ik zeg Hermit Thrush. Hij heeft een distinct white eye-ring.
Aldus Sibley's guide to Birds of north america.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Jan Eerbeek

Dank voor jullie reacties alvast.

Graag even wat meer commentaar waarom dit een Hermit Thrush is. Bij mij valt het kwartje nog niet. Er zijn meer lijsters die een oogring hebben... Ik zie bv. absoluut geen roodbruine staart.

Max Berlijn

Jan, Ik denk wel Grey Cheeked. Bicknell's (net drie gezien in New Hampshire) is erg bruin op bovendelen en staart. Deze lijkt grijs. Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

woost

Citaat van: Jan Eerbeek op juni 28, 2012, 11:24:52 AM
Dank voor jullie reacties alvast.

Graag even wat meer commentaar waarom dit een Hermit Thrush is. Bij mij valt het kwartje nog niet. Er zijn meer lijsters die een oogring hebben... Ik zie bv. absoluut geen roodbruine staart.

Bicknell, zou dan ook alvallen, want die heeft ook een rooie staart. En die is wel een end uit de slinger.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Jan Eerbeek

Allen bedankt voor jullie reacties.
@Max: ken je nog meer goede kenmerken voor het onderscheid tussen beide soorten?

Fabian Meijer

Zeker een Grey-cheeked Thrush. Hermit Thrush is echt veeel roodbruiner; een duidelijke roodbruine staart + bovendelen. Bicknell's is ook veel warmer gekleurd, heeft ook een roodbruinige staart.

Micha van den Boogerd

Citaat van: Fabian Meijer op juli 15, 2012, 14:51:27 PM
Zeker een Grey-cheeked Thrush. Hermit Thrush is echt veeel roodbruiner; een duidelijke roodbruine staart + bovendelen. Bicknell's is ook veel warmer gekleurd, heeft ook een roodbruinige staart.

Dat het geen Hermit Thrush is, ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het wel uitermate knap dat er mensen zijn die op basis van fotos kunnen bepalen of dit een Grey-cheecked of Bicknell's is. Tot voor kort werden ze niet eens als aparte soorten gezien. Zelfs in het veld is het zonder zang/roep vrijwel onmogelijk om de twee soorten te onderscheiden.

Max Berlijn

@Jan, niet echt veel geel op de basis van de ondersnavel en kleiner dag GCTh
@ Micha, eens, maar ik moert zeggen dat mijn ervaring met de drie die ik zag (ook zingend) was dat ik ze toch echt veel bruiner vond dan de GCThes die ik ooit zag voor wat dat waard is.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.